• Ei tuloksia

Sähköajoneuvon sähkökäytön ja mekaniikan reaaliaikaisen yhdistelmäsimulaation toteuttaminen virtuaaliympäristössä

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Sähköajoneuvon sähkökäytön ja mekaniikan reaaliaikaisen yhdistelmäsimulaation toteuttaminen virtuaaliympäristössä"

Copied!
31
0
0

Kokoteksti

(1)

SÄHKÖAJONEUVON SÄHKÖKÄYTÖN JA MEKANIIKAN REAALIAIKAISEN YHDISTELMÄSIMULAATION

TOTEUTTAMINEN VIRTUAALIYMPÄRISTÖSSÄ

Combined real-time simulation of electrical drive and mechanics of electrical vehicle in virtual environment

Jarkko Nokka

Kandidaatintyö 26.10.2012

LUT Energia

Sähkötekniikan koulutusohjelma

(2)

TIIVISTELMÄ

Lappeenrannan teknillinen yliopisto Teknillinen tiedekunta

Sähkötekniikan koulutusohjelma Jarkko Nokka

SÄHKÖAJONEUVON SÄHKÖKÄYTÖN JA MEKANIIKAN REAALIAIKAISEN YHDISTELMÄSIMULAATION TOTEUTTAMINEN VIRTUAALIYMPÄRISTÖSSÄ

2012

Kandidaatintyö.

28 s, 2 liitettä

Tarkastaja: TkT Lasse Laurila

Esitetyn tutkimuksen tavoite on selvittää yksinkertaisen sähköajoneuvosimulaation avulla sähkökäyttösimulaation ja mekaniikkasimulaation välisen ohjelmallisen rajapinnan toimivuutta ja samalla toteuttaa LUT Energian hybridilaboratorion ensimmäinen rajapintaa hyödyntävä sähkökäytön ja mekaniikan yhdistelmäsimulaatio. Tutkimus on osa Lappeenrannan teknillisen yliopiston hybridikäyttötutkimusta, jossa muun muassa virtuaalisimuloinnin ja in-loop – simulaatioiden avulla tutkitaan raskaiden työkoneiden hybridisoinnin vaikutuksia esimerkiksi niiden suorituskykyyn, energiatehokkuuteen ja käytettävyyteen. Tulokset osoittavat mainitun rajapinnan toimivuuden, mikä mahdollistaa tutkimuksen etenemisen. Lisäksi raportti selvittää virtuaalisimuloinnin keskeisiä käsitteitä (virtual prototyping, hardware-in-the-loop sekä human-in- the-loop –simulointi).

(3)

ABSTRACT

Lappeenranta University of Technology Faculty of Technology

Degree Programme in Electrical Engineering Jarkko Nokka

Combined real-time simulation of electrical drive and mechanics in electrical vehicle application in virtual environment

2012

Bachelor’s Thesis.

28 p, 2 attachments

Examiner: D.Sc. Lasse Laurila

This research demonstrates the functionality of a software link layer between electric drive simulation and mechanics simulation in a combined real time simulation using simple electrical vehicle model as an example. The first combined real-time simulation of electrical drive and mechanics model is also conducted. Research is part of the hybrid-drive research in Lappeenranta University of Technology. The main goal of the hybrid-drive research is to study the effects of hybridization on the energy efficiency of heavy duty mobile vehicles and their usability by using virtual simulations and in-loop –simulations. Results show that the combined simulation works in real time as intended. In addition, the report explains the main concepts of virtual simulation (virtual prototyping, hardware-in-the loop and human-in-the-loop simulations).

(4)

SISÄLLYSLUETTELO

1 Johdanto ... 5

2 Simulointi ... 8

2.1 In-loop -simulointi ... 9

2.1.1 Human-in-the-loop –simulointi... 11

2.1.2 Hardware-in-the-loop ... 11

3 Simulaattorikokoonpano ... 15

3.1 Sähkökäytön simulointi... 15

3.1.1 Oikosulkumoottorin toiminta ... 17

3.1.2 Suora vääntömomenttisäätö ... 18

3.2 Mekaniikan simulointi ... 19

4 Simulaatiotulokset ... 22

5 Yhteenveto ... 26

LÄHTEET ... 27

Liitteet:

Liite I Simulink –simulaatiotietokoneen kokoonpano

Liite II ABB:n 4 kW oikosulkumoottori, tekniset tiedot ja ominaisuudet

(5)

KÄYTETYT MERKINNÄT JA LYHENTEET B magneettivuon tiheys

e sähkömotorinen voima

F voima

i virta

L induktanssi

p napapariluku

R resistanssi

t aika

T vääntömomentti

u jännite

Ψ käämivuo

Alaindeksit

d suoran akselin suuntainen komponentti

e sähköinen

m magnetointi

n nimellinen

q kohtisuoran akselin suuntainen komponentti

r roottori

s staattori

σ hajaannus

Lyhenteet

DTC Direct Torque Control, suora vääntömomenttisäätö

FEM Field Element Method, kenttäelementteihin perustuva laskentamenetelmä IP Internet Protocol, Internet-protokolla, tiedonsiirtoprotokolla

(6)

1 Johdanto

Maailman ympäristötietoisuus ja huoli tulevaisuudesta ovat tiukentaneet mm ajoneuvojen ja liikkuvien työkoneiden päästörajoituksia. Öljyn loppuminen muodostaa uhan lähes kaikille taloudellisen toiminnan aloille ja polttoaineiden hinnat nousevat. Vaihtoehtoisia ajoneuvojen energianlähteitä tutkitaan muun muassa sähköajoneuvojen ja erilaisten hybridien kehityksen myötä.

Ajoneuvon sähköistämisen tai hybridisoinnin taustalla ovat mm. sen ympäristöystävällisyyden, suorituskyvyn, käytettävyyden ja taloudellisuuden parantaminen. Voimanlähteen muutoksista johtuen ajoneuvon ajotuntuma saattaa muuttua entiseen, usein polttomoottoripohjaiseen voimanlähderatkaisuun verrattuna. Tästä syystä sähköistämisen ja hybridisoinnin vaikutusten tutkiminen on tärkeää. Hybriditutkimus on alana mielenkiintoa herättävä sekä teollisuudessa että tutkimuslaitoksissa. Lappeenrannan teknillinen yliopisto tutkii erityisesti raskaiden työkoneiden hybridisoinnin vaikutuksia niiden toimintaan ja energiatehokkuuteen. Tutkimustyötä tehdään muun muassa hardware-in-the-loop ja human-in-the-loop –yhdistelmäsimuloinnin avulla. Menetelmä on työkoneiden tutkimuksessa ja tuotekehityksessä uraauurtava. Simulaatioympäristössä virtuaalista ajoneuvoa tai työkonetta ohjataan virtuaaliympäristössä erillisessä simulaattorihytissä.

Tutkimuskohteesta riippuen työkoneen osia voidaan joko simuloida kokonaan tietokoneella tai vaikkapa käyttää oikeaa sähkömoottoria osana ns. hardware-in-the-loop -simulaatiota. Näin hybridikäytön toimintaa voidaan arvioida ennen prototyypin rakentamista ja tarvittaessa laitteistoa voidaan muokata paremmin tavoitteita vastaavaksi jo ennen varsinaista kentällä tapahtuvaa testausta. Todennäköisesti myös mahdollisia virheitä havaitaan jo hardware-in-the-loop - simulointivaiheessa ennen prototyyppien rakentamista.

