• Ei tuloksia

Tarvitaanko Keynesiä taas kapitalismin pelastajaksi?

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Tarvitaanko Keynesiä taas kapitalismin pelastajaksi?"

Copied!
2
0
0

Kokoteksti

(1)

140 niin & näin 2/2014

kirjat

J

ohn Maynard Keynesiin (1883–

1946) keskittyvä Mustarinda- seuran teemajulkaisu valaisee taloustieteilijä-filosofin vähemmän tunnettuja puolia. Keynesiläisyy- dellä ymmärretään yleensä koko- naiskysynnän, täystyöllisyyden edellytysten, rahoitusmarkkinoiden vakauttamisen ja makrotaloudel- lisen tasapainon kysymyksiä. Key- nesin paluu hyvän taloudenpidon agendalle tarkoittaa kuitenkin myös

”merkityksen paluuta” tai sellaisia kysymyksiä kuin ”miten talous tukee hyvää elämää”, Teppo Eskelinen huomauttaa artikkelissaan. Keynes oli Adam Smithin tapaan ennen muuta moraalifilosofi. Kumpikin pohti hyvän elämän edellytyksiä ja näki taloudella siihen nähden väli- neellisen arvon. Taloustieteen kuva molemmista ajattelijoista on torso.

Utopisti ja taiteen rakastaja

Eskelisen mukaan esimerkiksi Key- nesin utooppinen puoli on unoh- dettu. Aristokraattinen filosofi uskoi, että ”taloudellinen ongelma” voidaan ratkaista sadan vuoden kuluessa: se ei ole ihmisrodun pysyvä ongelma.

Keynesin utopiassa kehitys etenee evolutionistisesti. Riittävä vauras- tuminen tarvitaan, jotta ihminen vapautuu jokapäiväisen leivän huo- lesta: rahanahneus väistyy ja aidon moraalin ja elämän runsaudesta nauttimisen aika koittaa.

Lauri Holappa katsoo Keynesin rakkauden taidetta, filosofiaa ja es- tetiikkaa kohtaan leimaavan hänen talousteoriaansa. ”Taloudellinen ongelma” on kuitenkin ratkaistava ehtona elämän todellisen tarkoi- tuksen saavuttamiselle. Keynesin

’tuotannon rahateorian’ lähtökohtana Holappa näkee epävarmuuden pitkän aikavälin kehityksestä. Yri- tykset on saatava investoimaan ja ihmiset käyttämään ostovoimaansa epävakauden uhan torjumiseksi.

Vakaa kehitys edellyttääkin valtion aktiivista talouspolitiikkaa. Tasa- paino voidaan saavuttaa ylemmällä tai alemmalla tuotannon tasolla:

verotulot ylittävällä varainkäytöllä luodaan kysyntää korkeammalle tuo- tannolle, ja varaintarpeen ylittävällä veronkannolla taas voidaan supistaa kysyntää, jolloin tuotantokin asettuu alemmalle tasolle.

Holapan mukaan keskuspankki- rahoitus synnyttäisi uusia tulovirtoja vähentäen työttömyyttä ilman pe- lättyä hyperinflaatiota. Alijäämäisillä budjeteilla kasvatettava yksityisen sektorin kulutusvoima saisi yritykset laajentamaan tuotantoaan. Nyt sen sijaan ’taloudesta’ huolehtimisen lo- giikka edellyttää ”jatkuvaa kurjistu- mista: leikkauksia, palkanalennuksia ja jokaiselle elämänalueelle työntyvää markkinalogiikkaa”. Holappa uskoo, että keynesiläisen politiikan toteutta- minen olisi edelleen mahdollista.

Craufurd Goodwin kertoo taitei- lijoista ja intellektuelleista koostuvan Bloomsbury-ryhmän vaikutuksesta Keynesin ajatteluun. Vapautta pai- nottava Maynard – kuten häntä pii- rissä kutsuttiin – oli aito liberaali.

Vapaus voitaisiin parhaiten toteuttaa

”heilahduksitta toimivassa kilpailu- ja markkinataloudessa”. Tavoitteen

kannalta välttämätön puuttuminen verotukseen ja julkiseen kulu- tukseen oli hänelle vastahakoista.

