• Ei tuloksia

Kappale suomalaisen aikuiskasvatuksen vaiettua historiaa näkymä

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Kappale suomalaisen aikuiskasvatuksen vaiettua historiaa näkymä"

Copied!
2
0
0

Kokoteksti

(1)

269

K

irsti Salmi-Niklanderin tutkimuksen otsikko houkuttelee lukemaan, sillä olemme olleet näkevinäm- me aikuiskasvatuksen tutkimuk- sessa työväen omaehtoisia si- vistyspyrintöjä koskevan tutki- muksen mentävän aukon. Sikä- li kun työväen opinnollista ja si- vistyksellistä toimintaa on ai- kuiskasvatuksen tutkimuksessa tarkasteltu, on niillä viitattu en- nen kaikkea reformistiseen so- siaalidemokraattiseen työväen- liikkeeseen. Esimerkiksi käy se työväenliikkeen ”voittajien his- toria”, jota esitellään ansiok- kaasti vapaan sivistystyön vuosikirjassa Valistus, sivistys, kasvatus. Työväenliikkeen tais- televan siiven pyrinnöt ovat jääneet aikuiskasvatuksessa paljolti tutkimatta. Historiatie- teessä, kulttuurintutkimuksessa ja kansanperinteen tutkimuk- sessa tällaista työtä on kuiten- kin tehty jo jonkin aikaa, kuten näkyy Ulla-Maija Peltosen (Pu- nakapinan muistot, 1996) ja Kirsti Salmi-Niklanderin väitös- kirjoista, molemmat folkloristii- kan alalta.

Salmi-Niklander tarkastelee tutkimuksessaan karkkilalaisten työläisnuorten elämää, ajatus- maailmaa ja heidän muodosta- maansa keskusteluyhteisöä 1910- ja 1920-luvuilla. Keskeise-

nä aineistona on Högforsin so- siaalidemokraattisen nuoriso- osaston toimittama ja käsin kir- joittama Valistaja-lehti, joka il- mestyi reilun kymmenen vuo- den ajan, vuosina 1914–1925.

Lehti antaa monikerroksisen ja sisäisesti jännitteisen kuvan 1900-luvun alun työläisnuori- son ajattelusta. Vaikkakin käsin- kirjoitetuilla lehdillä, joita levi- tettiin tietyn yhteisön sisäises- sä verkostossa sekä luettiin ää- neen iltamissa ja kokoontumi- sissa, oli vahva asema ja tärkeä merkitys myös suomalaisissa joukkojärjestöissä, esimerkiksi nuorisoseuroissa, ei niitä ole tutkimusaineistoina juurikaan.

Kuitenkin käsinkirjoitetut leh- det olivat ensimmäisiä maaseu- tuköyhälistön ja työväestön haltuun ottamia kirjallisen ilmai- sun muotoja. Salmi-Niklanderin tarkastelemat karkkilalaisnuoret olivat perheidensä ja yhteisö- jensä ensimmäinen luku- ja kir- joitustaitoinen sukupolvi, joille kirjoitustaidosta muodostui sekä käytännön työväline että luovan yhteisöllisen ilmaisun väline (vrt. informaatio- ja tieto- tekniikka sekä medialukutaito omana aikanamme).

Salmi-Niklander hyödyntää monia eri tutkimusmetodeja sekä analyyttisiä lähestymista- poja Valistaja-lehden erityyppi- siä kirjoituksia (lähi)lukiessaan ja analysoidessaan. Keskeisin tutkimusmetodi on tekstien lä- hiluku (tai diskurssianalyysi), jonka avulla tekijä nostaa esiin viisi teemaa työläisnuorten teksteistä; sosialismin, romant- tisen, kansanomaisen ja moder- nismin sekä valistuksen teeman.

Valistaja-lehden ideologisia KIRSTI SALMI-NIKLAN-

DER(2003). Itsekasvatusta ja kapinaa. Tutkimus Karkki- lan työläisnuorten kirjoitta- vasta keskusteluyhteisöstä 1910- ja 1920-luvuilla. Suo- malaisen kirjallisuuden Seura.

552 s.

ratkaisuja perustelevat sekä agi- taatiota tavoittelevat kirjoituk- set kytkeytyvät luonnollisesti sosialistiseen diskurssiin ja rak- kauskertomukset romanttiseen diskurssiin.

Salmi-Niklander erittelee useita työläisnuorison elämäs- sä keskeisiä teemoja. Yksi niis- tä on työ, jota työläisnuoret, yllätys sinänsä, pohtivat kirjoi- tuksissaan huomattavan vähän.

Tehdastyötä Högforsin rauta- ruukissa käsittelevät tekstit ovat usein fiktiivisesti etäänny- tettyjä.

