• Ei tuloksia

Hegemonista maskuliinisuutta etsimässä näkymä

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Hegemonista maskuliinisuutta etsimässä näkymä"

Copied!
3
0
0

Kokoteksti

(1)

212

näkökulmia kirjallisuuteen

Hegemonista maskuliinisuutta etsimässä

R.W. Connell (2005). Masculinities. University of California Press.

MIES- ja maskuliinisuustutkimuk- sen viitatuin tutkija on australialai- nen Raewyn (ent. R.W.) Connell.

Erityisesti sukupuolta ja koulutusta käsittelevästä tuotannosta tunne- tun Sydneyn yliopiston professo- rin (tiede)maailman laajuinen lä- pimurtoteos oli vuonna 1995 en- sijulkaisunsa saanut Masculinities.

Alkuperäisen teoksen 16 vuoden takaisesta ilmestymises- tä huolimatta teos on edelleen ajankohtainen – Google Scholar -tietokannan mukaan teokseen kohdistetuista 3500 viittauksesta yli puolet on tehty vuoden 2005 jälkeen – jonka lisäksi sitä on käännetty yhä 2000-luvulla useille kielille. Käsissämme oleva, uusittu englanninkielinen painos julkais- tiin vuonna 2005.

Tässä tekstissä keskitymme eri- tyisesti kirjan myötä esille nostet- tuun hegemonisen maskuliinisuu-

den käsitteeseen. Vaikka Connell on työskennellyt käsitteen parissa jo 1980-luvulta alkaen1, suurim- man huomionsa se on saanut vasta Masculinities-teoksen myötä.

Kyseessä on yksi keskeisimmistä ja käytetyimmistä mies- ja masku- liinisuustutkimuksen käsitteistä.

Vuoden 2005 painos muo- dostuu kolmesta ensimmäisen painoksen osasta sekä Connellin kirjoittamasta uudesta johdanto- luvusta. Ensimmäisessä osassa Connell esittelee maskuliinisuus- tutkimuksen keskeisimmät suun- taukset tarkastellessaan muun muassa maskuliinisuuden sosiaa- lista luonnetta ja maskuliinisuus- tutkimuksen historiaa. Toinen osa koostuu neljästä tutkimusku- vauksesta viimeisen keskittyessä maskuliinisuuden historialliseen luonteeseen ja miehuuden poli- tiikkoihin.

MASKULIINISUUS VUOROVAIKUTUKSEN PIIRTEENÄ

Lähtökohta on selvä – sosiaali- konstruktivistina tunnetun Con- nellin mukaan maskuliinisuus ja feminiinisyys eivät perustu suku- puolten ”luonnollisiin” ominai- suuksiin, vaan hän näkee ne piir- teinä, joita liitetään sukupuoliin sosiaalisessa vuorovaikutuksessa.

Teoksen alussa Connell ku- vaa, kuinka yleiseen konstrukti- vistiseen maskuliinisuus- ja su- kupuolikäsitykseen on päädytty kolmiportaisesti. Ensimmäinen yritys maskuliinisuuden tieteellis- tämiseen tapahtui psykoanalyyt- tisen tutkimuksen piirissä, jonka jälkeen maskuliinisuuksien tutki- mus siirtyi sosiaalipsykologisten sukupuolirooliteorioiden piiriin.

Nykyistä yhteiskuntatieteellistä maskuliinisuuksien tutkimuksen

(2)

213

NÄKÖKULMIA KIRJALLISUUTEEN

AIKUISKASVATUS 3’2011

paradigmaa hallitsee sosiaali- konstruktivistinen ymmärrys su- kupuolesta.

Connell korostaa, kuinka mas- kuliinisuudet ovat aina kulttuuri- ja tilannesidonnaisia sekä muo- dostuvat suhteessa kulttuurisiin feminiinisyyksiin. Tilannesidon- naista maskuliinisuutta hän kuvaa maskuliinisuuksien kulttuurisella repertuaarilla, josta yksilö voi va- lita kulloiseenkin tilanteeseen so- pivan käyttäytymismallin. Näin ollen yksilö voi eri tilanteissa toi- mia ”kuin mies” tai esiintyä lastaan hoivaavana isänä. Maskuliinisuuk- sien kulttuurisidonnaisuutta Con- nell alleviivaa toteamalla kuinka esimerkiksi maskuliinisuuden käsitettä ei kaikissa kulttuureissa tunneta.

Purkaessaan kulttuurillis- ta konstruktiota yhtenäisestä ja

”luonnollisesta” maskuliinisuu- desta Connell hahmottelee viite- kehyksen, jossa hän kuvaa neljää (karikatyyristä) toistensa kanssa vuorovaikutuksessa olevaa mas- kuliinisuuden muotoa. Nämä ovat hegemoninen (hegemony), alistei- nen (subordination), myötämieli- nen (complicity) ja marginalisoitu (marginalization) maskuliinisuus.

