• Ei tuloksia

Otteita ajasta

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Otteita ajasta"

Copied!
2
0
0

Kokoteksti

(1)

3/2010 niin & näin 107

otteita ajasta

pohja on hänen pakkomielteensä koneisiin ja ei-inhimillisiin olioihin.

”Inhimillisyys ja ihmiselo eivät ole koskaan juurikaan kiinnostaneet Cameronia”, hän toteaa. Aliensissa (1986) ihmiset ovat pelkkiä sta- tisteja, samoin The Terminatorissa (1984). Tähtiä ovat oudot otukset ja kyborgit. Avatarissakin päähenkilö Jake muuttuu lopulta humanoidiksi.

Vaikka Avatarissa hehkute- taankin lapsille kohdennetun re- toriikan keinoin lukutaidottoman alkuperäiskansan ja luonnon har- monista yhteiseloa, niin itse asiassa asukit kontrolloivat ympäristöään täydellisesti luomuteknologiallaan ja omituisilla USB-kytkennöillään.

Avatarin todellinen hekuma koh- distuu siis näihin ”uusiin ihmisiin”,

humanoideihin. Cameronin uto- piassa ateknologia (luomuelämä) ja huipputeknologia (luomuteknologia) lankeavat yhteen tavalla, joka on mahdollista vain elokuvissa (fiktion voitto). Tämän utopian peitetari- naksi tarvitaan tuo messiaskaava, jonka tunnistamme lähes kaikista menestyselokuvista.

Systeemistä sukulaisten nurkkiin

E

desmenneitten yhteis- kuntien sosiaalis-oikeu- dellis-väestöllistä raken- netta tutkiva Continuity and Change ylsi 25-vuo- tisjuhlanumeroon toukokuussa.

Pittsburghilaisen Carnegie Mellon -yliopiston historianprofessorin Katherine A. Lynchin sanoin suku- laisuus kiinnostaa ”yksilön suojajär- jestelmänä” ja ihmisten keskinäisen

”avunannon lähteenä”, koska mo- niaalla kannetaan huolta hyvinvoin- tiyhteiskunnan alasajosta. Laki- ja kirkonkirjat, muistelmat ja kirjeet kuluvat tutkijain käsissä, kun ha- lutaan saada tolkkua natojen ja ky- tyjen sidoksista. Se-ja-se eno auttoi, mutta siksikö vain, että oli elossa, lähellä ja varoissaan, vai velvollisuu- dentunnostakinko?

Lynchin mukaan voi yleistää, että vain lähisukulaisia on tavattu ottaa saman katon alle ja heitäkin tyypil- lisesti samalla talon töihin. Mutta

”menneisyydessä kuten nykyäänkin

kaikki eurooppalaiset kotitalous- ja sukujärjestelmät […] riippuivat suu- resti kollektiivisista instituutioista, jotka huolehtivat niistä, joista oma suku ei huolehtinut”. Hyvänteke- väisyydestä hyvinvointivaltioon siir- tyminen on Lynchistä oikeutetusti vedenjakaja, mutta jatkuvuudet eu- rooppalaisille keskiajalta saakka tu- tuista julkisista, yhteisistä laitoksista ovat niin vahvoja, että nykymallia voi pitää vanhojen avituskäytäntöjen keksimisenä uudelleen. Joku kysyy, saako hyvinvointiyhteiskunnan ro- mutus uutta puhtia pitkän kaaren tutkijoitten viileästä metodologiasta.

Kirkossa käymisen riskeistä

C

ergy-Pontoisen yli-

opiston kirjalli- suudenprofessori Catherine Mayaux iskeytyi modernis- tisiin uskoontulokuvauksiin Revue de l’histoire des religionsin kuluvan vuoden avausvihkossa. Hän eritteli

kahden kirjailijan mietteitä riitin kauneuden hengellistävästä voi- masta.

J.-K. Huysmansin En routen (1895) päähenkilö, kirjailija Durtal, osuu martaana iltana aikaa tap- paakseen Saint-Sulpicen katoliseen kirkkoon, jossa juhlitaan pyhäin- miestenviikkoa. ”Syvyydestä minä huudan sinua, Herra”, kuoro paahtaa psalmia 130 niin, että koko valtava pyhäkkö täyttyy. ”Herra/ odotan sinua koko sielustani.” Pahaa aavis- tamattoman Durtalin hermoradat vääntyvät, hän järkyttyy ytimiään myöten ja ”tikahtuu närvööseihin kyyneliin”. Hän hurahtaa tismalleen niin kuin fin de sièclen symbolistin ja naturalistin kuuluu hurahtaa. Sa- malla moderni luovuus kyyristyy keskiajan itsensä emanoituessa ryskyen Durtalin ylitse ja lävitse.