Kansanomaisesta diskurs- sista työtä tarkasteltaessa huo- mio kiinnittyi työntekijöiden välisiin ristiriitoihin ja hierarki- oihin sekä työhön liittyvään kansanomaisen kerronta- ja pi- lailukulttuuriin. Sosialistisessa diskurssissa työ oli yhtä aikaa sekä elämän ehto ja yhteiskun- nan perusta että kapitalistisen riiston ja orjuutuksen väline.

Romanttisessa työdiskurssissa työ esitettiin luovana toiminta- na ja itsensä toteuttamisen areenana ja välineenä. Työhön liittyvälle valistusdiskurssille oli keskeistä valistuneen ja va- listumattoman työläisen vastak- kainasettelu. Valistunut työläi- nen oli kollektiivisista, saavute- tuista eduista ja sopimuksista kiinnipitävä työläinen. Hän ky- keni erottamaan työ- ja vapaa- ajan toisistaan sekä viettämään valistavaa vapaa-aikaa. Valistu- maton työläinen oli vanki hie- rarkkisessa ja patriarkaalisesti johdetussa tehtaassa. Hänellä ei ollut omaa työn ulkopuolista elämää tai ajatusmaailmaa. Pe- rinteisiin kiinnittyneenä hän ei ymmärtänyt aikojen muuttumis-

KAPPALE SUOMALAISEN AIKUISKASVATUKSEN VAIETTUA HISTORIAA

AIKUISKASVATUS 3/2004 KIRJA-ARVIOITA

(2)

270

ta. Työtä käsiteltiin Valistajan teksteissä myös retorisen pu- heen avulla, seuraavassa, vuonna 1921 julkaistussa repor- taasinomaisessa historiikissa Katsaus työmiehen elämään Högforsissa 40 vuotta sitten, tekstissä orjuusretoriikan avulla:

Elämä siihen aikaan oli tosi- aankin orjan elämää. Työpäivät olivat hirveitä: 14, 15 tuntia päi- vässä. Sanomattakin on selvää, minkälainen henkinen taso sen ajan työmiehellä oli. Vapaa ai- kansa hänen täytyi nukkua, sil- lä niin kuin jo mainitsin työpäi- vät olivat pitkiä kestäen kah- deksaan jopa yhdeksään illalla.

Ja aamulla takaisin työhän jo kello viideltä. Se oli ainaista raa- tamista kapitaalin hyväksi. Tai niin kuin Kapteenin hyväksi.

[…] niin kuin jo mainitsin sen ajan työmies ei voinut itseään kehittää ei ruumiillisesti eikä henkisesti. (Salmi-Niklander 2004, 294).

Tutkimus on tehty mikrohis- toriallisella otteella, joka vieras- taa suuria historiallisia kaaria ja synteesejä. Siinä pyritään pi- kemminkin tavoittamaan se ar- kipäiväisen elämän monivivah- teisuus ja ideologinen epäsel- vyys, joka tuppaa häviämään silloin, kun yritetään kertoa suurta tarinaa. Käsillä olevaa tutkimusta onkin kiinnostavaa lukea rinnan vaikkapa Suomen työväenliikkeen historian kanssa, josta vastaansanomat- tomasti näkee sen, kuinka ide- ologiaa on vaikea paeta; ideolo- gia kirjoittaa myös kirjoittajiaan.

Mikrohistoriassa ideologia piiloutuu ja miltei häipyy arki- päiväisten tapahtumien alle, ja voi myös peittyä sinne. Ehkä tästä syystä tutkimuksesta jää sellainen kuva, ettei kansalais- sotakaan dramaattisine ja trau- maattisine kokemuksineen sä-

väyttänyt Karkkilan työläis- nuorisoa. Ainakaan se ei sanot- tavammin näy Valistaja-lehden kirjoituksissa. Onko kysymys tutkijan valinnasta vai aineiston laadusta, sitä ei voi tietää. Tai ehkä kysymys on nimenomaan sellaisesta asiasta, josta pitää vaieta – sekä ulkoisesta uhasta että psyykkisestä pakosta – ja pukea trauma monenmoisten metaforien ja kiertoilmausten kaapuun.

Tässä tutkimuksessa histori- an suuria tapahtumia ei noste- taan esiin oikeastaan millään tavalla. Tekijä ei esimerkiksi viit- taa niihin tapahtumiin, jotka on tavattu sijoittaa tutkimusajan- kohtaan, ja joista alkoivat työ- väenliikkeen hajaannuksen vuodet. Pelkkinä mainintoina ne eivät toki kuulu mikrohistorial- lisen otteen tapaan tuottaa his- toriaa, mutta jokin yleinen ke- hys tai vuosiluvuittain etenevä tapahtumakaavio olisi saattanut selventää kiinnostaa ajankuvaa ja kytkenyt Karkkilan työläis- nuorten tarinat ja kokemukset yleisiin tapahtumiin.

