• Ei tuloksia

Kotitaide A 03/1905

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Kotitaide A 03/1905"

Copied!
15
0
0

Kokoteksti

(1)

(QQ.

5UOttEN TEOLLI5UUSLthD£M

KOTITAIDE

Huonesisustusta ja taideteolli- suutta varten

Q 0 0 IV vuosikerta 0 0 0 I I I 00 Heinäkuu 00 1905

Lukuisain tunnettujen ark- kitehtien! ja| taiteilijain toi- mittama 00 03 00 00 00 00 00

V a s t a a v a toimittaja

Vilho Penttilä.

T o i m i t u s p a i k k a : V l a d i m i r l n k a t u g. * A u k i 10^2. * P u h e l i n 644. * P o s t i o s o i t e : Suo- m e n Teollisuuslehden K o t i t a i d e . * T i l a u s h i n t a 6 m a r k k a a . * Ilmestyy 8 n u m e r o a vuodessa' vähintäin 20 kuvaliitteen s e u r a a m a n a . • J o u l u n u m e r o on muita laajempi, a a o

S I S A L L Y S : ( K I R J O I T U K S I A ; : T A I D E K A S V A T U K S E S T A ( T A I D E T E O L L I S U U S K O U L U N O P P I L A S -

T E N NÄYTTELYN JOHDOSTA ATENEUMISSA KEVÄÄLLÄ 1905); KIRJ. J. K. o®° RAKENNUS- JA KOTITAIDE- OSASTOT SUURESSA BERLININ TAIDENÄYTTELYSSÄ YNNÄ MIETTEITÄ NIIDEN JOHDOSTA, JALMARI KEKKONEN o$c KANGASKUDOKSET TAIDETEOLLISUUDEN YHTENÄ OSANA «go NEUVO- JA UUTISOSASTO o^o (KUVITUS) 8 KUVAA TAIDETEOLLISUUSKOULUN OPPILAIDEN NÄYTTELYSTÄ ATENEUMISSA KE-

°85c VÄÄLLÄ 1905. c@o RISTIPISTOSOMPELUMALLEJA o®o

KUVALIITTEILLÄ VIII—X ON KUVIA TAIDETEOLLISUUSKOULUN NÄYTTELYSTÄ ATENEUMISSA KE-

o®o VÄÄLLÄ 1905. o®c

(2)

Ruoholahden HaaKelitchdas ösaHeyhtiö

Tjelsinki - ^onttoon Ja varasto:

Kuoholahdenk. 21 - puhelin 1 62.

Säh.k,öosoite: - 6räsYikenskakel.

T u r u n Kaakeli- Tehdas

myy halvimmalla aivan uusmallisia kotimaisten arkkitehtien piirustusten mukaan valmistettuja uu- nia sekä saleja että ruoka- saleja ja jokapäiväishuo- oo neita varten. o o

Näyttely varasto

H e l s i n g i s s ä ,

Iso Roobertinkatu 25.

iudteloja ja htnlailmoituk- sia lähetetään pyydettäessä

Kaakeliuuneja ^eljä » yHsinHcrtaisctnpia että

Kalliimpia, uusia, « « nySyailiaijia malleja helppoihin hintoihin.»

Hietalahden Osakeyhtiö

= HELSINGISSÄ — Hietalahdensatama- ja Köydenpunojankatujen kulmassa. Puhelin 48

Höyläys-, Puusepän- ja huonekalutehdas.

Verhoilijan työpaja.

Toimittaa

Rakennuksien puutöitä, Tam- misia parkettilattioita, Hienom- pia ja yksinkertaisempia huo- nekaluja, Puotien- ja konttorien sisustuksia, Koulujen huoneka- luja, Voimistelutelineitä, Veisto- työkaluja ja mallia kansakou- luja varten y. m.

Edustaa

parhaimpia tehtaita ja hank- kijoita, jotka toimittavat mat- toja. huonekalukangasta, ver- hoja, koriteoksia, rautasankyjä, peiliä, linoleumimattoja, sänky- patjoja y. m., y. m.

Kaikenlaisia huonekaluja on valmiina tehtaassa.

G. W. Sohlberg

===== Helsinki = Metsästä] änkatu 4 ===

Valmistaa kaikkia peltisepän ammattiin kuulu- via rakennustarpeita, nimittäin vesikattoja mus- tasta ja galvanoidusta pellistä, laskutorvia, koneella tehtyjä polvia, vaasia, kolosseja, vii- riä sekä muita sinkkikoristeita. Ilmaläppiä (venttiiliä) eri kokoa ja mallia. Kylpyammeita ja vedenlämmitysuunia. — Kirkkoihin kamii- noita ja ukkosenjohteita.

= Kaikki mitä huokeampiin hintoihin. = Kustannusarvioita ja hintaluetteloja lähetetään pyynnöstä.

HELSINGIN PDUSEPPATEHDAS-

Lastenkotok. 5

OSAKEYHTIÖ

- Helsingissä -

T\\a\Vaa W O m n f c A f c \

S ä h k ö o s o i t e : P u u s e p p ä

;,'•( P u h e l i n 13 5 5

Valmistaa

Huonekaluja, Konttorin-, Kirkkojen-, Puotien- y.m.

sisustuksia.

Ikkunoita, Ovia, Parkettilattioita sekä kaikkia puu- ja nikkari- alalle kuuluvia töitä.

fJULIDS TALLBERG. 1

yi( VARASTO; UUDENAIKAISIA HUONEKALUHELOJA

^k KULLATTUA KUPARIA, MESSINKIÄ, NIKKELIÄ y. M <T

^ ERI MALLEJA PIIRUSTUSTEN MUKAAJJ TOIMITETAAN MITÄJPIKIMMIN TEHTAALTA '

<j$ ERILAATUIS;iA H|U|ONEKALULUKKOJA

ROKKALAN HYVÄKSI TUNNETTUA PEILILASIA MÄÄ RÄTYISSÄ SUURUUKSISSA SUORAAN TEHTAALTA

II KOTITAIDE III

• v

(3)

Nahkatöitä. Sigrid \ViksUom, Olga Hedman ja //elia Silfverberg.

TAIDEKASVA- TUKSESTA.

Taideteollisuuskoulun oppilasten näyttelyn joh- dosta Ateneumissa keväällä ipo$.

(Tekstikuvat 1—8 ja kuvaliitteet VIII—X.) Aiheena alla olevan syntyyn on se, että olemme tilaisuudessa lukijoillemme kuvilla näyt- tämään ne tulokset, mihin meidän maamme ainoassa laajempisuuntaisessa taidekasvatuslai- toksessa on tultu. Kuvat ovat Ateneumin juhlasaliin järjestetystä Ateneumin oppilastöiden

näyttelystä. Jättämällä tällä kerralla lukijoiden omaan varaan johtopäätelmien tekemisen näistä saavutetuista tuloksista, käytämme tilaisuutta hy- väksemme lausuaksemme sanasen pari taidekas- vatuksesta muualla ja vertaamalla niitä meikäläi- siin oloihin.

