• Ei tuloksia

Kiista uudesta yliopistosta – teknokratiaa vai vapautta näkymä

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Kiista uudesta yliopistosta – teknokratiaa vai vapautta näkymä"

Copied!
3
0
0

Kokoteksti

(1)

T i e T e e s s ä Ta pa h T u u 6 / 2 0 1 0 47

KIRJOJA

Kiista uudesta yliopistosta – teknokratiaa vai

vapautta

Antti Hautamäki

Tuukka Tomperi (toim.):

Akateeminen kysymys.

Yliopistolain kritiikki ja kiista uudesta yliopistosta. Vastapaino 2009.

Tutkija Tuukka Tomperi on toi- mittanut pamfletin yliopistolain valmistelusta ja sen kritiikistä. Se pyrkii kokoamaan erilaisia kriitti- siä ääniä ja näkökulmia yhteen ja tulkitsemaan prosessia sekä yli- opistojen ”hiljaiselle enemmistöl- le” että ulkopuolisille. Kirjoittajina on tunnettuja keskustelijoita, kuten Leena Koski, Heikki Patomäki, Jus- si Vähämäki ja Thomas Wallgren, yhteensä 14 kirjoittajaa. Tuukka Tomperi on kirjoittanut kirjan laa- jimman artikkelin, joka on perus- teellinen katsaus lain valmistelun taustoihin ja asiakirjoihin.

Uusi yliopistolaki hyväksyt- tiin elokuussa 2009 ja se astui voi- maan tämän vuoden alusta. La- kiin kohdistuva kritiikki yliopis- tojen piirissä ei kyennyt estämään lain hyväksymistä. Kritiikki kui- tenkin vaikutti lain lopulliseen si- sältöön erityisesti yliopiston halli- tuksen kokoonpanon osalta: vähin- tään 40 % hallituksen jäsenistä tu- lee valita yliopiston ulkopuolelta.

Säätiöyliopistoissa hallituksessa on seitsemän jäsentä, joista kolme on säätiön perustajien ehdolle asetta-

mia henkilöitä.

Kritiikki kuuluu yliopiston luonteeseen ja sen ansiosta kes- kustelu syveni sekä tietoisuus yli- opiston kehittämisen linjaratkai- suista lisääntyi. Vaikka laki onkin nyt hyväksytty, on vielä syytä pa- lata yliopistouudistusta koskevaan keskusteluun, varsinkin kun uudis- tus on vuosikymmenien merkittä- vin askel ylipistolaitoksen kehittä- misessä. Tomperin kirja tuo esiin tästä uudistusprosessista tärkeitä näkökulmia.

Kirjan esipuheessa Tomperi et- sii yliopistolain kriitikoiden yhteis- tä nimittäjää ja päätyy siihen että

”yhteistä on huoli yliopistollisen elämän yksipuolistumisesta”. Mut- ta minkälaisesta elämästä tässä oi- kein on kysymys? Tomperin mu- kaan ”yliopistotyön ihanteen olen- naisiin piirteisiin kuuluu mahdol- lisuus keskittyä epäajanmukaisesti pitkäjänteiseen ja hidastempoi- seen pohdiskelevaan elämänmuo- toon” (s. 7) .

Kirjan lukuisista artikkeleista välittyy kuitenkin vahvemmin toi- nen yhteinen nimittäjä, pelko yli- opiston alistamisesta markkinoi- den intressille (Wallgren). Täs- tä teemasta palautuu mieliin nel- jänkymmenen vuoden takainen pamfl etti, joka sekin liittyi yliopis- ton uudistamiseen. Vuonna 1970 Kansankulttuuri julkaisi kirjan Johdatus uuteen yliopistoon, jon- ka kirjoittajina olivat Pekka Aar- nio, Mikael Böök, Antti Kasvio, Kari Toikka ja Matti Viikari. Kir- jan taustalla oli 1960-luvulla virin-

nyt yliopistojen uudistaminen. Sil- loin taustalla oli opiskelijamääri- en valtava kasvu ja ristiriidat, jotka syntyivät, kun vuoden 1968 kriit- tinen opiskelijasukupolvi törmäsi vanhoilliseen yliopistolaitokseen.

Filosofian professori Oiva Keto- nen oli julkaissut merkittävät teok- sensa Valkolakista väitöskirjaan ja Yliopistopolitiikkaan tutustumassa.