Bloomsbury-ryhmässä vahvistui Keynesin epäily taloustieteilijöiden

’rationaalisen toimijan’ hypoteesia kohtaan. Myös Freudin lukeminen avasi hänelle ihmisluonnon irratio- naalisuutta. Keskittyminen markki- noiden kysyntäpuoleen sai niin ikään sysäyksen taiteilijaystävien piiristä:

ongelmana ei ollut saada taiteilijoita tuottamaan vaan ”suostutella kysyjiä ostamaan”. Keynes hylkäsi kuvan ihmisistä ”homogeenisina ja arvat- tavina hyödyn maksimoijina”. Taitei- lijaystävät auttoivat taloustieteilijää ymmärtämään markkinatalouden monimutkaisia häiriöitä.

Filosofi Keynesin ajattelua taus- toitti eetikko G. E. Mooren antiikin perua oleva käsitys perimmäisten arvojen toteutumisesta ”mielenti- lassa, joka seuraa totuuden, kau- neuden ja rakkauden tavoittelua”.

Keynes torjui utilitaristisen näke- myksen henkeä kohden lasketusta hyödykkeiden ja palvelujen kulutuk- sesta onnistumisen mittarina: ”siitä puuttui ihmisen saavutusten ydin”.

Tämä tarkoitti hänelle pitkää hyppyä poispäin tieteilijäkollegoistaan kohti bloomsburylaisia taiteilijaystäviään.

Kapitalistisesta realismista keynesiläiseen hyvinvointiin

Paavo Järvensivu arvioi artikke- lissaan keynesiläisen ajattelun mah- dollisuuksia vaikuttaa talouskasvusta luopumiseen. Taustalla on huoli niukkenevista resursseista, minkä takia ”nykyinen kulutustaso ei ole mahdollinen pitkään”. Kiihtyvä tuotteiden ja palvelujen sykli ei tuo elämään merkitystä: hyvinvointi ra- kentuu laajalti markkinoiden ulko- puolella. Holapan tavoin Järvensivu katsoo julkisten palvelujen rahoi- tuksen hoituvan yhteistyössä keskus- pankin kanssa ilman talouskasvun

Pekka Mäkelä

Tarvitaanko Keynesiä taas kapitalismin pelastajaksi?

Keynes 2013. Toim. Paavo Järvensivu. Mustarinda-seura ry, Hyrynsalmi 2013. 60 s.

(2)

kirjat

vaatimusta. ”Niukkuutta on, mutta se on muualla kuin valtion kirstussa – päinvastoin kuin nyt annetaan ymmärtää.”

Järvensivu toteaa uusliberaalin politiikan haluttomuuden esittää ky- symystä hyvästä elämästä ja sen pe- rusteista. ”Se olettaa parhaaksi, että kukin yksilö huolehtii hyvinvoin- nistaan tarjoamalla työvoimaansa ja ostamalla hyödykkeitä mark- kinoilta.” Uuteen elämäntapaan tuskin siirrytään markkinoitten aloitteesta. Järvensivu huomauttaa, että vähentäessään tuotantoaan tai kulutustaan yritys tai yksilö vain vähentää vaikutusvaltaansa markki- noilla. ”Tarvitaan väistämättä mark- kinoiden ulkopuolisia, poliittisia päätöksiä.” Järvensivun mukaan keynesiläisessä ajattelussa on mah- dollista ottaa resurssien niukkuus vakavasti. Tämä tukee myös ”ei- taloudellista elämää”. Hän uskoo, että modernin rahateorian mukaisen politiikan avulla talouskasvusta voidaan luopua.

Provosoivan haastattelun Jär- vensivu on tehnyt Mark Fisheristä, jonka teosta Capitalist Realism. Is There No Alternative? (2009) monet pitävät yhtenä parhaista aikalais- diagnooseista. ’Reaalikapitalismi’

torjuu kaikki fundamentaaliset muutokset suvaitsemalla, käyttä- mällä hyväksi ja samalla suhteellis- tamalla kaiken. Taistelu kumouk- sellisuuden ja kesyttämisen välillä on käyty katkeraan loppuun. Ka- pitalismista on tullut ainoa kuvi- teltavissa oleva järjestelmä. Kapita- listisen realismin uutta tasoa kuvaa lannistunut tunne siitä, että asiat vain huononevat, eikä sille voida mitään: ”Nyt kohtaamme oike- astaan nihiliberalismin, uuslibera- lismin nihilistisen muodon.” Uusli- beralismin mekaanisesti toistettujen fraasien takaa puuttuu vakaumus:

”Emme tarvitse enää kapitalismin tai luokan käsitteitä ollenkaan.”