Sähköautopuolella vastaavankaltainen hanke löytyy Espanjasta. Espanjalainen tutkimuskeskus Tecnalia on kehittänyt Dynacar-ympäristön, jossa vastaavanlaisen yhdistelmäsimulaation avulla simuloidaan sähköauton käyttäytymistä [Dynacar]. Tähän mennessä Dynacar on saatettu siihen vaiheeseen, että rakennetun prototyyppiauton ja tietokoneella simuloidun auton suoritustuloksia verrataan simuloinnin toimivuuden todentamiseksi. Dynacar sisältää käytännössä samanlaisen simulointikokoonpanon, kuin luvussa 3 esitetty kokoonpano; autoa ohjataan ratilla ja polkimilla (human-in-the-loop) ja järjestelmä tukee reaalisten komponenttien testausta (hardware-in-the-loop).

Virtuaalisimulointi sekä erityisesti in-loop –simulaatiot ovat sen sijaan nykyisin yleinen menetelmä erilaisten järjestelmien ominaisuuksien tutkimisessa. Suomalaisista yliopistoista esimerkiksi Aalto- yliopisto on kehittänyt tutkimuslaitteiston, jolla voidaan tutkia hybridiajoneuvojen ominaisuuksia laboratorio-olosuhteissa simuloinnin avulla [Hentunen et. al. 2010]. Virtuaalimallinnuksen (Virtual

(7)

prototyping) käyttö on nykyisin yleistä tutkimuksen ja tuotekehityksen eri vaiheissa. Järjestelmä voidaan rakentaa ja sen toimivuutta tutkia täysin ilman reaalisia komponentteja käyttäen tietokoneella toteutettua virtuaalista mallia. Vuonna 2003 Huazhong:n yliopistossa Kiinassa toteutetussa tutkimuksessa virtuaalimallinnusta käytettiin hiukkaskiihdyttimien suunnittelun apuvälineenä [Fan et. al 2003]. Virtuaalimallinnuksen käyttö laitteiston osien testauksessa on hyödyllistä myös mekatroniikassa, jossa laitteiston eri osia on vaikea testata omillaan ennen kuin laite on kokonaan rakennettu ja osat yhdistetty. Virtuaalimallinnuksen ansiosta laitteiston eri osat ovat toimintavarmempia, kun erillisosien rakennuksesta siirrytään koko järjestelmän testaukseen [Groothuis et. al 2008].

Hardware-in-the-loop –simulointi on ollut käytössä jo lähes 50 vuotta [Bacic 2005]. Hardware-in- the-loop –simulointi on yleinen simulaatiomalli sellaisissa sovelluskohteissa, jotka on tarkoitettu toimimaan ympäristöissä, joissa fyysisillä prototyypeillä testaaminen on riskialtista tai mahdotonta, kuten veden alla tai avaruudessa. Quingdaon yliopistossa Kiinassa on muun muassa tutkittu hardware-in-the-loop –simuloinnin avulla vedenalaista kommunikointijärjestelmää [Lin et. al.

2010]. Hardware-in-loop –simulaation avulla laitteelle voidaan luoda virtuaalinen toimintaympäristö, joka mahdollistaa tässä tapauksessa järjestelmän testauksen kuivalla maalla sen sijaan, että laitteistoa testattaisiin veden alla todellisessa ympäristössä. Muitakin järjestelmiä on kehitetty ja testattu hardware-in-the-loop –simuloinnilla. Esimerkisi kaivinkoneen hydrauliikan ohjauksen säädin voidaan liittää yhteen yksinkertaistetun kaivinkoneen virtuaalimallin kanssa ja säätimen toiminnallisuus voidaan todentaa [He et. al. 2010]. Vastaavasti lentokoneteollisuudessa autopilotteja voidaan testata liittämällä ne yhteen virtuaalisen simulaation kanssa. Tehdyt tutkimukset [Ali et. al. 2008] osoittavat, että simulaatiot tuottavat tarpeeksi tarkkoja (mittaus-) tuloksia laitteiden testaus- ja kehitystyöhön.

Ajoneuvohybriditutkimuksesta mainittiin jo Aalto-yliopiston tekemä tutkimus [Hentunen et. al.

2010], mutta kiinnostusta hyödyntää hardware-in-the-loop –simulointia hybriditutkimukseen löytyy muualtakin. Esimerkiksi Tongjin yliopistossa Kiinassa tutkitaan polttokennoajoneuvon ohjausjärjestelmiä hardware-in-the-loop –simuloinnin avulla [Luo et. al 2009]. Tämäkin tutkimus osoittaa, että simuloimalla saadaan testauskäyttöön tarpeeksi tarkkoja tuloksia järjestelmän toiminnasta.

Myös biologisessa tutkimuksessa voidaan hyödyntää virtuaalista mallinnusta ja hardware-in-the- loop –simulaatiota. Amerikkalaistutkimuksessa fossiloituneen sapelihammaskissan kallosta tehtiin

(8)

virtuaalinen lihas- ja luustomalli sekä hardware-in-the-loop –simulointia hyödyntämällä testausvälineistö, jolla voitiin arvioida esimerkiksi eläimen puruvoimaa [Del Signore et. al.2005].

Human-in-the-loop –simulointia voidaan hyödyntää hyvinkin erilaisissa tutkimuskohteissa.

Hollantilaisessa tutkimuksessa human-in-the-loop –simuloinnin avulla on tutkittu ns. Free Flight – konseptin toimivuutta matkustajalentokonelentäjillä. Tutkimuksen tavoitteena oli tutkia, onko lentäjän työ raskaampaa, jos ilmaliikenteessä tehtävät väistöt ja reittimuutoksen tehdään lentäjän oman arvion perusteella eikä lennonjohto-ohjatusti [Hoekstra et. al.1998]. Human-in-the-loop – simulaation tarkoitus edellisessä tutkimuksessa oli tutkia lentäjän suoritus- ja sietokykyä, eli simulaatio oli tehty lentäjää varten. Toisaalta human-in-the-loop –simuloinnin toinen tarkoitus on tutkia järjestelmän toimivuutta, kun ns. inhimillinen tekijä lisätään siihen. Shanghaissa tehdyssä tutkimuksessa human-in-the-loop –simulointia hyödynnettiin portaita nousevan pyörätuolirobotin toimintavarmuuden varmistamiseksi [Yuan 2008].

Edellä olevat esimerkkitutkimukset kertovat, että in-loop –simulointia ja virtuaalista mallinnusta voidaan hyödyntää tieteellisessä tutkimustyössä hyvinkin monella alalla, aina robotiikasta biologiaan. Lappeenrannan teknillisen yliopiston suunnittelema yhdistelmäsimulaatio yhdistää edellä esiteltyjen esimerkkien ominaisuuksia yhdeksi kokonaisvaltaiseksi ympäristöksi, jossa esimerkiksi juuri hybridiajoneuvojen sähkökäyttösuunnittelussa voidaan virtuaalimallinnusta hyödyntämällä toteuttaa prototyyppi, joka voidaan testata hardware-in-the-loop –simulaation avulla samalla laitteistolla. Toisaalta koko tuotekehitysprosessin ajan mukana on virtuaalisimulointi ja human-in-the-loop –simulointi; järjestelmä tuottaa suunniteltavalle koneelle koko sen kehitysprosessin ajan todellista vastaavia kuormia.

Luvussa 2 selvitetään työssä käytettyjä keskeisiä termejä, kuten in-loop –simulaatiot sekä virtuaalinen mallinnus. Luvussa 3 esitellään käytetty laitteisto eri osineen, sekä selvitetään käytetyn sähkökäyttömallin toiminta lyhyesti. Luvussa 4 verifioidaan simulointitulosten avulla tutkimuskohteena olevan rajapinnan lisäksi myös sähkökäytön ja mekaniikan yhdistelmämallinnuksen toimivuus.