Erityisesti jälkimmäinen kirja toi uusia ”teknokraattisia” periaatteita yliopiston uudistamiseen. Johda- tus uuteen yliopistoon -kirjan mu- kaan ”teknokraattinen yliopisto- uudistus merkitsisi yliopiston toi- minnan, ennen kaikkea koulutuk- sen sitomista tiiviisti kapitalistiseen suunnitteluun ja muuttaisi sen korkeimman asteen ammattikou- luksi. Yliopistosta lähtevän kritii- kin ja yhteiskuntaa muuttavan tie- don mahdollisuudet tukahtuisivat”

(s. 7–8). Silloisten kirjoittajien ta- voitteena oli ”taistella teknokraat- tista yliopistouudistusta vastaan, tieteellisen ja demokraattisen yli- opistouudistuksen puolesta”. Olen näkevinäni samanlaisen hengen innoittavan useita Akateemisen ky- symyksen pohtijoita.

Heikki Patomäki näkee yliopis- touudistuksen perustuvan uusli- beralismiin ja sen tavoitteena on

”alistaa yliopistot teknis-taloudel- lisia intressejä edustavan johto- kunnan hallintaan ja riisua demo- kraattisesti valituilta elimiltä tosi- asiallinen valta” (s. 35–36). Tässä Patomäki viittaa Jürgen Haberma- sin näkemyksiin tieteen tehtävistä.

Tieteen, erityisesti yhteiskuntatie-

(2)

48 T i e T e e s s ä Ta pa h T u u 6 / 2 0 1 0

teen tehtävänä on opettaa ja har- joittaa yhteiskuntakritiikkiä sekä opettaa demokraattisia taitoja. Ha- bermasin mukaan yliopistojen teh- täviin kuluu myös hyödyllisen tie- don tuottaminen, esimerkiksi tek- nologian kehittäminen. Yliopiston kriittisen tehtävän ja hyödyllisen tiedon tuottamisen välillä on jänni- tettä. Patomäen tapa panna kaikki merkittävimmät uudistukset, ku- ten uusi palkkausjärjestelmä, uus- liberalismin piikkiin, ei oikein va- kuuta. Yhtenäistä uusliberalistista ideologiaa ei ole olemassa.

Habermas näyttää muutenkin olevan kirjoittajien auktoriteetteja.

Häneen viittaavat mm. Juha Suo- ranta ja Thomas Wallgren. Wallgren kuvaa uutta yliopistopolitiikkaa tee- sillä ”markkinavoimat ja valtio ko- lonialisoivat yliopistoja” viitaten Ha- bermasin pääteokseen Theorie des kommunikativen Handeln (s. 216).

Wallgrenin mukaan tutkijan työn suunta määräytyy sen mukaan, a) mikä on laillista ja hallinnon tuke- maa, b) miten markkinavoimat vai- kuttavat tutkimuksen rahoitukseen ja c) mitä tutkijaa hänen maailman- katsomuksensa, elämänkokemuk- sensa, alansa tutkimusperinteen ja kollegoidensa kanssa käymän kes- kustelun perusteella huvittaa ja kiin- nostaa tutkia (kursivointi minun).

Mitä tulee kohtaan b), niin on syytä muistaa, että yliopiston tutkimusta rahoittaa lähinnä valtio yliopistojen toimintarahoituksen, Suomen Aka- temian ja Tekesin kautta. Vain mu- runen yliopistojen rahoituksesta tu- lee yrityksiltä. Demokraattinen val- tiomme siis ”kolonialisoi” yliopis- toja!

Yliopiston autonomia ilme- nee siinä, että vaihtoehto c) eli va- paa tutkimus saa kukoistaa. Wall- grenin mukaan tiedeyhteisö kolo-

nialisoituu aina, kun a) ja b) ohjaa- vat tutkimusta laein, hallinnollisin määräyksin, kohderahoituksin tai lahjoituksin, joiden tarkoitus on muu kuin c):n perusteella tapah- tuvan vapaan tutkimuksen edistä- minen (s. 217). Wallgren ilmaisee tässä mielestäni yliopistolain kritii- kin ytimen: pelon siitä, että vapaa tutkimus tulee yhä vaikeammaksi yliopistolain myötä ja siinä mieles- sä autonomia kaventuu. Kirja an- taa vapaalle tutkimukselle erilaisia epiteettejä, kuten pohdiskeleva elä- mänasenne (Tomperi), yhteiskun- takriittisyys (Patomäki), oman jär- jen julkinen käyttö (Suoranta), yli- opiston lumo (Ylijoki), tieteen ta- savalta (Volanen), sivistysyliopisto jne.