Hyvinä strategeina uusliberalistit ovat vallanneet myös Britannian työväenpuolueen. Fisherin mukaan hampaattoman ay-liikkeen pitäisi jatkossa perustua prekaariin työn- tekijään vakinaisessa palkkatyössä olevan miestyöläisen sijaan.

Kontroversaalinen kokonaisuus

Heikki Turusen lapsuudenkuvaus 1950-luvun maaseutumiljöössä ei jätä epäilyn sijaa, missä ja milloin elettiin ennen Paratiisista karkot- tamista. ”Kestävä kehitys” on siis taakse jäänyttä elämää, kuten otsi- kosta voi päätellä: ”Harmaantuva maalaiskirjailija muistelee: kestävän kehityksen silminnäkijänä”. Julkai- sijan edustaja on katsonut parhaaksi kommentoida Turusen jutustelua täysin vastakkaisilla mielikuvilla so- danjälkeisestä ajasta ”aikamoisena helvettinä” sodista palaavine alko- holisoituneine miehineen, väkivallan uhkineen ja raskaine töineen. Kirjai- lijalle on kuitenkin annettu hövelisti viimeinen sana: ”Höpö höpö…”

Keynes 2013 on sisällöltään osittain ristiriitainen julkaisu:

aina ei käy ilmi, mihin kukin kir- joittaja tähtää. Yhtäältä ollaan et- simässä keinoja saada talous uu- delleen kasvu-uralle keynesiläisillä metodeilla. Haikaillaan täystyöl-

lisyyden perään julkisen sektorin työpaikkoja lisäämällä, mutta ei välitetä kommentoida kasvavan byrokratian ongelmaa. Toisaalta Keynesin ajatuksista haetaan tukea degrowth-idealle. Keynesiä ikään kuin houkutellaan matkaoppaaksi eri suuntiin. Tässä juuri on suuren ajattelijan monitulkintaisuuden on- gelma. Erilaiset fraktiot painottavat asioita eri tavoin. On keynesiläisiä, uuskeynesiläisiä, uusklassisia keyne- siläisiä, jälkikeynesiläisiä…

Elvyttävän keynesiläisen poli- tiikan on sanottu pelastaneen tuo- tantokapitalismin suuren laman kourista. Nykyinen kulutuskapita- lismi syntyi talouskasvun myötä ja edellyttää sen jatkuvan vailla kattoa.

Siksi ’taloudellisen ongelman’ rat- kaisu uhkaa kadota näköpiiristä.

Keskustelu vaihtoehdoista onkin elintärkeää.

Laajennettu versio tekstistä on julkaistu niin & näin 2/14:n verk-

kosivuilla osoitteessa:

www.netn.fi/lehti/niin-nain-214

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

ongelma voitaisiin ratkaista myös siten, että ekP:n rahapolitiikasta, erityisesti korkopolitiikasta, päättäisi pelkästään ekP:n johtokunta, ei neuvosto, jossa ovat mukana

Samasta luonneh- dinnasta seuraa myös, että Salomonin tuomio- ongelma voidaan ratkaista oikeamielisellä ta- valla: on olemassa monitasoinen mekanismi, jonka ainoa

Metsäkuljetuksen tuottavuus- ja kustannuskehitys on ollut tienrakennusta suotuisam- paa, ja näin ollen tieverkon optimaalinen tiheys on mieluumminkin ollut laskussa kuin

Toisin kuin niin sanotut kesyt ongelmat, jotka voidaan helposti määritellä ja todeta ja sitä kautta mahdollisesti myös ratkaista, pirulliset tai ilkeät ongelmat ovat sotkuisia

Huomautamme, että kun puhumme siitä, onko joku alkulukutesti polynominen, emme tarkoita, että onko ohjelman suoritusaika kor- keintaan joku syötteenä saadun luvun polynomi, vaan

Negatiivisesta sävystään huoli- matta sorvin, tai ehkä oikeammin tietokoneen äärestä totuuksia kertova artikkelikokoelma tuo esiin myös työelämän toisen puolen.

Varhainen perusta habitukselle syntyy kasvuympäristön itsestäänsel- vyyksien, diskurssin ulkopuolisen alueen, doksan sisäistämisen seurauk- sena. Symbolisesta vallasta on kyse

Voidaan esimerkiksi ajatella, että Jumala toimii maailman jär- jestyksen, riittävien syiden ja moraalisten tarkoitusten takuu- miehenä, mitä taas pahan olemassaolo uhkaa.. Tämä