• Ei tuloksia

Ihmisen kasvatus näkymä

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Ihmisen kasvatus näkymä"

Copied!
2
0
0

Kokoteksti

(1)

Ihmisen kasvatus

1)

Kari E. Turunen, Ihmisen kasvatus.

Atena kustannus Oy Jyväskylä 1988, 223 s.

On asioita, joista on tärkeää kirjoit­

taa kirjoja. On kirjoja, jotka käsitte­

levät tärkeitä asioita, jotka vieläpä koskettavat monia meistä. Kari E.

Turusen kirjan ansio on siinä, että hän kirjoittaa tärkeistä asioista, jot­

ka koskettavat meitä kaikkia. Kir­

jan takakannessa luvataan, että kirjassa pyritään avaamaan uusi näkökulma ihmiseen, ihmisen ke­

hitykseen ja kasvatukseen. Tämä synnyttää odotuksia

Kari E. Turunen on filosofi ja psykologi koulutukseltaan. Psyko­

logina häneltä odottaisi uusia tut­

kimustuloksia ihmisen kehitykses­

tä ja kasvatuksesta. Filosofina taas selkeää ja syvälle paneutuvaa ana­

lyysiä ihmisestä. Jos kirjaa tarkas­

telee psykologian näkökulmasta siitä puuttuu sekä empiirinen että teoreettinen kiinnostavuus. Jos taas kirjaa tarkastelee käytännön oppaana kasvatuksesta, sen anti on kovin yleisellä tasolla Jos se on Turusen huolestunut pohdiske­

lu kasvatuksen nykytilasta ja tehtä­

vistä, niin kirja on aivan liian pitkä ja pitkästyttävä yleisönosastokirjoi­

tus - teksti on velttoa ja jutuste­

levaa - ehkä luentona kiinnosta­

vampaa. Tällaisena Turusen kirja on kutakuinkin persoonaton ja mi­

tään sanomaton, ainakin muille kuin hengenheimolaisille.

Mutta ehkä Turunen ei haluak­

kaan täyttää kirjalle asettamiani odotuksia. Kirjansa avausluvussa Sisäinen näkökulma ihmiseen Tu­

runen jakaa tiedon jatkumolle, jon­

ka toisessa päässä on informaatti­

nen tieto ja toisessa prosessuaali­

nen tieto. Näistä ensimmäinen on tietoa, joka ei vaadi omaksujaltaan mitään erityistä persoonallista muutosta tai kehitystä Prosessu­

aalinen tieto puolestaan liittyy ih­

misen sisäisiin reaktioihin, esi­

merkkinä tällaisesta tiedosta on psykodynaaminen tieto (ja erityi-

1Teos on muutettu, kehitetty ja laajen­

nettu versio tekijän aikaisemmasta te­

oksesta Kasvatuksen perusta. Jyväsky­

län yliopiston filosofian laitoksen jul­

kaisuja 20/1984.

Kirjallisuus

sesti Freudin psykoanalyysin omaksuminen, mikä edellyttää sen soveltajalta asettumista itse­

analyysiin.) Turunen pyrkii omas­

sa teoksessaan johdattamaan ky­

seiseen prosessuaaliseen tietoon fenomenologisen (tai kuten Turu­

nen ehdottaa suomalaisemmalla termillä: hahmollisen) metodin avulla. Tällaisen metodin tulisi Tu­

rusen mukaan tuottaa aitoa tietoa ihmisestä kasvatuksen tueksi.

(39) Tällaisen tiedon perusongel­

ma kiteytyy kuitenkin toteamuk­

seen: Sen totuutta voidaan koetel­

la' vain kasvatuskäytännön ja henkilökohtaisen oivalluksen kautta. (39)

Tämä soveltuu varsin hyvin myös Turusen kirjaan: sen antama tieto lukijalleen ei ole informaattis­

ta,: Mutta sen antama prosessuaa­

linen tieto edellyttää henkilökoh­

taista oivallusta. Eli toisin sanoen uskoa Turusen perusasettamuk­

siin. Joka ei oivalla teoksen sano­

maa, ei ·voi myöskään ymmärtää sitä. Ymmärtämättömät ovat vailla oivalluskykyä m.o.t!

Mikä _on Turusen tarjoama uusi näkökulma ihmiseen? Uutuus on tietysti suhteellinen käsite, mutta Turusen filosofisena taustana ole-, via Rudolf Steinerin ajatuksia tus�

kin on syytä kutsua uusiksi. Ne eivät ole ajallisesti uusia, onhan Steinerin kuolemastakin kulunut jo 64 vuotta. Ja on kyseenalaista, esittikö Steiner filosofisesti mitään mielenkiintoista ihmisestä. Mieli­

piteitä ihmisestä hänellä toki oli, mutta niiden kritiikitön lämmittely ja muuntelu ei keittoa paranna.