(9)

2 Simulointi

Simulointi käsitteenä on hyvinkin laaja, mutta sillä yleensä tarkoitetaan keinotekoisen ympäristön tai mallin luomista ja käyttämistä erilaisten sovellusten käyttäytymisen tutkimisessa. Kaksi hyvinkin erilaista sovellusta ovat esimerkiksi lentäjien käyttämät lentokonesimulaattorit, joilla lentäjä voi harjoitella lentämistä realistisen kaltaisissa oloissa ilman riskitekijöitä sekä sähköisten piirien simulaatio-ohjelmistot, joita käytetään apuna erilaisten piirien kehityksessä ja mitoittamisessa. Jälkimmäistä simulointia toteutetaan useimmiten reaaliaikaa hitaammin.

Simulointi muodostaa usein tärkeän osan teknisen laitteen tuotekehitysprosessia. Kun tuotetta, esimerkiksi sähkömoottoria ryhdytään suunnittelemaan, jossain vaiheessa esiin tulee prototyyppilaitteen valmistus ja testaus. Sen sijaan, että tuotteesta valmistetaan prototyyppi, jonka testaus antaa tietoa siitä, kuinka tuote toimii ja sen jatkokehitystä tulisi jatkaa, simuloimalla tuotetta tai sen osia voidaan tuote kehittää huomattavasti pidemmälle ennen kuin fyysisen prototyypin valmistaminen on aiheellista. Tällöin prototyyppivaiheeseen siirryttäessä tuote on pidemmälle kehitetty ja tarvittavien prototyyppien määrä pienenee. Tieteellisessä tutkimuksessa yksi simulointia käyttävä kohde on virtuaalinen mallinnus, virtuaalisten prototyyppien kehittäminen (Virtual Prototyping) [Bordegoni et. al. 2011]. Virtual prototyping mahdollistaa laitteen, esimerkiksi sähkömoottorin suunnittelun ja testauksen toteutuksen tietokonesimuloinnin avulla. Simulointi voi perustua esimerkiksi moottorin analyyttisiin yhtälöihin tai FEM -laskentaan. Analyyttisen laskennan pohjalta moottorista luodaan virtuaalinen malli, jota simuloimalla voidaan arvioida, kuinka valmis tuote käyttäytyy.

Simulointivaiheessa koneen simulaatiomallin parametreja voidaan säätää ja muuttaa saatujen simulaatiotulosten perusteella, joka mahdollistaa sen, että siirryttäessä suunnitteluvaiheesta varsinaisen fyysisen prototyypin testaukseen koneen ominaisuudet ovat jo lähtöarvoisesti paremmat. Tämän seurauksena prototyyppivaihe voi lyhentyä merkittävästi.

Tämän työn kontekstissa on kaksi toisistaan poikkeavaa simulaatiota. Toisaalla simuloidaan sähkökäyttöä, joka sisältää DTC (Direct Torque Control) –menetelmällä säädetyn oikosulkumoottorin ja toisaalla simuloidaan kyseisen käytön käyttöympäristöä, tässä tapauksessa nelipyöräistä ajoneuvoa ja sen mekaniikkaa virtuaalisessa toimintaympäristössä (maantie).

Sähkökäyttösimulointi on toteutettu Matlab –ohjelman Simulink –simulointityökalulla ja mekaniikkamallin simuloinnista vastaa MeVEA Oy:n valmistama reaaliaikainen työkonesimulaattori.

(10)

2.1 In-loop -simulointi

In-loop –simulaatiolla tarkoitetaan sellaista simulaatiota, jossa simulaation jokin osa toteutetaan muualla kuin varsinaisessa simulaattorissa. Käytännössä in-loop –simulaation tarkoituksena on yhdistää virtuaalisimulaatio todelliseen maailmaan ja fyysiseen sovellukseen tai vaihtoehtoisesti toiseen, erilliseen simulaatioon. Yleensä tämä ilmaistaan termillä X-in-the-loop, jossa ”X” kuvaa tätä todellisen maailman komponenttia. Kuva 2.1 esittää X-in-the-loop –simuloinnin perusperiaatteen lohkokaaviomuodossa.

Virtuaalisimulaatio Rajapinta Reaalinen

komponentti

signaaleja signaaleja

Kuva 2.1. X-in-the-loop –simuloinnin lohkokaavio. Virtuaalisimulaatio yhdistetään todelliseen maailmaan rajapinnan avulla. Rajapinta määritellään reaalisen komponentin mukaan ja voi olla mekaaninen, ohjelmallinen tai koostua molemmista. Reaalisen komponentin yhdistäminen virtuaalisimulaatioon tekee järjestelmästä hardware-in-the-loop - simulaation

Kuvan 2.1 rajapinnan määrittäminen riippuu siitä, minkälainen todellisen maailman komponentti tai tekijä simulaatioon halutaan liittää. Mikäli liitettävä tekijä on vaikkapa sähkömoottori, rajapinta siirtää vääntömomentti- ja pyörimisnopeustietoa simulaation laskennallisen maailman ja sähkömoottorin mekaanisen maailman välillä. Käytännössä tämä toteutetaan liittämällä sähkömoottorin akselille erillinen kuormituskone, joka luo akselille simulaation mukaisen vääntömomentin ja pyörimisnopeuden. Koska simulaation ja sähkömoottorin välissä on ohjelmallinen rajapinnan lisäksi kuormakoneen välityksellä toteutettu fyysinen rajapinta, saadaan simulaation laskennalliset suureet muutettua sähkömoottorin todellisiksi kuormitusarvoiksi.

Käyttäen esimerkkinä sähkökäyttöjä, kuvassa 2.2 on esitetty erilaisia tapoja määrittää rajapinta in- loop –simulaatioissa [Bouscayrol 2008] ja kuvassa 2.3 edellä kuvatun sähkömoottorin ja virtuaalisimulaation välisen signaalikaavion. In-loop –simulaatiot voidaan jakaa kahteen ryhmään;

human-in-the-loop sekä hardware-in-the-loop –simulaatiot.

(11)

Ohjausjärjestelmä Virtuaalisimulaatio

Ohjausjärjestelmä Tehoelectroniikka Sähköinen kuorma Virtuaalisimulaatio

Ohjausjärjestelmä Tehoelectroniikka Sähkökone Kuormakone Kuorman

tehonsyöttö Virtuaalisimulaatio

Testattava laite/

laitteisto

Simulaatioympäristö ja rajapinta

Kuva 2.2. Erilaisia rajapintamäärittelyjä sähkökäyttösimuloinnin esimerkkitapauksessa. Kuvassa punainen katkoviiva ja viivoitettu alue muodostavat rajapinnan virtuaalisimulaation ja testattavan, todellisen laitteen tai laitteiston välille.

Ylinnä on esitetty puhtaasti ohjelmallinen rajapinta, jossa sähkökäytön ohjausjärjestelmälle luodaan virtuaalisimulaatiolla todellista tilannetta vastaavia signaaleja. Keskimmäisessä tapauksessa rajapinnassa on mukana myös mekaaninen osa – sähköinen kuorma, joka kuormittaa tehoelektroniikkaa. Kolmas tilanne sisältää lisäksi kuormakoneen, jolloin testattava laitteisto käsittää myös sähkökoneen. Kahdessa jälkimmäisessä tapauksessa rajapinta on mekaanisen ja ohjelmallisen rajapinnan yhdistelmä.