Durtal arvelee kääntymyksen juontuneen seremonian vaikutta- vuudesta, laulujen ja äänten ihme- teltävästä kauneudesta. Keskuste- lukumppaniksi luostarista löytyvä munkki myöntää, että ”Vapahtaja on käyttänyt taidetta pääkeinonaan saa- dakseen teidät omaksumaan uskon.

Hän on osunut heikkoon koh- taanne… tai paremminkin vahvaan kohtaanne.” Järkiperäisen suostut-

(2)

108 niin & näin 3/2010

otteita ajasta

telun sijaan on oltu aistisaatilla.

Paul Claudel taas essehti men- neensä 18-vuotiaana 1886 Notre- Damen joulumessuun kuin ylem- myydentuntoisen diletantin ”de- kadenttina harjoitelmana”. Kuoro kiskoi Marian sanoja Luukkaan mukaan: ”Minun sieluni ylistää Herran suuruutta,/ minun henkeni riemuitsee.” Nuori mies ei tuntenut laulua, mutta sanat ”Voimallinen on tehnyt/ minulle suuria tekoja”

kävivät toteen. Nyyhkyttäjä tajusi uskovansa. Claudel käytti loppu- elämänsä uskonnon ja taiteen kes- kinäisyyksiin. Piti palata ”äänen ih- meelliseen mahtiin” tuona jouluna, jolloin sielu ”puhdistui materialisti- sista siimeksistä”.

Mayux’n hillityn tulkinnan mukaan huysmansilaisittain riitti- kauneus vie aistien ylivaltaan us- kossa, kun taas claudelilaisittain se täyteläistää uskon. Kauneus on täysi-ikäisen Claudelin suomuista va- pautetuissa silmissä Luojan pyhyyttä itseään ja luovan ihmisen pyhittävää vastausta huutoon.

- nottomuuteen

G

eneviève Médevielle

Pariisin Katolisesta Instituutista kirjoitti kesäisessä Recherches de science religieusessa

”uusia ja perin monimielisiä natura- lismeja” vastaan. Luonnontieteen ja filosofian takia esimerkiksi Ciceron puheita jokaihmisen järkeä ohjaa- vasta ikuisesta ja pyhästä luonnon- laista ei osata enää lukea jumaluus- opillisen moraalin valossa.

Aristoteleen ajatus siitä, että luonnollisinta ihmiselle on hyvän polis-elämän etsintä, hajosi ammoin

eri versioiksi luonnonmukaisesta elämisestä. Yhden tiivisti Paavali:

”Pakanakansatkin, joilla ei ole lakia, saattavat luonnostaan tehdä, mitä laki vaatii. Silloin pakanat […] ovat itse itselleen laki. […] lain vaatimus on kirjoitettu heidän sydämeensä.”

(Room. 2: 14–15) Augustinuksel- lekaan ei riittänyt poliittinen yh- teiselämä: ihmisen kukoistukseen tarvittiin kirkon ei-historiallinen paikka, jossa Jumalan valtio teki tuloaan. Tuomas Akvinolainen opetti näkemään luonnonlain ju- malallisen lain kirjoittautumisena ihmisluontoon, joka kehittyy esira- tionaalisesta luonnosta rationaalisen luonnolliseksi jumalankuvaksi. Saa- tuaan tomistisen credonsa lausutuksi, seksuaalieetikko Médevielle varoittaa suhtautumasta ”indifferentialisti- sesti” ihmisluonnon muodostavaan miehen ja naisen sukupuolieroon.

Myrkytyksen oireet

U

utiset kertovat, että Rovaniemellä lak- kautetaan filosofian syventävät sivuai- neopinnot. Seppo I.

Sotasaari kirjoittaa asiasta Pohjoisen filosofiyhdistyksen Agonin Ago- nissa 2/2010. Yhdistys on ajanut filosofialle pääainestatusta Lapin yliopistoon, mutta nyt kehitys ottaa takapakkia.