Voimmeko sanoa maassamme sellaista ylei- seimmässä merkityksessä harrastettavan? Voim- mepa kyllä. Sitähän on olevinaan piirrustuksen opetus kansakouluissamme ja useimmissa kor- keammissa oppilaitoksissamme. Mutta verratkaam- mepa opetustapojamme esim. seuraavaan ohjel- maan, jota Amerikassa noudatetaan m. m.» Ho- race Mann School»issa New-York'issa ilman että tämänlaiset koulut kumminkaan olisivat muita kuin aivan yleisiä kasvatuslaitoksia, ja sanokaa oli- siko meillä mitään opittavaa siitä. Mainittu koulu on 7-luokkainen alkeiskoulu, mihin liittyy 5-luokkainen keskikoulu (n. k. »High SchooU);

tavallisimmin ovat koulut, jotka yliopistoon johta- vat 8-luokkaisia, kuten meillä. Käsityö- ia taide- opetuksessa, jotka kumpikin aine käsitetään täällä toisiinsa kiinteästi liittyviksi, määrää opetusoh- jelma seuraavaa:

/ (alin) luokka. Käsityöt: Lukuisten alku- peräisimpään metsästäjä- ja kalastaja-asteeseen kuuluvien esineiden valmistamista.

Taide: Maalaamista luonnon mukaan, kukkia, oksia j . n. e. Väriharjotelmia. Hedelmien, eläi- mien ja yksinkertaisten astioiden muovailua (saveen). Ihmisen ja eläimen piirtämistä ja skitseerausta elämästä, seinätaululle ja pensse- lillä. Mielikuvien esittämistä omalla lapsellisella tavalla. Kuvien tutkimista.

/ / luokka. Käsityöt: sellaisten esineiden valmistamista, jotka kuvaavat alkuperäisellä as- teella olevan paimentolais- ja maanviljelystyön kehitystä. Luonnon tutkimiseen perustuvia töitä.

Taide: Oksien, kukkien j . n. e. piirtämistä.

Modelleerausta ja piirtämistä paimen- ja maan- viljelijäelämän kuvien jälkeen. Väriharjotuksia.

Proportsiooniharjotelmia. Eläinten ja ihmisten yksinkertaisempien tekojen ja asentojen esittä- mistä. Yksinkertaisia luonnoksia ja kuvien tut- kimisia.

/ / / luokka. Käsityöt: Yksinkertaisempaa kauppa- ja keksintöjen alaa kuvaavien esineiden valmistamista. Elämä Manhatta'ssa, esimerkkeinä laivoja ja hollantilaisia taloja (Manhattan oli in- diaaniasutus, jonka rinnalle hollantilaiset ensi- mäisen siirtolan perustivat).

'Taide: Kukka-, siemenkoteloiden j . n. e.

K O T I T A I D E III '7

(4)

harjotelmia. Skitseeraustä luonnosta (ihmisiä, eläimiä) väreillä, musteella j a kynällä. Yksinker- taisia kukkastiliseerauksia. Modelleerausta. Vii- kinki- j a ritariaikaan, hollantilaiseen elämään, pukuihin tutustumista. Kuvien tutkimisia.

IV luokka. Käsityöt: Kotoisia töitä siir- tolaisaikakausilta.

Taide: Piirtämistä j a modelleerausta luon- non tutkimisen y h t e y d e s s ä ; puita, kukkia, hedel- miä. Skitseeraustä väreillä ja hiilellä, konstruktsi- ooneja j a dekoratiivisia luonnoksia koruompc- luksiin j a kutouksiin. Kuvatutkiskelua.

V luokka. Käsityöt: Siirtymistä kotoisesta teollisuudesta taideteolliseen ottamalla huomioon hetken sosiaaliset tarpeet.

Taide: Luonnon tutkiskelua oksia ryhmit- tämällä ja taustaa käyttämällä. Väriskaala. Konst- ruktsiooneja ja dekoratiivisia luonnoksia savesta muovailtaviksi kreikkalaisvaaseiksi ja lampuiksi.

Kuvateosten tutkistelua.

VI luokka. Käsityöt: Tytöille ompelua, pojille talonrakentamisessa k y s y m y k s e e n tulevia töitä. Mekaniikan alkeita tehdastyöskentelyä silmällä pitäen.

Taide: Piirustamisen, maalaamisen ja mo- dclleeraamisen jatkamista. Väri-asteikon sovel- luttamista luonnoksiin. Kuvateosten tutkiskelua.

VII luokka. Käsityöt: Tytöille keittämistä, pojille teollisuudenharjottamiseen johtamista piir- rustuksen j ä l k e e n tehtyjen puuluonnosten avulla, liikuntaneuvojen malleja (rattaat, rautatie, laiva, kantotuoli j . n. e.)

Taide: Edellisten jatkamista. Luonnontutki- misen sovelluttamista jokapäiväiseen elämään.

Ohjelman m u k a a n on siis näissä korkeam- missa oppilaitoksissa p y r k i m y s kasvattaa oppi- laat myöskin käytännöllisesti kykeneviksi omin käsinensä suoriutumaan kaikissa töissä, ei siis vain paperille luomaan, vaan aivan loppuunsa saakka valmistamaan suunnitellun työn.

Yleensä on Amerikassa koulujen opetusoh- j e e n a : kaikkien voimien systemaattinen kehittä- minen j a harjoittaminen lapsen aikaisimmasta ijästä alkaen. Niinpä kansakouluissa j a t k e t a a n sille pohjalle, minkä lapsi on lapsitarhassa saa- nut, kun hänen annetaan ensi vuosina suorittaa käsitöinään paperi- j a kartonkiharjotuksia, »frö- bcl»-töitä, samalla tarkkaan vaarinottamalla, että tässä h a v a i n t o k y k y k e h i t t y y j a ennen kaikkea taiteellisen maun kasvatus, sopusointuisten värien oppimisella kulkee oikeata latua. Ja kuten yllä esittämässämme y l e m m ä s s ä oppikoulussa, liittyy täälläkin piirustuksen-opetus kiinteästi käsitöiden opetukseen. Myöhemmillä asteilla vasta saavat

18

Silkillä ommeltu pieni pöytäliina (Jysduk). Aino Keinänen.

:

Kirjankannen piirustus. Sigtäg Wikström

K O T I T A I D E III

(5)

l.attiaryijy. //omi Jalava.

(Kompositsiooni-opetus).

pojat harjaannusta puutöissä, tytöt taas talou- denhoidossa.

Modelleerausta, saveen muovailua pidetään täällä yhtenä tärkeimpänä ja kasvattavimpana taiteellisen maun kehittämiskeinona.