Ohjearvot kuormalle

Sähkökone Kuormakone

Virtuaalisimulaatio

Kuormakoneen sähkökäyttö Mittalaite

Akseli

Mittasignaaleja

Mittasignaaleja

Tehonsyöttö

Kuva 2.3. Reaalisen sähkökoneen ja virtuaalisen mallin välisen rajapinnan signaalit. Rajapinta (viivoitettu alue) vastaa siitä, että virtuaalisimulaation muodostama kuormitus välittyy sähkökoneen akselille. Samalla tehdään muunnos ohjelmalliselta tasolta mekaaniselle.

(12)

2.1.1 Human-in-the-loop –simulointi

Human-in-the-loop –simuloinnissa ihminen antaa simulaattorille ärsykkeitä sen mukaan, mitä simulaatiossa tapahtuu. Esimerkiksi lentokonesimulaattorissa simulaatio luo lentäjälle realistista vastaavan näkymän ja fyysisen tuntuman, joihin lentäjän toiminta vaikuttaa. Lentäjä havaitsee muutoksen esimerkiksi mittariston arvojen muuttumisena, piirretyn kuvan muuttumisena esimerkiksi koneen kääntyessä tai vaihtoehtoisesti ääneen tai liikkeeseen perustuvana syötteenä.

Kuva 2.4 esittää human-in-the-loop simulaation toimintaa vuokaaviomallilla.

Visuaalisointi, ääni, liike

Hallintalaitteet

Ihminen Simulaattori

Oloarvojen muutos Havainnointi

Reaktio Parametrien muutos

Kuva 2.4 Human-in-the-loop –simuloinnin vuokaaviomalli. Simulaattori ja käyttäjä kommunikoivat keskenään käyttöliittymän avulla. Käyttäjä vaikuttaa simulaatioon käyttöliittymän (kosketusnäytöt, hallintalaitteet, joystick, päänpaikannus, liike yms.) avulla ja simulaatio muuttaa käyttäjän havaitsemaa ympäristöä, jonka muodostavat esimerkiksi kuva, ääni ja tunne. Voidaankin ajatella, että ihminen muodostaa simulaation takaisinkytkennän.

Kuvasta 2.4 käy ilmi hyvin, mitä human-in-the-loop –simuloinnilla tarkoitetaan. Simulaattori ja käyttäjä muodostavat signaalien avulla eräänlaisen renkaan, dynaamisen rakenteen, jonka osien käyttäytyminen on sidottu muiden osien toimintaan. Human-in-the-loop –simulaatio mahdollistaa esimerkiksi em. lentosimulaattorin tapauksessa lentäjien kouluttamisen ja harjoittelun ilman varsinaista lentokonetta. Tällainen koulutus antaa lentäjälle mahdollisuuden tutustua kyseisen konetyypin käyttäytymiseen ja toimintaan ilman riskejä, hallitusti maan kamaralla.

2.1.2 Hardware-in-the-loop

Hardware-in-the-loop –simuloinnilla tarkoitetaan sitä, että yksi tai useampi reaalinen komponentti muodostaa osan simulaatiota [Bouscayrol 2008]. Tällöin simulaattori luo testattavalle laitteelle reaalimaailmaa vastaavia ärsykkeitä. Esimerkki hardware-in-the-loop –simuloinnista voisi olla

(13)

sähkömoottori, jonka akseliin on kiinnitetty kuormakone. Simulaattori luo kuormakoneen välityksellä sähkömoottorille todellista ympäristöä vastaavan kuorman, jonka avulla sähkömoottorin käyttäytymistä on mahdollista tutkia ja mitata hallitusti laboratorio-olosuhteissa ilman, että testattavaa moottoria viedään koekäyttöön todelliseen ympäristöön. Hardware-in-the- loop –simulaation vuokaaviomalli on esitetty kuvassa 2.5.

Rajapinta

Mittalaite

Reaalinen komponentti Simulaattori

Ohjearvo Ohjearvo

Oloarvo Mitatut arvot

Kuva 2.5 Hardware-in-the-loop -simulaation vuokaaviomalli. Reaalista komponenttia voidaan kuormittaa oikeaa käyttöä vastaavalla tavalla rajapinnan ja testausvälineistön avulla. Esimerkiksi sähkömoottorin testaus vaatii erillisen kuormakoneen, joka muodostaa testattavalle koneelle todellisen kuorman. Reaalinen komponentti aistii sille todellisen ympäristön signaaleja (esim. kuvan 2.2 alin osa), jotka simulaattori sille syöttää ja rajapinta muuttaa reaalisen komponentin ymmärtämään muotoon. Komponentti reagoi sille ominaisella tavalla ja muuttaa lähtöarvojaan.

Lähtöarvot mitataan simulaattoriin.

Etenkin sähkökäyttösovellusten tuotekehitysprosessien kannalta hardware-in-the-loop on edellä mainituista syistä tärkeää, mutta myös human-in-the-loop simuloinnista on hyötyä. Esimerkiksi eritehoisen sähkömoottorin tai erilaisen säädön vaikutuksia hybridiajoneuvon käyttäytymiseen ja ajotuntumaan on vaikea arvioida ilman koeajoa. Human-in-the-loop –simuloinnilla alustavia koeajoja voidaan suorittaa samassa vaiheessa tuotekehitysprosessia kuin tehdään hardware-in-the- loop –simulointia. Tällöin koko järjestelmästä ja sen toimivuudesta on mahdollista saada kokonaisvaltaista palautetta.

Hardware-in-the-loop –simulointia käytetään yhä enenevässä määrin sähkökäyttöjen suorituskykyanalyysiin sen eri tuotekehitysvaiheissa. Suunnittelun alkuvaiheessa sähkökäyttö voidaan mitoittaa ja simuloida kokonaisuudessaan, mutta hardware-in-the-loop –simulointi antaa mahdollisuuden testata eri järjestelmien toimintaa yhdessä tai erikseen. Kuten kuvassa 2.2 on esitetty, testattava reaalinen komponentti voi käsittää vähimmillään esimerkiksi pelkän järjestelmän hallintalaitteiston, jolloin rajapinta on puhtaasti ohjelmallinen. Laajimmillaan simulointirajapinnan

(14)

reuna voi olla esimerkiksi sähkökäytön moottorin akselilla, jolloin järjestelmän hallintalaitteiston lisäksi simulaation reaalisia komponentteja ovat tehoelektroniikka ja sähkömoottori. Tällöin rajapinta on sekä ohjelmallinen että mekaaninen. Ensimmäisessä vaihtoehdossa reaaliaikasimulaatio vastaa tehoelektroniikan, sähkökoneen ja kuorman toiminnan simuloinnista, mutta jälkimmäisessä simulaattori hyödyntää erillistä kuormakonetta, jonka välityksellä se voi luoda kuormia sähkömoottorille. kuten on esitetty kuvassa. Edellisessä esimerkissä hardware-in-the-loop – simuloinnilla voidaan varmentaa sähkökäytön toiminnallisuus reaalisessa ympäristössä [Bouscayrol 2008].

Monet tutkimuslaitevalmistajat tarjoavat valmiita hardware-in-the-loop –simulointiympäristöjä.