Yhteiskuntatieteellisissä dis- kursseissa vakiintuneella, mutta kiistanalaisella hegemonisen mas- kuliinisuuden käsitteellä Connell tarkoittaa (ajan ja paikan suhteen vaihtuvan) valtakulttuurin hyväk- symää maskuliinisuuden konst- ruktiota, joka hallitsee käsityksiä normaaleista ja järkevistä tavois-

ta ”olla mies”. Yhteiskunnallista ylivaltaa ja hallintaa kuvaavaan gramscilaiseen hegemonia-käsit- teeseen viittaavaa konstruktiota voidaan ymmärtää sukupuolittu- neiden käytäntöjen nivoutumana, jotka pitävät yllä patriarkaalisen vallan oikeutusta sekä miessuku- puolen hallitsevaa asemaa.

Alisteisiksi maskuliinisuuksiksi (euroamerikkalaisessa viitekehyk- sessä) Connell nimeää muun mu- assa homoseksuaalisten miesten maskuliinisuuden – hegemonises- sa viitekehyksessä homoseksuaali- suus vertautuu feminiinisyyteen.

Myötämielisiksi maskuliini- suuksiksi Connell määrittelee ne maskuliinisuuksien muodot jotka eivät edusta hegemoniaa, mut- ta hyötyvät siitä ”patriarkaalisen osingon” – muun muassa korkea yhteiskunnallinen asema tai pa- rempi palkka – kautta. Myötämie- lisiä maskuliinisuuksia edustavat miehet muodostavat Connellin mukaan kenties suurimman mas- kuliinisuuksien ryhmän, sillä suu- rin osa esimerkiksi perheitään ja vaimojaan rakastavista, kunnioit- tavista ja väkivallattomista mie- histä saa kuitenkin osuutensa pat- riarkaalisesta osingosta.

Marginalisoiduiksi Connell ni- meää muun muassa yhteiskunta- luokan tai etnisen taustan pohjalta hegemonisuudesta eroavat mas- kuliinisuudet.

Hegemonisen maskuliinisuu- den kiistanalaisuutta kuvaa sen kohtaama kritiikki, joka on koh- distunut muun muassa käsitteelli-

seen epäselvyyteen ja monitulkin- taisuuteen2. Sitä, mihin maskulii- nisuuden käsitteellä ylipäätänsä viitataan, on pidetty epäselvänä – Connellin mukaan neljä kes- keisintä ja toisistaan keskeisesti poikkeavaa tapaa määritellä mas- kuliinisuutta ovat essentialistinen, positivistinen, normatiivinen ja semioottinen. Myös käsitteeseen liitetty heteronormatiivisuus on saanut kritiikkiä, sillä sen on näh- ty oikeuttavan ja hyväksyttävän miesten ja naisten välisiä eroavai- suuksia.

Maskuliinisuuden käsitteen voidaan nähdä myös unohtavan sukupuolien sisäiset erot kes- kittyessään sukupuolten välisiin eroihin. Hegemonisen masku- liinisuuden käsitteellistä moni- tulkintaisuutta kuvaa kysymys siitä, kuka edustaa hegemonista maskuliinisuutta – Marlboro- miehet, elokuvatähdet, urheilijat vai huippujohtajat? Esimerkiksi sosiaalinen valta ei yksistään riitä täyttämään hegemonisen masku- liinisuuden ideaalia. Käsitettä on kritisoitu myös sen kohtaamat- tomuudesta ”miesten eletyn elä- män” kanssa, jonka lisäksi sen on nähty tuottavan yksinkertaistuksia sukupuolten välisistä suhteista.

LÄNSIMAISEN MASKULIINISUUDEN KOLONISAATIO

Sittemmin, Masculinitiesin jul- kaisun jälkeen, Connell on jatka- nut hegemonisen maskuliinisuu- den käsitteellistämistä esitetyn

(3)

214

kritiikin pohjalta3. Hän puoltaa yhä käsitteen merkitysten moni- naisuutta, sillä ymmärrys useista erilaisista maskuliinisuuksista on yleisesti hyväksytty miestutkimuk- sen parissa. Connellin mukaan hegemonisen maskuliinisuuden ei tarvitse myöskään ilmetä joka- päiväisessä elämässä tyypillisim- pänä piirteenä poikien ja miesten keskuudessa. Hegemonia toimii pikemminkin esimerkkien tuot- tamina, kuten urheilusankareiden tai rock-tähtien muodossa. Näin hegemonia on ideaalinen malli, jota miehet ja pojat noudattavat vaihtelevissa mittasuhteissa.