Kutomiseen aletaan tyttöjä harjottaa jo toi- sesta kouluvuodesta lähtein ja n. k. »basketry»- (punous)-töitä saavat sekä pojat että tytöt jo aika- semminkin harjotella.

1'cllavakankaincn sänkypeilto. Sigrid Wikström.

KOTITAIDE III

1'unasena lankana amerikkalaisessa taitee- seenkehittämisessä on, kuten tarkkaava lukija varmaan on huomannut tuosta esittämästämme tarkemmasta, ylemmissä kouluissa noudatetta- vasta ohjelmasta, se prinssiippi että taiteen ja käsitöiden opetuksen tulee olla apukeinona sel- laisten aineiden kuin oman kansan ja maan kehi- tyksen historian ja ennenkaikkea luonnontietei- den oppimisessa. Käsitöistä annettua ohjelmaa noudatettaessa oppilas ilman muuta oppii näke- mään, mitenkä kehitys ihmiskunnassa alhaisem- masta ja alkuperäisimmästä asteesta, paimento- lais- ja kalastaja-elämästä, on nykyisiin muotoi- hinsa tullut.

Jos luovumme) siitä vanhasta uskosta, että taiteeseen kasvattaminen voi tapahtua vain ky- nän, pensselin ja värien avulla, mistä amerikka- laisten on täytynyt luopua tehdessään niin laa- jasuuntaisen opetusohjelman, kuin minkä näh- neet olemme, niin täytyy pitää puutteellisena sitä prinsiippiä, mitä kompositsiooniosastolla Ateneumin taidekeskuskoulussa kuulutaan nou- datettavan, että nim. oppilaat valmistuttavat työnsä

»orjilla» s. o. ulkopuolella koulua olevilla, ja itse vain paperille luonnokset laativat. Monasti on paljon helpompaa synnyttää ideoita kuin toteuttaa niitä, ja puolinaista on kyetä vain toista, mutta ei molempia. Puoli-ihmisten kasvattami- sesta on Amerikassa luovuttu kysymyksessä ole- vassa suhteessa sellaisissakin oppilaitoksissa, joilla ei ole päämääränään taiteilijoiden kasvat- taminen. Voitaisiinko meillä siihen tulla?

y.

K.

••!••

Vuonna 1902, jolloin arkkitehti Armas Lind- gren tuli Taideteollisuusyhdistyksen keskuskou- lun johtajaksi, ruvettiin siellä suunnittelemaan ylempää taideteollisuuskoulua erityisenä osas- tona, mikä nyt jo onkin valmiiksi järjestettynä, ja minkä kolmivuotiskauden töitä näemme tässä

kuvattuina. »Kotitaiteen» seuraavassa nume- rossa tulemme tekemään lähempää selkoa tästä meidän ammattikuntamme taideteolliselle kehi- tykselle niin perin tärkeästä koulusta sekä pää- syvaatimuksista siihen.

19

(6)

Keinutuoli. Selim Bäcklund (1'uunveisto-opppilas).

Rautaset kynttiläjalat, Emma Saltzman ( K o m p o s . oppilas).

Messinkiset kynttiläjalat, Hjordis Lagerborg ( K o m p o s . ja metallipakotus-osasto).

Kupit ja pöytäliinat, Emma Saltzman.

Kello, W. yohansson ( K o m p o s . ja puunveisto-osaslo).

Puinen käsipeili, Taavetti Sonninen ( K o m p o s . ja pun n veisto-osasto.) Kirjanpäälliset, pellavaiset, Emma Saltzman.

2 0 KOTITAIDK III

(7)

K O T I T A I D E III

H E I N Ä K U U , 1905

KUVALIITE VIII t r cj t r 0

RYHMÄKUVIA TAIDETEOLLISUUSKOULUN TÖISTÄ ATENEUMISSA KEVÄÄLLÄ 1905.

JOHTAJAN, ARKKITEHTI ARMAS LINDGRENIN OSASTO, KOMPOSITSIOONI- PIIRUSTUSTA, YLEMPÄNÄ — KUVANVEISTÄJÄ J. FRIEDL1N JOHTAMA

°$o PUUNVEISTO-OSASTO ALEMPANA. ogjo

SUOMEN TEOLLISUUSLEHTI N:o ij, igoj.

(8)

K O T I T A I D E III

H E I N Ä K U U , 1905

KUVALIITTEET IX JA X

TAIDETEOLLISUUSKOULUN NÄYTTELY ATENEUMISSA KEVÄÄLLÄ IQ05 METALLITÖITÄ: HJÖRDIS LAGERBORG. . - . METALLITÖITÄ: HjÖRDIS LAGERBORG, LILLI LUUK- KONEN. INGEBORG LIHR, ESTER CAJANUS. . •. TINA KANNUN PIIRUSTUS: EMMA SALTZMAN. . - . SOHVATYYNYJÄ: SIGRID VIKSTRÖM. . - . SOHVATYYNYJÄ: AINO KEINÄNEN..-. GOBELIINITVYNY:

ojgo SOPIIIK SNELLMAN. . - . PELLAVAKANKAALLE OMMELTU TYYNY: ELLINOR INGMAN. °®t

(9)

TAIDETEOLLISUUSKOULUN NÄYTTELY ATENEUMISSA KKVÄÄLLÄ 1905 LAMPUN JA KYNTTILÄ-JALAN PIIRUSTUS: EMMA SALTZMAN. . - . PORSLIINIMAALAUSOSASTO: MA- RIA KARI'OW, JOHANNA BÖHM, INGRID DITTMAR, EMMA SALTZMAN, MARTHA VON KNORRING.

. - . KERAMIIKKI-OSASTO: AINO EKLUND, ELIN JUSELIUS, SIVIÄ DAHLBECK, . - . KATTOLAMPUN

oso PIIRUSTUS: EMMA SALTZMAN. °$°

SUOMEN TEOLLISUUSLEHTI .V.» 13. 1903.

(10)

Erivärisistä silkkikankaista ommeltu a k k u n a v e r h o . Aino Keinänen,

»Verband deutscher Illustratoren» erikoisnäyt- telyä; kaikkiaan on näitä siis 2165 ja enemmän- kin, kun myöhemmin sisäänjätettyjä teoksia on saman numeron eri kirjaimella merkitty - on luonnollisesti suuri määrä keskinkertaista ja huonoakin, mutta ylipäänsä tekee näyttely tässä osassaan sangen tyydyttävän vaikutuksen.

Mutta paitsi näitä, joita meidän syys-ja kevät- näyttelyssämme vain yksistään on näytteillä, on tässä näyttelyssä omat osastonsa rakennustai- teelle (Baukunst) ja taideteollisuudelle (Kunst- gevverbe) mikä jälkimäinen täällä on jaettu vielä niin, että kokonaisia huonesisustuksia varten on oma osastonsa, samoinkuin pienemmille, yksi- tyisille ryhmille, kuten ompeluksille, gobelii- neille, lasimaalauksille j . n. e.