Dynacar [Dynacar], on toteutettu mm. käyttäen National Instrumentsin VeriStand Ohjelmistoa, jonka yksi käyttökohde on mm. hardware-in-the-loop -simulaatiot [National Instruments], esimerkkilaitteisto kuvassa 2.6. dSPACE tarjoaa esimerkiksi moottorinohjausjärjestelmän testaamiseen valmiin hardware-in-the-loop –simulaatiojärjestelmän, jolla ohjausjärjestelmän ohjelmallista toimivuutta voidaan testata [dSPACE ECU] [dSPACE Scalexio], esimerkki esitetty kuvassa 2.7.

Kuva 2.6. National Instruments:in VeriStand –ohjelmisto on suunniteltu reaaliaikasimulointiin. Hardware-in-the-loop – simulointi onnistuu esimerkiksi kuvan mukaisen liityntälaitteiston avulla [National Instriments]

(15)

Kuva 2.7. dSPACE:n Scalexio, tuotesarja on suunniteltu erityisesti Hardware-in-the-loop –simulointiin. [dSPACE Scalexio].

(16)

3 Simulaattorikokoonpano

Tässä raportissa esitetyn tutkimustyön varsinaisena tavoitteena on luoda perustaa työkoneiden hybridikäyttömahdollisuuksien tutkimiselle yhdistämällä oikea sähkökäyttö osaksi reaaliaikaista työkonesimulaatiota. Työkonesimulaatio on toteutettu human-in-the-loop –simuloinnilla, joten testaus voidaan suorittaa siten, että esimerkiksi ammattinaan kyseistä työkonetta käyttävä henkilö voi antaa ensikäden tietoa hybridimallin toiminnasta. Perimmäinen tavoite on siis yhdistää hardware-in-the-loop ja human-in-the-loop –simulaatio yhdeksi kokonaisvaltaiseksi simulaatioympäristöksi. Tässä tutkimustyössä käytettävän laitteiston mekaniikkamallinnuksesta vastaavan simulaattorin on valmistanut MeVEA Oy, lappeenrantalainen yritys jonka erikoisalana on monikappaledynamiikka ja sen reaaliaikainen virtuaalisimulointi [MeVEA].

Tutkimuksen ensimmäinen askel on yhdistää MeVEA:n mekaniikkasimulaatio sähkökäytön simulaatiomalliin. Simulaatio toteutettiin käyttäen Matlab 7.9.0 (R2009b) –ohjelmistoa ja sen Simulink –simulaatioympäristöä. Luvun 2 nimeämisperusteita käyttäen tämän tutkimuksen tavoite on toteuttaa software-in-the-loop –simulaatio. Simulink –simulaatiossa käytetyn tietokoneen perusominaisuudet on listattu lyhyesti liitteeseen 1.

3.1 Sähkökäytön simulointi

Kuvissa 3.1 ja 3.2 esitetty simulaatiomalli kuvaa sähkökäyttösimulaation toimintaa. Mallissa simuloidaan DTC (Direct Torque Control, suora vääntömomenttisäätö) –säätöisen oikosulkumoottorin käyttäytymistä. Simulink -simulaatio saa MeVEA:n simulaattorilta kaasupoljinsignaalin, joka tulkitaan vääntöohjeeksi skaalaamalla se siten, että signaalin maksimiarvolla vääntöohje vastaa oikosulkumoottorin nimellistä vääntömomenttia. Kuvassa 3.1 esitetään simulaation tulo- ja lähtöliitynnät.

(17)

Kuva 3.1. Sähkökäytön simulaatiomallin tulo- ja lähtösignaalien Simulink -kaavio. Vasemmalla tulosignaalit, keskellä sähkökäyttömalli ja oikealla lähtösignaalit. Tulosignaaleista käytetään tässä vain vääntöohjeen tuottavan polkimen (ajopolkimen) asentosignaalia, joka skaalataan maksimiltaan moottorin nimellisen vääntömomentin suuruiseksi kertoimella 13,35 sekä akselin pyörimisnopeuden oloarvoa. Lähtösignaalina lähetetään moottorin tuottama vääntömomentti, joka on skaalattu kertoimella 20, jolloin näennäisesti moottorin nimellinen vääntömomentti nousee arvoon 270 Nm vastaamaan paremmin mekaniikan asettamia vaatimuksia. Peruste skaalauskertoimen käytölle todellisen, isomman moottorin simulaatiomallin käytön sijaan on se, että uuden mallin rakentamisen sijaan rajapinnan toimivuus voitiin todentaa jo olemassa olevalla ja toimivaksi testatulla sähkökäyttömallilla nopeasti.

Kuvan 3.1 Simulink-malli saa ajopolkimen asentotiedon sekä akselin pyörimisnopeuden mekaniikkasimulaatiolta 1 ms välein. Sähkökäyttösimulaatio itsessään käyttää 50 µs aika-askelta, joten yhden mekaniikan aika-askeleen aikana moottorimalli ehtii siis laskea 20 askelta. Simulink – mallin lähtösignaalina oleva vääntömomentti on tämän työn yhteydessä skaalattu suuremmaksi kertoimella 20, koska toteutettava päämäärä oli ennen kaikkea saattaa rajapinta toimivaksi nopealla aikataululla, koneen parametrien täsmäyksen ollessa toissijainen asia tämän työn toteutuksen kannalta. Skaalaus kuitenkin ideana mahdollistaa nopean muokattavuutensa ansiosta esimerkiksi ajoneuvon summittaisen vääntömomenttitarpeen mitoittamisen. Kuvassa 3.2 esitetään kuvan 3.1 sähkökäyttömalli, joka sijaitsee lohkossa Electrical Drive.

(18)

Kuva 3.2. Sähkökäytön simulointimalli. Sähkökäyttö koostuu DTC-konvertterista (Converter, vasen lohko) sekä oikosulkumoottorimallista (oikeanpuoleinen lohko). Oikosulkumoottori on ABB:n 4 kW moottori [Liite 2]. Malli saa tulosignaaleina pyörimisnopeuden ja suoran vääntömomenttisäädön vääntömomenttireferenssin. Lähtöarvona malli antaa moottorin tuottaman vääntömomentin.

3.1.1 Oikosulkumoottorin toiminta

Epätahtikoneet ovat kiertokenttäkoneisiin kuuluva sähkökonetyyppi. Konetyypin nimitys tulee siitä, että niissä roottorin pyörimisnopeus poikkeaa ilmavälin magneettikentän pyörimisnopeudesta, ns.

synkroninopeudesta. Tämä nopeusero eli jättämä s on epätahtikoneiden vääntömomentintuoton kannalta tärkeä asia, sillä ilman jättämää vääntömomenttia ei synny. Epätahtikoneista yleisimmän, oikosulkukoneen, roottori koostuu rautaisesta sylinterin muotoisesta kappaleesta, jonka vaipassa pitkittäin oleviin uriin on sijoitettu alumiinista tai kuparista valmistetut roottorisauvat.

Oikosulkukoneessa nämä sauvat ovat yhdistetty päistään ns. oikosulkurenkailla, jolloin em. sauvat ja päätyrenkaat muodostavat eräänlaisen häkin. Tästä konetyyppi saa nimensä.