On tietysti sympaattista toivoa esi­

merkiksi seuraavaa: Ajattelun kautta tapahtuva persoonallisuu­

den avautuminen, liittyminen, voi myös tulla tärkeäksi lähtökohdak­

si uudelle toiminnalle. Tämä teos pyrkii olemaan esimerkki ajatte­

lusta, joka puhuttelee jokaisen omaa kokemusta ihmisenä ja kasvattajana, sekä haluaa antaa ajatuksia näiden kokemusten jä­

sentämiseksi ja mahdollisesti toi­

minnan suuntaamiseksi. Parhaim­

millaan se ehkä avaa sellaisia aivan uusia kokemuksen alueita tarkasteltavaksi, jotka jokin muun­

lainen teoretisointi tai ajatuspää-

Aikuiskasvatus 1/1989 39

(2)

tös on peittänyt näkyvistä. (219) Turusen teos ei esitä kritiikkiä poikkeavia ajattelutapoja vastaan systemaattisesti, vaan paremmin­

kin teoksen sävy on julistava ja suostutteleva: valitse tämä ajattelu­

tapa, hylkää muut ajattelutavat. Tu­

rusen tapa esittää asiansa johtaa myös lukijan eriytymättömään tar­

kasteluun: hyväksy tai hylkää teos in toto. Problematisointi, erilaisten vaihtoehtojen eksplikointi ja argu-•

menttien esittäminen teoksesta puuttuu. Turunen olettaa hyvin eri­

ytymättömästi ajastamme erilaisia asioita tyyliin: Nykyään kulttuuris­

samme uskotaan tietoon. (s. 19) Väite ei sinänsä ole varmaankaan väärä, mutta sen esittäminen ei ole myöskään yllättävä tai kiinnos-

tava. Odottaisi eriytynyttä tarkaste­

lua siitä, kuka tai ketkä uskovat tietoon, missä tai miten kyseinen usko ilmenee. Vierastan tapaa, jol­

la kulttuurimme(?) totalisoidaan.

Eikö aikamme kulttuurin aivan yh­

tä oikeutetusti voisi sanoa menet­

täneen uskonsa tietoon? Verratta­

essa tilannetta vaikkapa 1600- ja 1700 -lukujen oppineiden käsityk­

seen järjen kaikkivallasta ja uskos­

ta valistuksen mahdollisuuksista ihmisen vapautumisessa. Käsit­

tääkseni kulttuurimme peruson­

gelmana ei ole usko tai uskon puute tietoon, vaan tiedon luonne ja tiedon liittyminen elämän ja kulttuurin muihin osa-alueisiin.

Turusen tekstin henki tukee pa­

remminkin tiedon ja tunteen ( vir-

heellistä) vastakkaisuutta, vaikka sen tarkoitus on ilmeisen vastak­

kainen.

Kirjat valitsevat lukijansa - Tu­

rusen kirja voi olla "vastaanotta­

vaiselle" lukijalle antoisa. Turusen tarjoama psykologia on löysää ja filosofiankin kanssa on niin ja näin. Monilta osin en tiedä, miten teksti eroaa lehtikirjoittelusta tai yleisönosastokirjoituksista. Alun­

perin teksti onkin ollut luennon muodossa ja voi olla että esitetty­

nä se on antanut kuulijoilleen sen mitä he ovat tulleet etsimään. Var­

sinkin jos luennoitsija on taitava asiansa esittämisessä1

Tällä kertaa kirja taisi valita vää­

rän lukijan. Pekka Kolli

40 Aikuiskasvatus 1/1989

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

etnologiasta  ja  taidehistoriasta  muun  muassa  kulttuurintutkimuksen  eri  aloihin  ja  psykologiaan,  ja  kullakin  on  luonnollisesti  omat  konventionsa 

Kun aineistosta poistettiin kyseisen kaulapannan havain- not sekä havainnot kaulapannasta, jonka kohdalla kaulapannan ja suoran seurannan antama korrelaatio oli hyvin alhainen

Tieteellisen tiedon rinnalla merkittäväksi nousee hiljainen tieto, joka ilmenee hevosten pidossa käytännöllisen kokemuksen antama- na intuitiivisena varmuutena, mutta myös

Potilastietojen  luovutusmenettely  on  yksinkertaistunut.  Potilaan  antama  suostumus  tietojen  luovuttamiseen  on  voimassa toistaiseksi  kattaen 

lankaverkossa sijaitsevassa serverissä ja tulostaa sen ohjelman antama tieto kannettavan laitteen näytölle….. • Monia eri

Jeffrey Burton Russellin (1991) mukaan juuri Irvingin antama kuva Kolumbuksen matkois- ta vaikutti keskeisesti siihen, että litteän maan myytti saavutti yleisen

Samaan on päätynyt Honig (2004), joka peräänkuuluttaa tässä yhteydessä uskotta- vuutta, relevanssia ja kattavuutta. Simuloinnissa opiskelija paneutuu rooliinsa niin

Teksti poistettiin myös siksi, että sen antama kuva sotilaiden ja armeijan mielialoista olisi ollut vastoin sitä 1950-luvun militaristista diskurssia, joka vältti tuomasta esille