On syytä pelätä, että filosofian asema heikkenee muissakin yliopis- toissa. Erityisesti pienemmät yksiköt ovat vaarassa. Tosin on muistettava, että kaikki Suomen filosofian yk- siköt ovat kansainvälisessä vertai- lussa hyvin pieniä ja henkilökunnan määrä on mitätön, joten filosofian opetuksen alasajo ei tuota mainit-

tavia taloudellisia säästöjä.

Seuratkaamme kuitenkin, miten filosofian käy Joensuussa ja Kuo- piossa. Olisi paradoksaalista, jos uu- dessa Itä-Suomen yliopistossa kävisi lopulta niin, että filosofian koulu- tusta järjestettäisiin vähemmän kuin kummassakaan yliopistosa ennen yh- distymistä. Filosofian alasajon vaara on ilmeinen, varsinkin kun filosofian professori on Joensuussa jäämässä osa-aikaeläkkeelle. Lehtoraatit säi- lynevät yhdistyneessä yliopistossa, mutta nähtäväksi jää, katoaako filosofian pääaineasema. Suunni- telmat paljastuvat syksyn mittaan.

Ennen vuodenvaihdetta tiedetään, otetaanko seuraavassa opiskelijava- linnassa sisään vielä filosofian pääai- neopiskelijoita.

Suurempien yliopistojen filo- sofian yksikötkään eivät voi olla varmoja tulevaisuudestaan. Tam- pereen ja Jyväskylän yliopistojen yhteistyö on ennen kaikkea mahdol- lisuus filosofian oppiaineille, mutta kehityksessä on myös vaaransa. Yl- häältä päin ohjattu yhteistyö voikin tarkoittaa sitä, että resursseja kar- sitaan päällekkäisyyksien poistamisen nimissä. Oppiainetta heikennetään toisessa yliopistossa, jolloin yhteen- lasketut resurssit pienevät, vaikka toinen yliopisto nimellisesti tukisikin filosofiaa lisäresursseilla.

Tampereen yliopistoon valittiin kesäkuussa uusi hallintojohtaja.

HTM Petri Lintunen on kerännyt kannuksensa Joensuun yliopistossa, joten kokemusta yliopistojen yh- distämisestä riittää. Niinpä on syytä tarkkailla paitsi Joensuun myös Tampereen ja Jyväskylän tilannetta.

Ennen kaikkea filosofian oppiai- neiden on oltava aktiivisia. Niiden on osoitettava merkityksensä sekä yliopistolle että suomalaiselle yh- teiskunnalle: älkää kunnioittako ju- malia, turmelkaa nuoriso.

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

Niin tai näin, tilanne pal- jastaa, että luovutusjärjestelmä on nykyisellään altis mielivallalle, joka vähemmän ystävällisissä käsissä mah- dollistaisi

Weizman on osoittanut, että taktiikan perustana ovat eritoten Deleuzen, Guattarin ja Debordin teokset, jotka kuuluvat erikoisjoukkojen koulutusohjelmaan ja

Sen sijaan Wikileaks tuhoaa julkisen tilan, joka perustuu siihen, että kaikkea ei tuoda päivänvaloon, että jokin?. pysyy

Haackin mukaan Poppe- rille kävikin niin kuin Kierkegaard väitti systematisoijille käyvän: he ra- kentavat itselleen mahtavan linnan, mutta se osoittautuu niin

Nykyinen opetussuunnitelma kertoo filosofian opetuksen tavoitteisiin kuuluvan muun muassa filosofisten ongelmien hahmottamisen, väitteiden tunnistamisen ja perustelemisen,

Mutta hän tietää mistä puhuu: Faye on Descartes’iin erikoistunut filosofi, joka osaa laittaa Heideggerin nalkkiin silloin, kun tämä lätkii Ranskan ylpeyden

Sitten moderni demokratia uskoi, että kansansuvere- niteetti lakkauttaa vanhan alistavan politiikan, mutta se itse tuli absolu- tisoineeksi suvereniteetin joksikin olennaisesti

väitteensä.” Kertomansa mukaan Aleklett on itse kuullut Guardianin julkaisemat väitteet IEA:n edustajilta jo toissavuonna, mutta vain sillä eh- dolla, että lupaa