Hiukan puutteelliseksi jää myös otsikon käsite itsekasva- tus, jota olisi voinut tarkastella myös suhteessa suomalaiseen itseopiskelun historiaan ja tut- kimukseen. Kannattaa muistaa Hollon pieni kirjanen Itsekasva- tus ja elämisen taito (1931), joka kertoo käsitteen idean (s. 12).

Salmi-Niklanderin tuhdin (450 sivuisen) ja yksityiskohtai- sen väitöskirjan lukeminen an- taa lukuelämyksiä, jotka suh- teellistavat oman aikamme itse- ään toistavat muutospuheet ja –retoriikan. Mitä tulee ihmisten sosiaaliseen kanssakäymisen keskeisiin ominaisuuksiin ja säännönmukaisuuksiin, voi vain todeta, että kaikki on kuin ennen – mikään ei ole juurikaan

muuttunut. Karkkilalaiset työ- läisnuoret ”chattailivat” käsin- kirjoitetun lehtensä sivuilla muodostaen vuorovaikutuksel- lisen yhteisön, jossa itseä, mui- ta ja maailman menoa saattoi tarkkailla ja kommentoida fiktii- visen roolin kautta ja fiktivoi- dun tekstin avulla, pseudomur- teella (Rauman sellaisella!) kir- joittaen. Kansalaissodan jäl- keen karkkilalaisiinkin nuori- soon pesiytynyt ”tanssiraivo”

aiheutti lähes vastaanvanlaista ideologista ja eettis-moraalista paheksuntaa kuin nuorten suo- simat yliyön kestävät ”ravet”

nykyään.

Itsekasvatusta ja kapinaa on tekijänsä sanoin ”kannanot- to muistamisen puolesta”. Tut- kija pitää Valistaja-lehden tut- kimusaineistoaan konkreettise- na menneisyydestä kertovana dokumenttina, ”jota vasten yk- silön, perheen ja yhteisön muis- titietoa voidaan peilata”. Lisäk- si hän kirjoittaa tutkimustaan läpäiseväksi ohjeeksi: ”En käsit- tele tutkimieni tekstien kirjoitta- jia kohteina vaan kumppaneina – en kirjoita tätä tutkimusta niin- kään heistä tai heidän teksteis- tään kuin yhdessä heidän kans- saan.” Se on hyvä ohje, joka ai- kuiskasvatuksen tutkijoidenkin kannattaa muistaa. Suomessa työväen tutkimusta edistää Työväen historian ja perinteen- tutkimuksen seura, joka julkai- see sekä Väki voimakas -vuosi- kirjaa että yhdessä Työväen perinnelaitosten kanssa Työvä- entutkimus-lehteä. Niistä voi olla iloa silloin, kun tutkitaan suomalaisen aikuiskasvatuksen vaiettua historiaa ja kehitellään vaikkapa radikaalin aikuiskas- vatuksen suuntaviivoja.

Petri Salo ja Juha Suoranta

AIKUISKASVATUS 3/2004 KIRJA-ARVIOITA

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

Kerhot voivat myös pitää yhteisiä kokouksia joko opintopäivien muodossa tai niin, että pidetään vain yhteinen seurustelutilaisuus, jossa jokaisen kerhon puolesta esitetään

Novellimuodossa hän käsittelee intohimoisesti edelleen naiskysymystä, mutta samalla hän kehittyy yhä yksinomaisemmin köyhän kansan kuvaajaksi, kunnes hän rajulla

ten vauhdittamana 1919 Työväen Urheiluliitto, Suomen Työväen Musiikkiliitto ja Työväen Näyttämöiden liitto 1920 sekä Työväen Esperantoliitto 1925.. Nämä

Työväen historian ja perinteen tutkimuksen seuran hallituksissa ovat olleet edustettuna tutkijat eri yliopistoista, niin miehet kuin naisetkin.. Puheenjohtajina ovat olleet

Tää on viimeinen taisto, Rintamaamme yhtykää, Niin huomispäivänä Kansat on veljet keskenään.. Ei muuta johtajaa, ei luojaa Kuin kansa kaikkivaltias, Se yhteisonnen

liikkeen historiallinen bibliografia, Ilkka Liikanen (toim .), Helsingin yliopiston Poliittisen historian laitoksen julkaisuja 1/1979 ja Suomen työväenliikkeen

[r]

Julkaisija: Ammattiyhdistysarkisto, Kansan Arkisto, Työväen Arkisto, Työväen Keskusmuseoyhdistys, Työväen Muistitietotoimikunta ja Työväenliikkeen kirjasto