Sen sijaan Connell toteaa, että ymmärrys sosiaalisista suhteis- ta on liian yksinkertainen ja hän korostaa tarvetta laajempaan ym- märrykseen sukupuolihierarkiois- ta. Ongelmalliseksi Connell näkee myös yleisen tulkinnan maskulii- nisuuksista piirreteorian kaltaise- na piirteiden kokoelmana, joiden myötä maskuliinisuuksia voidaan tarkastella kiinteiden tunnuspiir- teiden myötä. Yhdeksi käsitteen keskeiseksi kehityskohteeksi Con- nell onkin nostanut ymmärryksen

”maskuliinisuuksien maantietees- tä”. Hän toteaa että maskuliini- suuden suurin murros ei ole esi- merkiksi ”länsimaisen maskulii- nisuuden pehmeneminen”, vaan sen kolonisaatio – länsimaisen maskuliinisuuden laajentuminen globaaliksi maskuliinisuudeksi.

Petteri Eerola KM, tohtorikoulutettava Kasvatustieteiden laitos Jyväskylän yliopisto

Teemu Kuosmanen YTM, jatko-opiskelija

yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos Jyväskylän yliopisto

1 Ks. esim. seuraavat teokset:

Kessler, S. J., Ashenden, D. J., Connell, R.W. & Dowsett, G.

W. 1982. Ockers and disco- maniacs. Sydney: Inner City Education Center.

Carrigan, T., Connell, R.W. & Lee, J.

1985. Toward a new sociology of masculinity. Theory and Society 14 (5), 551-604.

Connell, R.W. 1987. Gender and power. Sydney: Allen and Unwin.

Connell ja James Messerschmidt ovat pohtineet käsitteen kohtaamaa kritiikkiä

yksityiskohtaisesti artikkelissa:

Connell, R.W. & Messerschmidt, J. 2005. Hegemonic masculinity.

Rethinking the concept. Gender

& Society 19 (6), 829–859 Connell, R.W. & Messerschmidt, J.

2005. Hegemonic Masculinity.

Rethinking the Concept. Gender

& Society 19 (6), 829–859.

Kun Masculinitiesin ensipai- noksesta on kulunut puolitoista vuosikymmentä, on helppo ha- vaita teoksen saavuttama arvos- tettu mutta kiistelty asema sekä yhteiskuntatieteellisessä mies- ja maskuliinisuus- että sukupuolen- tutkimuksessa yleisestikin ottaen.

Näyttää siltä, että teos tulee myös pitämään asemansa kiistanalaise- na ”uutena klassikkona”. Saman- aikaisesti sen kuvamaat käsitteet, kuten hegemoninen maskulii- nisuus, ovat kuitenkin jatkuvas- sa merkitysten läpivirtauksessa, muuttuen asiayhteyden, ajan ja paikan mukana. Tämä korostaa kyseisten käsitteiden ja sisältöjen merkitysten ymmärtämisen ja kriittisen tarkastelun merkitystä myös jatkossa.

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

Ensinnäkin tutkin sitä, miten nainen ja mies sekä maskuliinisuus ja feminiinisyys representoidaan, sekä sitä, miten etnisyys ja etninen nainen representoidaan. Toisekseen

Kieli on ollut Ruotsin kirjallisuudenhistoriassa kuitenkin hyvin näkymä- tön kategoria, eikä valtakielen hegemonista asemaa ole juuri kyseenalaistettu – ainakaan niin näkyvästi

Sarelin painottaa maskuliinisuuksien moni- naisuutta: yhtäältä jokaisen toimijan maskuliinisuus on erityinen, mutta toisaalta hän nimeää black metal -kulttuurille kaksi

Strategisen johtamisen maskuliinisuutta tutkineet Kerfoot ja Knights ( 1993, 1996 ja 1998) nimeä­. vät välineellisyyden, päämäärärationaalisuuden, hallinnan, kilpailun ja

Johnston, kuten muutamat muutkin maantieteilijät (mm. Peter Taylor) ovat sen sijaan jatkuvasti jaksaneet kantaa huolta maantieteen ideasta, maantieteen historiasta ja

Mielenkiintoisesti tutkimuksen tulokset, jotka koskivat leikin sosiaa- lista ympäristöä (joista tarkemmin myöhemmin tässä pohdinnassa) eli eri ryh- mämuotoja ja niiden

Jos taas esimerkiksi monien feminististen suuntausten kanssa yhteneväisesti ajatellaan, että maskuliinisuus ja feminiinisyys voidaan liittää sekä naisiin että

Tutkimuksen ensimmäisessä osassa ensimmäisenä tutkimuskysymyksenä oli selvittää 4.-luokkalaisten käsityksiä liikunnan terveellisyydestä. Aluksi tarkas- telin aineistoa