Kirjan kritiikistä merkittävä osa suuntautuu yliopiston hallin- tomallia vastaan. Tässä on olen- naisesti kysymys hallituksen ko- koonpanosta, rehtorin asemasta ja hallintomekanismeista. Marti- na Reuterin mukaan yliopistojen autonomian väitetty lisäys saattaa käytännössä tarkoittaa autonomi- an siirtämistä yksittäisiltä tutkija- opettajilta hallintoon ja strategisil- le johtajille (s. 208).

Myös Tomperi tulkitsee autono- mia-tavoitteen tarkoittavan tosiasi- assa sitä, että yliopiston johdon au- tonomia, erillisyys ja itsenäisyys li- sääntyvät suhteessa yliopiston hen- kilöstöön ja opiskelijoihin (s. 191).

Autonomia ymmärretään tässä niin, että yliopisto on tutkijoiden ja opiskelijoiden itsehallinnollinen yhteisö, jonka tulee saada yhteisö- nä päättää mitä tutkitaan ulkopuo- listen rahoittajien puuttumatta va- lintoihin.

Tomperi käy läpi huolellisesti yliopistouudistuksen takana ole- via dokumentteja. Laaja artikke-

li tuo hyvin esiin lukutavan, jolla kirjan kirjoittajat tulkitsevat lakia, sen perusteluja ja valmisteluja. Lu- kutavan mukaan valtionhallinnon tahtona on tehdä yliopistoista kou- lutus- ja tutkimuspalveluja tarjoa- via toimijoita, jotka ovat suorassa vuorovaikutuksessa elinkeinoelä- män kanssa (s. 191). Kritiikin mu- kaan yliopistojen hallinto on uu- distettu tätä tarkoitusta varten lii- ke-elämän mallien mukaisesti. Pu- he innovaatioyliopistoista paljastaa viimeistään uudistuksen todellisen tarkoituksen – yliopiston kytkemi- sen innovaatiojärjestelmään. Tässä on syytä todeta, että yliopisto on ai- na ollut osa innovaatiojärjestelmää ja vaikuttanut merkittävästi talou- den kehitykseen, erityisesti toisen maailmansodan jälkeen (energia, tietotekniikka, lääketiede jne.)

Tomperin lähdekriittinen luku- tapa on perusteltu, sillä jokaises- sa uudistuksessa on sekä julkilau- suttuja tavoitteita että ”piilotavoit- teita”. Onko piilotavoitteena taas kerran ”teknokraattinen” yliopis- touudistus? Pitkään yliopistokes- kustelua seuranneena olen pannut merkille, että yliopistouudistuksen perustavoitteena on lisätä yliopis- ton toimintavapauksia ja samaan aikaan tehostaa sen toimintaa ja suunnata tutkimusta palvelemaan paremmin yhteiskuntaa.

Olen itse puolustanut sitä käsi- tystä, että tutkimuksen vapaus ja relevanssi ovat yhdistettävissä. Yh- teiskunta, joka rahoittaa yliopistoja Suomessa kahdella miljardilla eu- rolla vuosittain, on oikeutettu odot- tamaan, että yliopisto kouluttaa yh- teiskunnan tarvitsemia osaajia, ku- ten lääkäreitä, opettajia ja insinöö- rejä, tutkii kysymyksiä, jotka ovat elintärkeitä yhteiskunnalle ja talou- delle (energia ja ympäristö, terveys,

(3)

T i e T e e s s ä Ta pa h T u u 6 / 2 0 1 0 49 oppiminen, yrittäjyys, kansantalo-

us) sekä tekee tämän mahdollisim- man laadukkaasti ja tieteen teke- misen omia kriteereitä noudattaen (avoin, kriittinen keskustelu, tulos- ten korjautuvuus jne.). Yliopistojen vaikuttavuus ei kuitenkaan rajoitu ensin mainittuihin tehtäviin, vaan se sisältää myös laajemmat näke- mykset elämästä ja yhteiskunnasta (historia, kulttuuri, maailmanku- va). Myös tämä tehtävä on selvästi tuotu esiin yliopistolaissa. Yliopis- tojen kaikessa tutkimuksessa on ai- na oltava mukana kriittinen ote, se kuuluu tieteen menetelmän kritee- reihin. Yliopisto ei onnistu tehtä- vissään, jos pitkäjänteinen perus- tutkimus tai sivistystehtävä laimin- lyödään. Tämä haaste on aina ajan- kohtainen, oli yliopiston status tai hallintomalli mikä tahansa.