Rakennustaide on edustettu 60 eri nume- rolla käsittäen kuten luonnollista, suurimmaksi osaksi piirrustuksia rakennuksista niin uiko- kuin sisäpuolelta, mutta myöskin suurennettuja valo- kuvia jo valmiista rakennuksista, sekä muutamia kipsimalleja.

Jos ajatellaan, että tällaisten näyttelyjen avulla tahdotaan näyttää, mihin rakennustaide on kehityksessään päässyt, silloin vain voi kollektiivista valokuvanäyttelyä tällaisten taide- näyttelyjen yhteydessä puoltaa, mutta muuten tuskin, ei ainakaan meillä, missä näyttelyhuo- neiden seinäpinta on alaltaan niin rajotettu.

Tässä suhteessa ei berliniläisten näyttely kehota seuraamaan. Mutta jos ajattelemme, että rakennus-

RAKENNUS-JA KOTI- TAIDEOSASTOT

SUURESSA BERLININ TAIDENÄYTTE-

LYSSÄ YNNÄ LIET- TEITÄ NIIDEN JOH-

DOSTA.

Seuraavat rivit ovat tarkotetut lyhyeksi selonteoksi niistä vaikutuksista, joita allekirjoitta- nut on saanut »suuresta Berlinin taidenäyttelystä»

(»Grosse Berliner Kunst-Ausstellung»), mikä tässä kaupungissa on ollut avoinna huhtikuun 23 pivästä lähtien Näyttelypuistossa Moabetissa.

Koska »Kotitaiteen» palstat eivät ole vasitui- sesti kuvaavien taiteiden esityksille varatut, täy- tyy minun luonnollisestikin supistua suppeata suppeammaksi maalauksista, piirroksistaja kuvan- veistoksista puhuessani (parasta kait kun niistä tyytyy lausumaan vain sen yleisen arvostelun, että tuossa suunnattomassa joukossa — maa- lauksia 1,191 numeroa, kuvanveistoksia 210, raderauksia, etsauksia, kynäpiirroksia j . n. e.

(tämän osaston yhteinen nimi saksaksi Schuarz-

\veiss-Ausstellung = musta-valkonäyttely, »Freie Vereinigung der Graphiker»-yhdistyksen hom- masta) 331 numeroa, ja 433 numeroa liiton

KOTITAIDE III 21

(11)

taiteilijain työssä tulee luomistyön kuluessa sangen monta semmoista momenttia, joidenka esittämisestä saattaa olla hupia — paitsi tällä ammattialalla työskenteleville — suurellekin ylei- sölle, niin silloin on luonnollista, että surulla vali- tamme sitä välinpitämättömyyttä, millä mainitut taiteilijat siellä kotona julkisia syys- ja kevät- näyttelyitä katselevat, huolimatta niistä koko useista huomautuksista, joita heille tässä asiassa on tehty. Tämän puutteen erityisesti huomaa, kun täällä ulkona näkee asian olevan paljon kiitettävämmällä kannalla. Ja ajatelleeksi tulee, eiköhän millään voitaisi saada näitä rakennus-

— ja sanokaamme myös taideteollisuustaiteilijoita innostumaan ja eiköhän voitaisi heidän päähänsä saada terotetuksi, että nykyaikaan on puutteellista kutsua taidenäyttelyksi sellaista, missä on vain näytteille asetettu maalaripensselin tai kuvanveistäjätaltan töitä. En niin varmasti muista, mitenkä ne näyttely-juryt ovat olleet kokoonpantuja, mutta liekkö niissä ollut tähän asti yhtään edustajaa rakennus- ja kotitaiteelle?

Ellei, niin valittakoon ainakin yksi sellainen.

Onhan mahdollista, että silloin paremmin uskal- lettaisiin töitä näytteille antaa.

• Nämät ovat vain mietteitä, jotka mieleen kohoovat katsellessa perspektiivikuvia, detaljeja, sisuskuvia y. m. kaikenlaisista rakennuksista.

Tosin en ole mikään suurempi nykyaikaisen saksalaisen rakennustaiteen ihailija, mutta erilai- sista tekniikkamuodoista niin värien kuin kynien käytössä on paljon ihailtavaa ja opittavaa. Ja teatteri- ynnä oopperaluonnoksista on pari muo- toihinkin nähden sangen kunnioitusta herättävää.

Kotitaiteen edustuksesta on mieltäkiinnittä- vimpiä viisi täysin sisustettua huonetta, nim. i) asuin- ja ruokailuhuone, 2)huonemaalaisrakennuk- sessa ynnä kaivopiha, 3) erään metsästäjäherran huone, 4) halli sekä 5) ruokailuhuone. Huonekalut ja koko sisustusarrangemangit ovat näissä siihen saksalaiseen makuun,jota »Innen-Dekoration»-lehti edustaa; toisena mainitussa on pyritty uusiin oloihin pukea vanha rahvastyyli niin muotoihin kuin väritykseen ja koristeluun nähden, onnistumatta kumminkaan tyydyttävästi, ja samaten viimei- sessä on sama yritys melkein samalla menestyk- sellä tehty. Hauskin ja mielestäni ainut tyydyttävä on metsästelevän herran huone komeroineen, ku- herrussohvineen, kaappineen, pöytineen, vaikka- kin sommitus on siksi hyvähintainen hopea- ja messinkisolituksineen sekä faneerikuvineen, että sellaista ei uskalla kuin aniharva sunnuntaimet- sästäjä itselleen uneksia.

N. k. »Kojen-Abteilung'issa» on suuret määrät käsiompeluksia, taideompeluksia y. m.

22

y. m., mutta meikäläisiin kotioloihin verraten uskallan minä näitä väittää paljon huonommiksi ja ala-arvoisemmiksi; tyynyissä, joita oli suuret määrät, ei esim. tekniikkaan nähden ollut mi- tään vaihtelua, kaikki olivat silkkilanka-ompeluk- sia, ei edes yhtä ainutta applikatsiooniin tai johonkin uuteen tapaan tehtyä niissä ollut. Ja muodot ornamenteissa olivat väsyttävän samoja ja vanhoja, vapaita kukkastiliseerauksia.

Tuloksiin nähden en pidä näitä näyttelyn osastoja onnistuneina, mutta ideaansa nähden ovat ne ehdottomasti meillä seurattaviksi otettavat.

Herlinissä toukokuussa 1905.

Jalmari Kekkonen.