Roottorin pyöriessä sen jättämän ansiosta ilmavälin magneettikenttä leikkaa roottorisauvoja, jolloin sauvoihin indusoituu sähkömotorinen voima. Sauvojen päiden oikosulkurenkaat muodostavat suljetun sähköisen piirin, joka saa aikaan roottorisauvoissa kulkevan virran. Lorentzin voiman yhtälön virralliselle johtimelle

(3.1)

mukaisesti roottorin ja staattorin välillä vaikuttaa vääntömomentti joka saa roottorin pyörivään liikkeeseen. Yhtälössä (3.1) dF on johtimeen vaikuttava voima-alkio, i johtimen virta, ds johtimen pituusalkio ja B magneettikentän voimakkuus. Oikosulkumoottorin toimintaa kuvaavat yhtälöt

(19)

(3.2)

(3.3)

(3.4)

(3.5)

Staattoripiirille, missä Ψsd ja Ψsq ovat staattorin käämivuon, usd ja usq staattorin jännitteen ja isd ja isq

staattorin virran kaksiakselisen dq -koordinaatiston mukaiset komponentit sekä

(3.6)

(3.7)

(3.8)

(3.9)

roottoripiirille, missä suureet ovat roottoripiirin staattoripiiriä vastaavat. dq –koordinaatiston yhtälöt on johdettu yleisistä oikosulkumoottorin yhtälöitä [Pyrhönen 2005].

3.1.2 Suora vääntömomenttisäätö

Suora vääntömomenttisäätö perustuu Depenbrockin, Takahashin ja Noguchin 1980 –luvulla esittämään säätömenetelmään, suoraan käämivuosäätöön (DFLC, Direct Flux Linkage Control) jossa sähkömoottorin staattorin käämivuo voidaan suoraan määrittää staattorin jännitteitä integroimalla. Menetelmä perustuu Faradayn induktiolakiin [Pyrhönen 2005]

(3.10)

joka määrää käämivuon ja indusoituneen sähkömotorisen voiman välisen yhteyden. Yhtälössä 3.2 e on vastasähkömotorinen voima ja Ψ käämivuo. Käämivuosäädön periaate voidaan johtaa yhtälöön

(3.11)

missä Te on sähköinen vääntömomentti, p moottorin napapariluku, L staattorin hajainduktanssi sekä Ψs ja Ψm staattorin ja ilmavälin käämivuot. Yhtälöstä (3.11) voidaan johtaa periaate, jonka mukaan moottorin vääntömomenttia voidaan säätää suoraan tekemällä nopeita muutoksia staattorikäämivuohon. Yhtälö (3.11) voidaan kirjoittaa myös muihin muotoihin, joissa sähköinen vääntömomentti on sidottu muihin tulosuureisiin, mutta esitetty yhtälö kuvaa hyvin, kuinka käämivoiden muutos lopulta tuottaa vääntömomentin. Yhtälöt (3.10) ja (3.11) esittävät suoran vääntömomenttisäädön perusteen. Kytkemällä invertterin jännitevektoreita sopivasti voidaan

(20)

moottorin tuottamaan vääntömomenttiin vaikuttaa halutulla tavalla. Pääpiirteissään kytkemällä staattorikäämivuohon nähden poikittainen jännitevektori vaikutetaan suoraan staattori- ja roottorikäämivoiden väliseen kulmaan ja siten vääntömomenttiin yhtälön (3.10) mukaisesti, pitkittäisellä vektorilla voidaan vaikuttaa käämivuon pituuteen soveltamalla yhtälöä (3.10).

Suoralla vääntömomenttisäädöllä, DTC ja suoralla käämivuosäädöllä, DFLC ei ole käytännössä muuta eroa kuin se, että suorassa vääntömomenttisäädössä on käämivuosäädön lisäksi implementoitu jokin menetelmä, jolla varmistetaan, että moottorin todellinen käämivuo pysyy origokeskisenä ja koko säätö stabiilina [Pyrhönen 2005].

3.2 Mekaniikan simulointi

MeVEA Oy:n valmistaman työkonesimulaattorin tarkoitus tässä tutkimuksessa on vastata mekaniikan simuloinnista. Se saa tulona moottorin akselilla vaikuttavan vääntömomentin ja palauttaa akselin pyörimisnopeuden. MeVEA Oy:n simulaattorin laskennan suorittavan ratkaisijan (ns. solverin), yleinen ulkoasu ja käyttöliittymä on esitetty kuvassa 3.3.

(21)

Kuva 3.3. MeVEA:n mekaniikkasimulaattorin käyttöliittymä. Kuvan nelipyöräinen ajoneuvo muodostaa simuloitavan mekaniikan. Keyboard Controls -ikkunan liukukytkimillä (tai vaihtoehtoisesti joystickillä) voidaan hallita kaasu- ja jarrupolkimien asentoja sekä etupyörien kulmaa.

Simulaattorin käyttöliittymässä vasemman laidan painikkeilla hallitaan simulaation ajoa ja kuvaruudun kamera-asetuksia. Painikkeiden alla näkyy Output –osio, jossa näkyy simulaatioon kulunut aika, sen aika-askel sekä laskentakierrokseen käytetty aika. Jotta simulaatio pysyisi reaaliajassa, on laskentakierroksen ajan oltava pienempi kuin simulaation todellinen aika-askel.

Käyttöliittymästä löytyy myös mekaniikan hallintaan tarvittavat liukukytkimet. Kuvan 3.3 Keyboard Controls -ikkunassa olevilla kytkimillä voidaan säätää mallin eturenkaiden kulmaa sekä kaasu- ja jarrupolkimien asentoa. Kaasupolkimen sijasta sähköautosovelluksissa voitaneen puhua kuitenkin esimerkiksi teho- tai nopeusohjepolkimesta, riippuen käytettävästä säätötavasta. Myös ajopoljin -nimitystä käytetään.

(22)

Simulaattorien välistä tiedonsiirtoa voidaan tarkastella kuvan 3.4 avulla.

MeVEA Mekaniikka-

simulaatio

MeVEA Hallintalaitteet Simulink

Sähkökäyttömalli

Vääntömomentti- referenssi

Pyörimisnopeus Vääntömomentti

Kuva 3.4. Simulaatiokokoonpanon signaalit ja niiden suunnat.

Kuvasta 3.4 huomataan simulaatiokoonpanon samankaltaisuus kuvassa 2.3 esitettyyn hardware-in- the-loop –simulaatioon. Kokoonpanoon on lisätty järjestelmää ohjaava hallintapaneeli ja hardware – osio korvattu sitä mallintavalla simulaatiolla. Muilta osin järjestelmä muodostaa samankaltaisen silmukan. Kuvassa 3.5 on esitetty simulaattorijärjestelmän fyysinen tason kokoonpano. Kuvassa 3.6 on valokuva laitteistosta.

MeVEA mekaniikkasimu- laattori (mekaniikan

laskenta)

Visualisointi 1 2 näytön piirto

”Simulink -PC”

Sähkökäyttö- simulointi (Simulink)

Visualisointi 2 2 näytön piirto

Visualisointi 3 2 näytön piirto

RJ-45

RJ-45

Kuva 3.5. Simulaattorijärjestemän fyysinen kokoonpano. Eri lohkot kuvaavat kukin omaa tietokonettaan. Vasemmalla on tietokone, jossa ajetaan oikosulkumoottorin Simulink -mallia ja oikealla neljä MeVEAn mekaniikkasimuloinnista vastaavaa konetta, joista yhdessä on mekaniikkasimulaattorin ratkaisija ja kolme vastaavat simuloinnin visualisoinnista mekaniikkasimulaattorin ohjaamohytin näytöille virtuaaliympäristön muodossa. Tietokoneiden välinen tiedonsiirto on toteutettu IP (Internet Protocol) -tiedonsiirtoprotokollan yli. IP:n käyttäminen tiedonsiirrossa mahdollistaa myös mekaniikan ja sähkökäytön simuloinnin samassa tietokoneessa, koska yhteys voidaan tarvittaessa ottaa tietokoneeseen itseensä localhost –osoitteella 127.0.0.1.

