• Ei tuloksia

Darwin ja elämän suunnittelu näkymä

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Darwin ja elämän suunnittelu näkymä"

Copied!
1
0
0

Kokoteksti

(1)

T i e T e e s s ä Ta pa h T u u 8 / 2 0 1 0 55 sissä, joihin en ole ottanut kantaa, joissa näkö-

kantani on toinen kuin hän kertoo sen olevan tai joissa olen orjallisesti lainannut meitä molempia etevämpiä alan auktoriteetteja.

Saivartelu, johon Laakasuo tarpeensa tyy- dyttämiseksi sortuu, on sanoin kuvaamattoman halveksittavaa.

Lisäksi se on käsittämätöntä. Hän yrittää peittää yhden mitättömän väärinkäsityksen ja vähäisen tiedon puutteen kymmenillä sähkö- postisivuilla ja julkisilla sepitteillä. Toisaalta tunnelmaa hieman keventää Laakasuon kyky löytää henkilöitä, jotka eivät puolusta hänen erityistä evoluutiopsykologista optimis miaan vaan muistuttavat tämänkin tutkimustien ra - joista.

William Harveyn jälkeen Laakasuo mainitsee Markus Jokelan väitöskirjan, ikään kuin osoi- tuksena siitä, että myös psykologiassa paneu- dutaan ihmisen perimään aina geenitekijöitä myöten. Itse asiassa Jokelan työpaikalla Helsin- gin yliopistossa on jo vuosia tehty (usein yhdes- sä lääketieteen ja biokemian edustajien kanssa)

pitkäaikaiseen seurantaan ja kliiniseen tutki- mukseen perustuvaa kansanterveystyötä, joka tuskin voisi olla kauempana Laakasuon ”adap- taatioiden metsästyksestä”.

Sen sijaan, että väitöksessä arvattaisiin mik- si ihmisuroksella on iso penis (Laakasuon esi- merkki), se selvittää masennusoireiden ympä- ristögenetiikkaa. Yhteenvedosta käy myös ilmi, ettei Jokela ole halukas sanomaan masennuk- seen yhdistettyjen perintötekijöiden funktios- ta juuri enempää kuin Harvey sanoi suljetun verenkiertojärjestelmän tarkoituksesta: empiiri- nen evidenssi ei riitä osoittamaan miksi persoo- nallisuuspiirteiden erot suhteessa masennusalt- tiuteen ovat evoluution myötä säilyneet, Jokela kirjoittaa.

Tämä ei ole väitöksen heikkous, vaan eräs vahvuuksista. Todistustaakka on sillä tasolla, jolla sen ihmistieteissä olettaisikin olevan.

Kirjoittaja on kirjailija, toimittaja ja Turun yliopis- ton sivutoiminen tuntiopettaja. Toimitus päättää tämän keskustelun tähän.

Darwin ja elämän suunnittelu

Anto Leikola

virkkeessä ja siinäkin vasta toisesta painokses- ta lähtien. Ensimmäisestä painoksesta, jota esi- merkiksi Pertti Rannan uusi suomennos (2009) noudattaa, se puuttuu. Pidetään ilmeisenä, että Darwin lisäsi sen tekstiin ystäviensä huomau- tuksen johdosta, joko siksi että ilmaisu ”elämä on hengitetty (tai puhallettu)”, has been breat- hed, tuntuisi vaativan subjektia, tai siksi että tuo ilmaisu herätti liikaa ärtymystä uskonnollisissa piireissä. Mutta olipa ”hengityksellä” tekijä tai ei, se ei mitenkään merkitse, että evoluutio olisi samalla saanut suunnitelman tai että joku olisi sitä myöhemminkään suunnitellut.

Kirjoittaja on Helsingin yliopiston oppihistorian professori (emeritus).

Kiinnitin Heikki Mäntylän kirjoituksessa ”Olem- me systeemin osia” (Tieteessä tapahtuu 7/2010) huomioni virkkeeseen, jossa viitattiin Darwi- niin: ”Nykyiset evolutionistit, päinvastoin kuin teorian luoja Charles Darwin, katsovat myös ettei suunnittelijaa tarvita.” Jäin miettimään, missä ja miten Darwin olisi viitannut evoluu tion suunnittelijaan. Useimmiten hän korosti sitä, että evoluutiota ei pidä ajatella ennalta suunnat- tuna, vaikka se jälkeenpäin näyttääkin (ainakin meidän kohdallamme) edenneen kohti yhä kor- keampia muotoja. Eikä hän suinkaan kaihtanut käyttämästä käsitteitä ”alempi” ja ”korkeampi”

eri eläinlajien, jopa eri ihmisrotujen vertailussa.

Sanaa ”Luoja” – Creator – Darwin käytti Lajien synnyssä vain kerran, kirjan viimeisessä

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

Diplomi-insinööri Heikki Mäntylä sanoo totuu- den (Tieteessä tapahtuu 2/2011) korrespon- denssiteoriasta: ”Onhan totuuden korrespon- denssiteoria kaikkien

Pertti Linkolan kriitikot käpertyvät ihmiseen (6/10, 16–22). Koskimies, Pertti: Linkola ja eliitit

[r]

Akatemiaprofessori Kari Enqvistin vastaus kirjoi- tukseeni (Tieteessä tapahtuu 3/2010) ei edelleenkään tuonut esiin mitään, mikä kyseenalaistaisi Edmund Husserlin Maata

Saarelan oivallus, että mikäli väite ”Jumala on olemassa” katsotaan epätodeksi sen vuoksi, että sen perusteet ovat (vain) aivotoiminnan tulos- ta, myös

Aiemmassa Paul Tiensuulle suunnatussa oikai- sussani (Tieteessä tapahtuu 7/2009) kerroin, että teoria adaptaatioista ei sellaisenaan kerro, mikä ohjaa ihmisen

[r]

Heikki Mäntylän (ks. Tieteessä tapahtuu -leh- ti 3/2009) kanssa olemme nyt selvittäneet, että ihmisillä on vääriä käsityksiä siitä, mitä talous- tiede tekee ja mitä se