KANGASKUDOKSET T A I D E T E O L L I S U U -

DEN YHTENÄOSANA

Kutomalla saadaan sileä pinta; kutousten koristelu on siis pintakoristelua. Mutta on silti toisia esteettisiä näkökohtia, mitkä tässä ovat huomioonotettavia. Kutouksella on tehtävänään pukea, peittää, suojella, mutta ei aina niin, että kangas pingotetaan tiukalle; se monasti pannaan tarkotuksella poimuihin. Tämän kautta syntyy varjoja ja valoja, siis plastillinen elementti, jos- kin sellainen, mikä ei ole kiinteä. Valot ja var- jot vaikuttavat väreihin, ja poimun plastillinen liikkuminen asettaa määrättyjä rajoja kuviotek- niikan vapaudelle. Myöskin raaka-aineen laatu ei ole esteettistä merkitystä vailla. Eri aineet, mitä kutomisissa käytetään, suhteutuvat eri lailla valoon: muutamat kiiltävät suuresti, toiset vä- hän, ja tämän erilaisuuden tulee teknillisesti kä- sitellessä saada sopivan taiteellisen ilmaisun.

Esteettiseltä kannalta katsoen on siis ku- touksista puhuessa kolme kohtaa otettava huo- mioon: raaka-aineen laatu, poimuttaminen ja kuvioittaminen.

Raaka-aineet, joita nykyään etusijassa käy- tetään ja joita myöskin aikasemmin ainakin osit- tain käytettiin, ovat pumpuli, pellava, villa ja silkki. Valovoimaansa nähden suhtautuvat ne ylläluetellussa järjestyksessä. Pumpulilla on it- sessään pienin kiilto — missä sellaista on, on se keinotekoista — silkillä suurin; näiden välillä ovat pellava ja villa. Erityisten teknillis-mekaa- nisten käsittelyiden kautta voidaan kunkin näi- den kiiltoa enentää tai vähentää.

Kähärä pumpulisuortuva ei heijasta valoa.

Jos pumpulikangas tahdotaan saada loistamaan, niin on pintaa erityisesti käsiteltävä; näin on tehty esim. kalikoon, karttuunien y. m. suhteen.

Valaistulla palttinalla on sinänsä hieno, lempeä KOTITAIDE III

(12)

kiilto. Damasti-kutouksissa enennetään tätä si- ten, että säikeet, jonkun määrätyn matkan päässä ovat kiertämättä toistensa vieressä, ja näin syn- tyvät kiiltävät osat saavat ornamenttimerkityk- sen. Riippuen silmän suhteesta niihin, loistavat ne, tai jäävät himmeiksi. Vain tällä tavoin voi damastikuvio valkoisena valkealla tehdä toivotun vaikutuksen.

Villalla enemmän tai vähemmän lihavana on luonnollinen, mutta kumminkin aina hyvin lempeä kiilto. Tekniikan keinoilla voidaan mo- nella tavalla ja monessa eri asteessa käyttää tätä hyväkseen. Tavallisissa hienoissa villakutouk- sissa on kiilto erittäin lempeä, pehmeä ja miel- lyttävä; se ei mitenkään pistä silmiin; ryijyku- touksen leikatut, mutta pitkät pystyssä seisovat säikeet imevät valon kokonaan, niin että pinta kokonaan tulee kiillottomaksi ja tummaksi. Toi- sin käsiteltäessä voi villa saada silkkiä muistut- tavan kiillon.

Silkki on etusijassa kiiltävää raaka-ainetta;

tästä riippuu sen omituisuus. Sillä on tämä kiilto jo säikeenä ja se säilyy myöskin yksin- kertaisimmissa kutouksissa, sekä voi eri asteissa kohota aina atlassiin (silkkisarssiin), kiiltävimpään kaikista kankaista. Atlassi-kutouksessa ovat säi- keet pitkät matkat kiertämättä toistensa vieressä, niin että koko pinta näyttää yhdeltä ainoalta metallipinnalta. Ne eivät hajota, eivätkä jaa tämän takia valoa, vaan pinta heijastaa sen kokonansa.

Silkkisametti suhtautuu valoon samalla lailla kuin villasametti eli ryijykudos; pystyssä olevat säi- keet imevät valon, pinta tulee tämän kautta tum- maksi ja kiillottomaksi. Mutta missä sametti- kangas taittuu, siellä tapaa valo säikeet pituus- suunnassa ja aikaansaa heijastuksia ja kiiltoa.

Se on siis vastakohta atlassille. Plyyssissä, missä kude on pitempää kuin sametissa, on osa säi- keestä pitkällään kun toiset ovat pystyssä. Tä- män kautta syntyy tummempien ja kiiltävien paikkojen vaihtelua ja tästä seikasta riippuu mieltymys tähän muotikankaaseen.

Sama vaikutus vaikka pysyvämpi ja vähem- min tilapäinen saadaan yhdistämällä samettia ja atlassia, tavallisesti siten, että sametti on ku- viona ja atlassi pohjana. Voimakas kiilto ja tummin varjo tulevat täten olemaan rinnakkain.

Jos tämän lisäksi molemmat pannaan värivasta- kohdiksi siten, että kuvio esim. tulee punaseksi ja pohja oljenkeltaiseksi, niin syntyy suurin

mahdollinen taiteellinen vaikutus, mikä pelkäs- tään silkillä voidaan aikaan saada. Tämä on näiden korukankaiden oikea muoto joita valmis- tettiin 14-sataluvulta 16 sataluvulle saakka pää- asiassa Venetsiassa, Genuassa ja Alankomailla, tuolla pukuhistorian taiderikkaalla ja komeutta- rakastavalla aikakaudella.

Vielä voimakkaampi ja loistavampi vaikutus voidaan tosin aikaansaada yhdistämällä kultaa silkin kanssa, voimakkaampi, kun kulta esiintyy kuviona tahi leveäkenttäisenä pohjana, hienompi taas kun kultasäikeet vaihtelevat silkin kanssa, eivätkä värissänsä jyrkästi siitä eroo, vaan yh- distyvät sen kanssa värikkääksi metalli väriksi, tai pikemmin metallikiiltoiseksi väriksi. Koko pinta kimmeltää ja kiiltelee tällä tavoin kul- KOTITAIDE III

lassa, ja kultakiilteellä on vain punerva, sininen, vihreä, violetti kimmellys, riippuen silkin väristä.

Tällä tavoin indiaanit aikaansaivat yhtä rikas- kuvioiset kuin mallikelpoiset kultakudos-kan- kaansa. — Rikkaat kuvioihin ja vaikutukseen nähden, mallikelpoiset verratessa niitä meidän kankeisiin kultakutouksiimme. Nuo renessanssin italialaiset käyttävät ihmiskuvioilla koristetuissa kudoksissaan kultalankaa toisella tavalla. Heillä oli kultakuteet milloin tiiviimmästi milloin har- vemmasti; missä kultasäikeet olivat tiiviimmässä ja kiilto luonnollisesti suurempi, vaikuttivat ne valopaikkoina, missä taas ne olivat valopaikoissa, ne ikäänkuin hävisivät varjoon.