(23)

Kuva 3.6. Valokuva simulaattorikokoonpanosta

4 Simulaatiotulokset

Simulink –sähkökäyttösimulaation ja MeVEA:n mekaniikkasimulaation keskinäisen toimivuuden testaamiseksi toteutettiin mallisimulaatio käyttäen luvussa 3 esiteltyä simulaatiokokoonpanoa.

Simulaatiota ohjattiin sen käynnistämisen jälkeen täysin kuvan 3.3 Keyboard Controls – hallintapaneelilla. Kuvan 3.2 Simulink –malliin lisättiin lohkot, jotka tallentavat Matlabin muistiin moottorin vääntöreferenssin, sen tuottaman vääntömomentin sekä akselin pyörimisnopeuden.

Mittaustulokset on esitetty kuvissa 4.1 ja 4.2.

(24)

Kuva 4.1. Mallisimulaation vääntömomenttikäyrät. Ylempi käyrä kuvaa vääntöreferenssiä eli skaalattua ajopolkimen asentoa (MeVEA:n simulaattorilta) ja alempi sähkökäyttömallin tuottamaa vääntömomenttia (Simulink).

Kuva 4.2. Mallisimulaation pyörimisnopeuskäyrä. Simulinkin sähkökäyttömallin tuottama vääntömomentti lähetetään MeVEA:n mekaniikkasimulaattorille, joka palauttaa moottorin akselin pyörimisnopeuden.

(25)

Kuvasta 4.1 havaitaan, kuinka sähkökäyttöjärjestelmä kykenee seuraamaan kaasupolkimen vääntömomenttireferenssisignaalia. Tuotetun vääntömomentin käyrämuoto on kuitenkin säröytynyt johtuen käytetystä säätötavasta. Moottorin tuottama vääntömomentti heilahtelee noin 3 Nm ohjearvon ylä- ja alapuolella, mutta on keskiarvoltaan ohjearvon suuruinen. Vääntömomentin värettä voidaan pienentää esimerkiksi pienentämällä säädön hystereesirajoja. Aika-akselilla n. 40 sekunnin paikkeilla tehty ohjearvon nopea muuttuminen osoittaa sähkökäytön suoran vääntömomenttisäädön nopeuden; tuotettu vääntömomentti seuraa ohjearvoa nopeissakin transienteissa [Casadei et. al 2006]. Kuvassa 4.3 on esitetty tarkemmin vääntömomentin ja vääntömomenttireferenssin käyttäytyminen yhdessä tällaisessa nopeassa transientissa. Kuvasta 4.2 havaitaan mekaniikan toiminta. Kun akselilla vaikuttaa vääntömomentti, se saa aikaan kulmakiihtyvyyden. Tämän voi huomata siitä, kuinka noin kuuden sekunnin kohdalla kuvassa 4.1 vääntömomentti nousee likimain nimelliseen arvoon. Samalla hetkellä kuvassa 4.2 akselin pyörimisnopeus alkaa kasvaa. Noin 18 sekunnin kohdalla vääntömomentti laskee nollaan (Ohjearvo menee negatiiviselle puolelle, mutta tässä käytetty sähkökäyttömalliversio ei tuottanut negatiivista vääntömomenttia. Etenkin raskaissa työkoneissa negatiivinen vääntömomentin tuottokyky on kuitenkin tärkeä olla olemassa.), jolloin akselin pyörimisnopeuden arvo vakiintuu noin 7 rad/s arvoon.

Kuva 4.3. Vääntömomenttireferenssi ja tuotettu vääntömomentti transienttitilassa. Ylempi käyrä kuvaa

”kaasupolkimelta” tulevaa vääntömomenttireferenssiä ja alempi sähkökäytön tuottamaa vääntömomenttia.

(26)

Kuvasta 4.3 nähdään kuinka sähkökäyttö pystyy reagoimaan vääntöreferenssin muutokseen. Jos kuvasta tutkitaan tarkemmin askelmaista muutosta hieman yli 11,1 sekunnin kohdalla, havaitaan, että säätö reagoi lähes välittömästi referenssin muutokseen. Vääntö saavuttaa referenssin suuruisen arvon noin millisekunnissa.

Kuvan 4.1 ylempi signaali tulee suoraan MeVEA:n simulaattorihytin polkimen asentotiedosta, vastaavasti alempi on Simulink:in tuottama vääntömomenttiarvo edelliselle referenssisignaalille.

Havaitaan, että simulaattorihytin polkimen tuottama vääntöreferenssisignaali tulee perille Simulink –ympäristöön, jossa sähkökäyttösimulaatio kykenee käyttämään sitä halutulla tavalla, eli tuotettu vääntömomentti seuraa referenssisignaalia. Vastaavasti voidaan olettaa, että kuvassa 4.1 esitetty Simulink –mallin tuottama vääntömomentin oloarvo pääsee perille mekaniikkasimulaatioon, koska akselin pyörimisnopeus, joka on esitetty kuvassa 4.2 kasvaa, kun sähkömoottori tuottaa vääntöä.

Edellisen perusteella voidaan olettaa, että signaalit siirtyvät molempiin suuntiin, joten rajapinta toimii halutulla tavalla ja vaikka Simulink:in simulaatiomallin ja MeVEA:n mekaniikkasimulaation aika-askeleet ovat erisuuruiset, ei aikatason ongelmia muodostu – Simulink ehtii hyvin laskea vaaditut 20 laskentakierrosta yhtä MeVEA:n mekaniikkasimulaation laskentakierrosta kohti.

(27)

5 Yhteenveto

Työssä toteutettiin toimiva simulointikokonaisuus, jossa yhdistetty sähkökäytön ja mekaniikan simulointi toimivat reaaliaikaisesti virtuaaliympäristössä. Testisimulaatiolla todettiin Simulink – sähkökäyttösimulaation sekä mekaniikkasimulaation välisen rajapinnan toimivuus reaaliaikaisessa sähköautosimulaatiossa virtuaaliympäristössä. Aiemmin kehitetyn sähkökäyttömallin ja mekaniikkamallin yhdistäminen rajapinnan välityksellä yhdeksi toimivaksi kokonaisuudeksi testattiin ja siinä onnistuttiin. Rajapinnan toimivuus mahdollistaa tutkimuksen etenemisen ja laitteiston edelleenkehittämisen tukemaan mm. liikkuvien työkoneiden hybridisointia. Työn tavoitteet saavutettiin.

Kun erillinen sähkökäytön Simulink-simulaatio toimii halutulla tavalla, seuraava vaihe on laajentaa tätä simulaatiota. Tavoite on saada simulaatio toimimaan useammalla erilaisella sähkömoottori- ja säätötyypillä, jonka jälkeen sähkökäyttö laajennetaan käsittämään kokonainen hybridijärjestelmä tehoelektroniikkoineen. Toisaalta reaalisten komponenttien, eli oikeiden sähkömoottorien ja hybridilaitteistojen lisääminen simulaatiolenkkiin avaa uusia tutkimusmahdollisuuksia. Lisäksi näitä kahta simulaatiota vertaamalla voidaan saada jonkinlaista varmuutta siitä, millaisella tarkkuudella virtuaalisimulaatio toimii verrattuna hardware-in-the-loop –simulaatioon, ja lopulta tietenkin oikeaan ajoneuvoon. Laskuteknisellä puolella yksi tutkittava kohde on Simulink –mallien kasvun aiheuttama vaikutus laskennan reaaliaikaisuuteen järjestelmien laajentuessa. Kun Simulink –malli kasvaa, siinä esiintyy enemmän laskettavia väliarvoja, jolloin se voi hidastaa koko simulaatiota siten, että simulaatio ”putoaa pois” reaaliajasta. Testisimulaatio käsitti vain yhden sähkömoottorin simuloinnin ja 50 μs aika-askeleella simulaatio pysyi reaaliaikaisena. Järjestelmien kompleksisuuden kasvaessa reaaliaikaisuuden säilyttämisen vaihtoehtoina on esimerkiksi mallien yksinkertaistaminen tai tietokoneen laskutehon lisääminen.