Kirjassa on monia kiinnosta- via artikkeleita, jotka eivät suoraan liity keskusteluun yliopistolaista, mutta ansaitsevat huomiota. Erityi- sen kiinnostava on Juha Suorannan artikkeli ”Alamaisten elämää”, jos- sa esitellään niin sanottua julkista sosiologiaa. Siinä opiskelijat muo- dostavat yhteisön, johon he osallis- tuvat oman elämänkokemuksensa kantajina. Tässä on siemen uuden tyyppiselle oppimisprosessille, jos- sa murretaan opettaja-auktoritee- tin ja opiskelijan suhteen hierark- kisuus. Juuri tämän tyyppisiä uusia työskentelyn malleja pitäisi uudes- sa yliopistossa kyetä kehittämään.

Kaiken kaikkiaan Tomperin toi- mittama kirja jää historiaan doku- mentoimaan erästä yliopistolai- toksen kehittämisen merkittävintä vaihetta. On luonnollista että muu- tokset herättävät pelkoja myös aka- teemisen yhteisön sisällä. Tällainen suuri muutos synnyttää myös ”sa- laliittoteorioita”: uudistuksen jul-

kilausutut tavoitteet (autonomian lisääminen) ovat vain lumetta, kun

”todellinen” tavoite on alistaa tut- kimus sille vieraalle ja vihamieli- selle pääomalle tms. Tällaisille sa- laliittoteorioille on saattanut antaa siipiä lain valmistelu: prosessi olisi voinut olla vielä avoimempi ja eri vaihtoehdoista olisi pitänyt keskus- tella pidempään.

Uusi yliopistolaki on tosiasias- sa erittäin monimutkainen ja sisäl- tää useita piirteitä, joiden vaikutuk- sia ei ole kyetty riittävästi ennakoi- maan. Tämän vuoden alkupuoli on paljastanut, miten huonosti uu- distukseen on valmistauduttu hal- linnossa ja yliopistoissa. Kukaan ei tunnu tietävän, miten uutta la- kia tulkitaan. Järjestelmät laahaa- vat perässä ja aikaa kuluu tolkut- tomasti sopeutumiseen. On pakko yhtyä Akateemisen kysymyksen kri- tiikkiin lain puutteellisesta valmis- telusta. Valitettavasti monet arvok- kaat kriittiset puheenvuorot torjut- tiin, koska äärimielipiteet nousivat julkisuuteen ja kärjistivät keskus- telua.

Kirjoittaja on Jyväskylän yliopiston Agora Centerin johtaja ja tutkimus- professori.

Arvostelun aikaisempi versio on jul- kaistu kirjoittajan blogissa http://

kestavainnovaatio.fi/blog_fi.php. Hän on kehittänyt tätä kirjoitusta Tuukka Tomperin kommenttien perusteella.

TIedeKIRJA

KIRKKOKATu 14 TIeTeellIsTen seuROJen KIRJAT,

lehdeT JA muuT JulKAIsuT

AvOInnA mA KlO 10–17, TI–pe KlO 10–16.30

myös

veRKKOKAuppA

www.TIedeKIRJA.fI

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

Filosofian maisteri Akseli Virratvuori on folkloristiikan jatko-opiskelija Kanadassa (Department of Folklore, Memorial University of Newfoundland). Hänet voi tavoittaa säh-

Liberaalit eivät jaa tätä käsitystä, sillä he ovat aina tienneet, että ihmiset voivat yksilöityä terveesti vain suhteessa toinen toisiinsa. Individualismi ei ole

Koska valtio on enemmän kuin yhteiskunta, on hallintotieteilijöitä, jotka ovat antautuneet valtiojohtoisuuden palvelukseen.. Valitettavan monille heistä valtio on edelleenkin

Sen sijaan Huntington väitti, että juuri painottaes- saan taloutta historian moot- torina Fukuyama näki moder- nisaation vain länsimaisena modernisaationa ja unohti kult- tuuriset

Olisi joka tapauksessa kiinnostavaa tietää, olisi- ko hän tyytyväinen edellä kertomaani — siihen, että tutkimuksessani tarkastellaan kielessä ilmenevää vaihtelua uudesta

Pent- tilä kuvaa puolestaan kieliopissaan (1957) painotuksen, spesieksen ja sanajärjestyksen suhdetta hyvin väljästi (§ 489-492) viitaten lähinnä siihen, millaiseen kohtaan

Useilla tieteenaloilla esitetty vaatimus uudesta tieteellisestä tuloksesta tai tiedois- sa olevan aukon täyttämisestä on myös tärkeä kriteeri siitäkin huolimatta, että uutta

Kehittämissuunnitelmassa vuosille 1991–1996 toimenpiteiden perusteluina korostuvat edelleen yliopistojen ohjaus sekä kansainvälistyminen.. Lisäksi keskeisiä kategorioita