Erilainen valon taittumiskyky vaikuttaa myöskin värisuhteeseen. Mutta värin laatu riip- puu sitäpaitsi itse raaka-aineesta. Pumpulin läm- min kermanvärinen sävy yhdistyy helposti ja sopusointuisasti muihin, mutta kun se itse on keveätä lajia, sopeutuu se paremmin keveiden ja miellyttävien värisävyjen kuin raskaiden, tum- mien kanssa. Palttinalla, pellavakutouksella on kylmän valkonen kiille ja vaatii tämän takia kylmiä värejä; parhaiten sopiikin tämän kanssa sininen; punanen soveltuu jyrkän vastakohtansa kautta. Mutta on vielä toinen seikka, joka ra- joittaa värin käyttöä liinakudoksissa. Nämät kankaat ovat yleensä tarkotetut usein pestäviksi ja tämän takia voi vaan kysymykseen tulla vä- rit, jotka sietävät pesua; sellaisia ovat etupäässä sininen ja punanen. Viimeisiin aikoihin saakka on vallinnut se ennakkoluulo, että liinakankaan pitäisi yleensä olla vain valkoista ilman mitään värikoristeluja, Tämä luulo, joka ennen 1700 lukua oli aivan tuntematon, on luonnoton ja siltä puuttuu kaikki järkevät syyt. Onneksi on tuo luulo toki hävinnyt.

Vastakohtana pellavaiselle on villanen tai- puisin kaikista. Niikuin jo pelkästään fyysilli- sesti ymmärtäin yhdistämme tähän käsitteet

»pehmeä» ja »lämmin», niin näyttää myöskin lempeät, murretut ja lämpöset värisävyt erityi- sesti olevan omiaan tälle aineelle. Mutta villa on kaikkialta maailmassa saatavaa ainetta, jonka täytyy mukautua kaikkien ilmastojen vaatimusten, joka säädyn, joka tarkotuksen mukaan. Se sopii mille värille tahansa, mutta pidettäköön se vaa- leampana tai tummempana, niin aina on jon- kinlainen pehmyt kiille pinnassa.

Toisin on silkin laita, joka aina säilyttää kiilto ja loiste, ylellisyys ja rikkausluonteensa.

Olkoonpa se sitten hienona ja ohuena pukimo- namme, taikka raskaana ja lujana koristuskan- kaana juhlallisissa huoneissa. Tämän takia rik- kaat, täyteläiset ja voimakkaat värit useimmiten ja parhaiten ilmaisevat sen ominaisuuden. Tä- män kautta ei kumminkaan ole poissuljettuina hienommat, vaaleammat värit, sellaiset kuin ruu- sunpunanen, vaaleansininen, jotka toiselta puo- len sopeutuvat sen eleganssiin.

Niinkuin kaikilla näillä neljällä lajilla on taipumuksensa määrättyihin väreihin, niin on kul- lakin omituinen poimuilemisensa, seikka, minkä usein taide, samaten kuin taidehistoria ja este- tiikkakin unohtavat. Taiteilijoilla on —'• tai heillä oli aivan realistiseen aikakauteemme saakka

23

(13)

— jonkinlainen ideaalipoimutus, »kaunis poi- muilu», mitä voitiin kaikissa käyttää, ja ne tai- deoppineet, jotka eivät voineet olla näkemättä erilaisissa taideteoksissa vaadittavaa erilaista poi- mujen käsittelyä, hakivat perustusta tälle huo- miolleen vaihtuvasta ajanmausta tahi taiteelli- sesta mielikuvittelusta. Mutta ensimäinen ja vii- meinen syy on kankaanlaji, kutouksen omitui- nen luonne.

Jos irtaudutaan erikoisista taidekäsityksistä eikä panna, kuten nykyajan koristelijoilla on tapa, kankaille mitään pakkoa, niin muodostaa pumpulikangas keveitä, ohuita, pieniä, voitai- siimpa sanoa luonteettomia poimuja. Liinakan- gas, joka tosin on ohutta, multa jolla kummin- kin on jonkun verran painoa ja kankeutta, tait- tuu jyrkkiin tahi asettuu suoriin ja tiheisiin poi- muihin. Villakankaassa taas poimut kulkevat pehmeinä, miellyttävinä, aaltomaisen pyöreinä.

Villakangas se onkin antanut taiteilijoille aiheen

>ideaalipoimuun». Silkki taittuu pieniin särmik- käihin, teräväkulmaisiin poimuihin ja vinoihin, kiiltäviin pintoihin; mitä ohuempaa se on, sen ryppyisemmäksi se tulee. Sellainen on yleinen luonne, mikä tosin vaihtelee kutouksen laadun ja kankaiden painon ja paksuuden mukaan. Niin on paksulla villakankaalla leveä, pyöreä, suuri- piirteinen poimuilu, ja raskas brokaadi näyttää syviä, murrettuja poimuja, mutta luonne on kum- minkin sama, vaikkakin siirrettynä pienestä suu- reen.

Taide on kaikkina aikoina kiinnipitänyt näistä poimuilun luonnollisista eroista. Ohuista, mitättömistä poimuista egyptiläisissä ihmisku-

vioissa voidaan helposti tuntea puuvillakangas.

Antiikin verhoon puetuissa ihmiskuvissa, esim.

Minerva Giustiani'ssa, voidaan päällispuvun lc- veämmistä, pyöristetyistä poimuista selvästi erot- taa villakangas ja alusvaatteen hienommista poi- muista liinakangas; todellakin käytettiin näitä kankaita himation'iin j a chiton'iin. Samaten tunnetaan silkkikankaat bysanttilaisten ihmisku- vioiden pukupoimuista, ja niiden kärjikkäissä, suorissa, jäykästi vedetyissä muodoissa huoma- taan raskaiden kultakaistakkeiden vaikutus. Kes- kiajan veistotaide näyttää taas pyöreitä, sulavia, pehmeitä poimujaan, jotka ovat kuvaavia villa- kankaalle, sen ajan pukimien pääasialliselle pu- kuaineelle. Alankomaälais-burgundilaisten loisto- pukujen syvissä, särmikkäissä poimuissa ilmene- vät raskaat silkkikankaat, brokaadit, kun taas Diirer, jolla ei ollut varoja näin kalliiden kan- kaiden hankkimiseen, pukee enkelinsä ja pyhi- miksensä ohueen, pienipoimulliseen, helposti ry- pistyvään silkkiin, jommoista hänen kannatti hankkia.

Taiteilijan silmä ja käsi tottui sen kankaan vaikutuksesta, mitä hänen aikanansa ja hänen ympäristössään käytettiin, johonkin määrättyyn poimulajiin, ja tästä syntyi maneeri, tapa, tyyli, jonka nojalla jossain määrin voidaan arvostelli:

taideteosten ikää ja alkuperää, mutta se ei ole mikään yleinen tyyli, vaan silkkityyli, villatyyli j . n. e. Ero on nykyisessäkin taiteessa tehtävä näiden välillä.