(28)

LÄHTEET

[Ali et. al. 2008] Ali A., Butt W. 2008, Validation of an Autopilot through Hardware in loop Simulation, 12th IEEE International Multitopic Conference, s. 571- 574, 23.-24.12.2008

[Bacic 2005] Bacic M. 2005, On Hardware-in-the-loop simulation, 44th IEEE Conference on Decision and Control, and the European Control Conference 2005, 12.– 15.12.2005

[Bordegoni et. al. 2011] Bordegoni M.,Fransesco F., Lizaranzu J. 2011, Use of Interactive Virtual Prototypes to Define Product Design Specifications: a Pilot Study on Consumer Products, International Symposium on VR Innovation (ISVRI), s. 11 – 18, 19.-20.3. 2011

[Bouscayrol 2008] Bouscayrol A., Different types of Hardware-in-the-Loop simulation for electric drives 2008, Industrial Electronics 2008, s. 2146 - 2151 30.6. – 2.7. 2008

[Casadei et. al 2006] Casadei D., Serra G., Tani A., Zarri L.2006 , Assesment od direct torque control for induction motor drives, Bulletin of the polish academy of sciences, Technical sciences, Vol. 54, No 3, 2006

[Del Signore et. al.2005] Del Signore M.J., Krovi V., Mendel F. 2005, Virtual Prototyping and Hardware-in-the-Loop Testing for Musculosceletal System Analysis, Mechatronics and Automation, 2005 IEEE International Conference, s.

394-399 vol. 1, 29.7.-1.8.2005 [dSPACE ECU] dSPACE HIL testing -

http://www.dspace.com/en/inc/home/applicationfields/automotive/

ecu_testing.cfm [Viitattu 14.8.2012]

[dSPACE Scalexio] dSPACE Scalexio HIL Simulation hardware -

http://www.dspace.com/en/inc/home/products/hw/simulator_hardware/s calexio.cfm [Viitattu 14.8.2012]

[Dynacar] Dynacar - http://www.dynacar.es/en/home.php [viitattu 23.2.2012]

[Fan et. al 2003] Fan M., Li S., Yu T., Chen D., Xiong Y. 2003, Applying virtual

prototyping to the innovative design of low energy accelerators, Particle Acceleration Conference 2003, s. 1560-1562 vol 3., 12.- 16.5.2003 [Groothuis et. al 2008] Groothuis M.A., Damstra A.S., Broenink J.F. 2008, Virtual Prototyping

through Co-simulation of a Cartesian Plotter, Emerging Technologies and Factory Automation 2008, s. 697-700, 15.- 18.9.2008

(29)

[He et. al. 2010] He J., Zhao X., Zhang D., He Q. 2010, Hardware-In-Loop Simulation Research on Trajectory Control and Modeling Parameter Estimation of Working Device of Hydraulic Excavator, International Conference on Mechatronics and Automation 2010, s. 1214-1219, 4.-7.8.2010 [Hentunen et. al. 2010] Hentunen A., Suomela J., Leivo A., Liukkonen M., Sainio P. 2010,

Hardware-in-the-Loop Verification Environment for Heavy-Duty Hybrid Electric Vehicles, Vehicle Power and Propulsion Conference (VPPC), 1.-3.9. 2010

[Hoekstra et.al. 1998] Hoekstra J.M, van Gent R.N.H.W, Ruigrok R.C.J 1998, Man-in-the-loop part of a study looking at a free flight concept, 17th Digital Avionics Systems Conference, s. F56/1 – F56/2 vol.2, 31.10. – 7.11. 1998 [Lin et. al. 2010] Lin Z., Lanjun L., Ming L., Jianguo W. 2010, HLSP/UWAC: A

Hardware-in-loop Simulation Platform for underwater Acoustic Communication, 6th International Conference on Wireless

Communications Networking and Mobile Computing, s. 1-4, 23.-25.9.

2010

[Luo et. al 2009] Luo X., Zhong Z., Xiong Y. 2009, A HIL test bench for FCHV control units, Vehicle Power and Propulsion Conference 2009, s. 1783 – 1787, 7.-10.9.2009

[MeVEA] MeVEA Oy:n kotisivut – http://www.mevea.fi [Viitattu 16.4.2012]

[National Instruments] National Instrument VeriStand - http://www.ni.com/veristand/

[Viitattu 11.5.2012]

[Pyrhönen 2005] Pyrhönen J. 2005, Sähkökäytöt, opetusmoniste, 2005-2006, Lappeenrannan teknillinen yliopisto

[Yuan 2008] Yuan J. 2008, Stability Analyses of Wheelchair Robot Based on

“Human-in-the-Loop” Control Theory, International Conference on Robotics and Biomimetics 2008 (ROBIO), s. 419-424, 22.-25.2.2009

(30)

LIITE I

Simulink –simulaattoritietokoneen tekniset tiedot:

Taulukko 1.

Käyttöjärjestelmä Windows 7 Enterprise (32bit) Prosessori Intel Xeon CPU E31270, 3,40 GHz Työmuisti 16 GB (3,24 GB käytettävissä)

(31)

LIITE II

ABB:n 4 kW oikosulkumoottori, tekniset tiedot

Pääjännite Un 400 V

Vaihevirta In 7.5 A

Pyörimisnopeus n 2860 rpm

Taajuus f 50 Hz

Napapariluku p 1

Vääntömomentti Tn 13.35 Nm

Staattoriresistanssi Rs 1.95 Ω Staattoriin redusoitu

roottoriresistanssi

Rr 1.58 Ω Magnetointi-induktanssi Lm 0.3734 H Staattorin hajainduktanssi L 0.0082 H Roottorin hajainduktanssi L 0.0062 H

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

 Kettunen Tarja, terveyden edistämisen professori, Jyväskylän yliopisto ja Keski-Suomen sairaanhoitopiiri.  Kinnunen Anu,

[r]

Jyväskylän turvallisuusryhmä kävi keskustelun Jyväskylän turvallisuuden nykytilasta ja valitsi suunni- telman painopistealueiksi vuosille 2015–2018 nuorten syrjäytymisen

Kasvun ja oppimisen palvelut tulee ennusteen mukaan ylittämään talousarvion 1,9 miljoonaa euroa.. Selvitys talousarviopoikkeamien syistä

Kokonaisuutena koronasta aiheutuvien kustannusten ennuste on koko vuodelle 2021 yhteensä 11,1 miljoonaa euroa, josta valtionavustusta saadaan lausuntokierroksella

Kulttuuri- ja liikuntapalvelut tulee ennusteen mukaan ylittämään talousarvion 0,8

Kuvataidekoulu laajan oppi- lasmäärä jää syyslukukaudella yhteensä 45 oppilasta (14 %) tavoitetta (330) pienem- mäksi johtuen ryhmäkokojen pienentämisestä koronatilanteen

Myös sosiaalipalveluissa (-0,3 milj. euroa) sekä kaupungin sairaalassa (-0,4 milj. euroa) henkilöstömenot ovat alku- vuoden aikana toteutuneet jaksotettua talousarviota