:;j

=

:

jriii-iiijr;

::: ::i:i:::i::H:;

!!);;&

jjij!jjjjj!J:j/Oijjjj

• r u% m

^ii,ii

:: ::

^ J r

F Uli::::::!

IF. 1

Ristipistcsompeluksia.

Nämä ompelukset tehdään heleävärisillä villalangoilla veralle tai pellavalle; ylimmät ku- viot lämpöisellä harmaalla ja punaisella tummansiniselle pohjalle; kananpojat keltaisella punaiselle;

morsiuspari valkoisella ja sinisellä tumnianvihreälle pohjalle.

24 KOTITAIDE III

(14)

NEUVO- JA UU- TISOSASTO.

— Marmorilevyjen kiin- nittäminen. Vöpöytien ja

muiden huonekalujen irroitettuja marmorilevyjä uudelleen lu- jaan kiinnitettäessä on »Verk- statt» lehden mukaan edullista

käyttää hyvän puuseppäliiman ja kipsin sekoitusta, joka on osoit- tautunut sangen lujaksi ja kes- täväksi. Liima annetaan jonkun aikaa seistä kylmässä vedessä, jonka jälkeen se kiehutetaan.

Kun se on kokonaan liuennut, kaadetaan siihen veteen sekoi- tettu oliut kipsitahdas ja sekoi- tetaan voimakkaasti. Tällä se- koituksella sivellään marmorile- vyn takasivu ja levy painetaan kiinni kysymyksessä olevaan esi- neeseen. Sivelyn pitää tapahtua nopeaan, sillä kipsi voi helposti kovettua. Marmorilevylle on vielä asetettava painoa ja annet- tava sen seisoa rauhassa noin kaksi päivää.

— Huonekalujen pölyyt-

t ä m i s e n voi tarpeen vaatiessa toimittaa sisälläkin, ilman että tomu pölyää ympäriinsä. Sitä varten kastetaan puhdas vaate hyvin kuumaan veteen, väänne- tään se senjälkecn aivan kuivaksi ja levitetään pöllytettävälle esi-

neelle, jota sitten »piiskataan»

aina vaan vaatteen kohdalta.

Vaatetta on tuon tuostakin vi- rautettava kuumassa vedessä, joka ei kuitenkaan kostuta huoneka- luja. Irroittunut pöly tunkeutuu kosteaan vaatteeseen, minkä sei- kan pian huomaa vedestä, jossa vaatetta kostutetaan.

S u o m e n K ä s i t y ö n Y s t ä - v ä t ovat julistaneet palkintokil- pailun seuraavia piirustuksia var- ten: ,

i) Lattiaiyijy, 200 X I 4 0 c m . , skaala i : 5 (kaksi palkintoa ä 50 ja 40 mk);

2) Sänkymalto ryijykudontaa, skaala 1:3 (kaksi palkintoa ä 3 0 — 2 0 mk);

3) Akkunaverhot liinakankaalle ommeltavat, skaala 1 : 5 , (kaksi palkintoa ä 3 0 — 25 mk).

Piirustukset ovat jätettävät vii- meistään ensi syyskuun 20 p.

yhdistyksen myymälään, Unio- ninkadun 23:ssa.

Palkitut mallit jäävät yhdis- tyksen omiksi ja ostaa yhdistys myöskin palkitsemattomia, hyviä piirustuksia.

SUOMENVÄRIJA mNilEftfiliÖ MMu

OSAKEYHTIÖ

HELSINKI E « A D I N VIIPURI K r ™ TURKU £°Ä E E N

ifiiMsnriM

KAIKKIA LAJIA

EDULLISIN OSTO=

PAIKKA JÄLLEEN MYYJILLE

Wilh. Ändstenin

| Tehdas **« jg

| Osakeyhtiö |

=3==— Perustettu 1842 • 1 .' Tehdas on yhä edel- leen jo ennestään- kin suurenmoiseen, erilaisia malleja ole- vien kakluuniensa näyttelyyn lisännyt joukon komeita ja uusi-aikaisempia malleja, jotka ovat valmistetut useiden maamme etevimpien taiteilijain ja arkkitehtien piirustusten mukaan.

Rakentava yleisö älköön sentähden jättäkö käymättä näyttelyhuoneus- toissamme tehtaalla. Raitiotievau- nut seisahtuvat portille. Tilaukset suoritetaan heti. Hinnat kohtuulli- set. Kustannusarvioita pyydettä- essä.

W i l h . Ändstenin = T e h d a s O s a k e y h t i ö

YJXAtUUH»,

H E L S I N K I .

Myy summittain ja vähittäin s u u r e s t a hyvin järjestetystä v a r a s t o s t a kaikkia r a u t a t a v a r a - a l a a n kuuluvia kappaleita, kuten

R a k e n n u s t a k q m u k s i a , valutavaroita, nauloja, kan- k i r a u t a a , terästä, r a u t a l e v y ä kaikenlaatuista, sement- tiä, tulenkestäviä tiiliä, tulenk. savea, tappuroita, tä- pettä, lastuvillaa, r a k e n n u s p a l k k e j a . Käytettyjä rata- kiskoja. M a a l a n v ä r e j ä , vernissoja ja öljyjä y. m.

tunnettuihin halpoihin hintoihin vuoden loppuun.

Arabian Tehdas

suorittaa Pariisin maailman- näyttelyssä v. 1900 Kulta- - - mitalilla palkittuja - -

Kaakeli ja TaKHauunia.

Suuri valikoima mallia löytyy va- rastossa ja uusia tehdään tilausten ja herrojen Arkkitehtien piirus-

tusten mukaan.

u Myy hyvinlajitellusta varas- 1 7 I t i 1 li t 0 Q P II t o s t a kaikenlaatuisia

Rauta- ja Rakennus- aineidenkauppa.

Perust. v 1890. Helsinki

Rautatavaroita, - - Rakennustarpeita, Talouskapineita, - Työkaluja,

Linoleumimattoja, y. m. halvimmalla. -

flxel Bolmström

P u h e l i m e t 1 2 6 7 — 2 9 2 4

(Dyy huokeimmalla:

höyrybiiliä« Paiabiiliä « Ualinkoksia «

19 - • - * > - * - • . m<f \ ^ J . X V ^ C 9 X C « 9

Pumppuja, hanoja y. m. varastossa. - Vesi-, lämpö- ja viemärijohtoja

Helsingissä ja maaseudulla toimittaa

A. B. Vesijohtoliike 0. Y.

Vuorimiehenk. 29 .,-. " • H e l s i n k i . : = = Telefooni 33 18

K O T I T A I D E III III

(15)

m^mmSM/mmfmm^mf^^miimi^mmmm^mm^sm

I I

I

m

I

Kattohuopaa & Tervaa Kattojenpeittämistä

(takauksella)

Asfaltteeraustöitä

toimitetaan £%}

huolellisesti

l

*

1

Sörnäinen Rantatie 2.

£• Telefoonit:

Konttori 10 86.

Johtaja 45 55.

Asfaltteeraus- töitä.

Erikoisala:

Pato & Siltarakennukset.

Koneella puristettuja sementtisiä lokaviemäripul- kia. - - Lapeoiiti-permantoja & [litomiitti-laaHoja seiniä ja permanroja varten.

SS

1

KIINALAISTA TT-rTÄ

Häkli Lallukka ja Kumpp.

TukkukauppaWiipurissa

s u o s i t t a a m u i t t e n t a v a r a i n s a o h e l l a . t o d e l l i s e s t i

K*l h y v ä ä

Teetä,

j o t a o n s a a t a v a n a k a i k i s s a h y v i n v a r u s t e t u i s s a k a u p p a p u o d e i s s a . Jollainen käärye on varustettu vieressä olevalla leimalla ja tavaramerkillä sekä sisältää lutkimustoöisluksen...

huomautamme, että meioän teekääryeemme ovat täysipainoisia = = = = =

INSINÖÖRITOIMISTO HELSINGISSÄ

• OMIST. L. KROHN & B. ROSENIUS — UNIONINKATU s8 . SÄHKÖ-OSOTE: INSINÖÖKITOIMIS10 . TELEFOONI 4*78

KONEITA PUUHIOMOJA, SAHALAITOKSIA, SÄHKÖLAITOKSIA Y. M. VARTEN . TURBIINEJA, HÖYRYKONEITA, TERÄSKAA- PELEITA & KÖYSIÄ, VITJOJA, OIKEITA METTLACHIN LAT- TIALAATTOJA Y. M. . KLOORIKALKKIA = = = = =

perdjjörj^lund

HU OM.! A k k u n a l a s i a hanki- t a a n ja puitteisiin kiinnitetään halvimmalla

Ferd. Björklund

Aleksanterink. 15 - P u h . 1 5 8 .

^ ^ ^ ^ ^ ^ ^

Konttoritarpeta Kirjepaperia &

Kirjekuoria - - -

s u u r i valikoima

Dahlbergin

Paperikaupassa.

Aleksanterink. 15 &

P. Esplanadink. 23

^ ^ ? ^ r ^ ^ ^ ^

Gust Arvidsson'in

Kivipaino- Atelleri s

isafcSHsa Helsinki.

Taiteilijaseuran leikki-

k a l u k i l p a i l u . Edistääkseen taiteellista leikkikaluteollisuutta pa- ni taiteilijaseura viime kevännä toimeen palkintokilpailun yksin- kertaisten ja halpojen, mutta sa- malla taiteellisten puuleikkikalu- jen, joiden kokoonpanossa sai käyttää metalliakin, mallien val- mistamisessa. Kilpailuun lähe- tettiinkin varsin suuri joukko esi- neitä eri tahoilta maata, vaikka useimmat niistä eivät täyttäneet vaatimuksia. Palkintolautakunta ei sentähden katsonut voivansa lainkaan jakaa ensimäistä palkin- toa (alkujaan oli aiottu jaetta- viksi yksi 50, yksi 3 0 ja yksi 20 mk:n palkinto. Toinen pal- kinto annettiin puusta tehdystä tikasta, joka yksinkertaisella me- kanismilla pannaan liikkeeseen ja joka oli maalattu varsin luonnol-

liseksi. Kolmas palkinto annet- tiin hiihtäjästä ynnä siihen kuu- luvasta spiraalimuotoisesta suksi- mäestä, jota nuket voivat laskea.

Lelu ei tosin ollut erittäin hy- vin tehty, mutta aate tuntui an- saitsevan palkinnon. Ylimääräi- nen palkinto annettiin huoneka- lustosta.

Toisen palkinnon sai Paavo Hak- karainen Juankoskelta, kolman- nen lämmittäjä O. V. Uhrman Tampereelta ja ylimääräisen pal- kinnon Antton Tapola Orimatti- lasta.

Palkintolautakuntaan kuuluivat nti H. Rönnberg, rva V. Brofelt se- kä hrat A. Edelfelt, A. Gallen ja J. Reuter.

S u o m a l a i s e l l e t a i d e t e o l - l i s u u d e l l e tarjotaan — eräästä Rusj-lehdessä olleesta uutisesta päättäen — piakkoin tilaisuus e- siintyä eräässä venäläisessä taide- teollisuustöiden näyttelyssä, joka tulee olemaan ensimäinen laatu- aan Venäjällä. Komitea, joka on asetettu sen toimeenpanoa järjestämään, on nimittäin kutsu- nut siihen osaa ottamaan myös- kin ulkomaalaisia taideteollisuus- kouluja, varsinkin Tanskan ja|Ruotj sin sekä myös Helsingin. Kui- tenkin sallitaan asettaa näytteille ainoastaan esineitä, joiden piirus- tukset osottavat omintakeisuutta ja yksilöllisyyttä.

Vastuunalainen toimittuja, arkkitehti VILHO PEVTTIIJL Toimituspaikka Vladimirinkatu 9. — Helsingissa, Osakeyhtiö Kauppakirjapalno, 1906.

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

— Että kansan omat kudokset tässä näyttelyssä näin edukseen • esiintyivät, on huomattavassa määrässä luettava niitten taiteilijoitten ansioksi (etupäässä Zornin

Ennen niin suosittua vaaleaa pähkinäpuuta hie- noilla kultakaiverteilla koristettuna, samoin kuin tummaa pähkinäpuutakin käytetään nyttemmin varsin vähän paremmissa

— ettei hän lainkaan ymmärrä sitä johdonmukaiauutta, jota englantilaisen reformaattorin ideoitten toteuttaminen luonnon pakosta vaatii.. taidon kohottamiseksi johti hänet huomaamaan

Ei tarvis pelätä, että toiset olisivat jo ennättäneet listoilleen kerätä kaikki lehden tilaajat, sillä lukemattoman suuri on vielä se tai- teen ystävien ja harrastajien

Tämä antiikkipetsien erinomainen ominaisuus voida imeytyä niin syvällä oleviin so- luihin johtuu niiden vahvasti alkaalisesta luontees- ta ja tekee sen, että tammi

KULTASEPPÄ Valmistaa kaikellaista kulta- ja hopeasepäntyötä. Ottaa suorittaakseen kaikenlaatuista rauta-, kupari- ja messinkiteollisuuden alalle kuuluvaa taiteellista työtä..

Vaasassa. Rakennusten ulkomuureilla näkee usein val- kean eli harmaan kiiltävän kerrostuman, joka peittää joko suurempia miiuripintoja, tahi esiin- tyy ainoastaan

rässä lauhkeasta ilmanlaatusta, joka myöntää senlaisen rakennustavan, joka meillä olisi mah- doton. Mutta melkoisessa määrin vaikuttaa tähän halpuuteen kuitenkin varmasti