• Ei tuloksia

Ne, jotka osaa – ja ne jotka ei näkymä

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Ne, jotka osaa – ja ne jotka ei näkymä"

Copied!
2
0
0

Kokoteksti

(1)

P Ä Ä K I R J O I T U S

Ne jotka osaa – ja ne jotka ei

K

asvatusta koskevien kansanviisauksien mukaan opettajiksi ryhtyvät ne, jotka eivät osaa ja opettajankouluttajiksi ne, jotka eivät osaa edes opet- taa. Onko Suomesta tulossa osaajien vai oppimisen asiantuntijoiden valta- kunta, miten tiede ja tutkimus sitä myötärakentavat? Itselleni on aihetta valaissut Roy Jacquesin teos Manufacturing the employee (1996). Sen läh- tökohtana on yhdysvaltalaisen agraarisen federalismin väkivaltainen muun- tuminen 1870-luvulta 1910-luvulle kansainväliseksi suurteolliseksi mark- kinakapitalismiksi, jossa omistaja/työntekijä-suhteet (owner/worker) tuli- vat haastetuiksi työnantaja/työläinen-suhteilla (employer/employee) lii- ketoiminnallisissa organisaatioissa. Muutokseen reagoitiin kansanopetuksessa, kansalaisliikkeissä ja työntekijöiden ja johtajien koulutuksessa samankaltai- sin kasvatuksellisin strategioin: kasvatuksen kohde infantilisoitiin ja asetet- tiin asiantuntijakatseen diagnosoitavaksi, jotta organisaatioita palvelevaa palk- katyöläis-kuluttajamentaliteettia voitiin muokata. Jacques osoittaa, kuinka ihmisten johtamisen ja hallinnoinnin tieteellistä asiantuntemusta kehitet- tiin koskemaan kaikkea työtä ja kaikkia työntekijöitä liukuhihnatyöläisistä suuryritysten pääjohtajiin asti. Tieteellisen liikkeenjohdon kanssa rinnan syntyivätkin progressiivisen pedagogiikan ja liberaalin aikuiskasvatuksen opit:

yhteiskuntarauhan, työelämän ja talouden järjestyksen säilyminen oikeutet- tiin edistämällä yksilön itsetoteutusta ja yhteisöllisyyttä.

Suomalaisen aikuiskasvatuksen kehityskuluista löytynee myös sellai- sia henkilöiden, oppien ja instituutioiden välisiä kytkentöjä, jotka osoit- taisivat oletukset vapaan sivistystyön, ammatillisen kasvatuksen ja henkilös- tön kehittämisen perinteiden aatteellisesta ja kasvatuksellisesta eriheimoi- suudesta ainakin liioitelluiksi. Kun toiminta ja toimijat instituoituivat, alettiin kansan poliittisen, tiedollisen ja taloudellisen valistamisen tarpeeseen vasta- ta eriytyneemmin, ja tieteellistä oikeutusta haettiin sen mukaan eri tahoil- ta: kansansivistysopista, teknisistä tieteistä, psykologiasta ja johtamisopeis- ta. Silti esimerkiksi 1970-luvulla pyrittiin modernia, kaupungistuvaa palk- katyöläistä tuottamaan rinnan julkishallinnon henkilöstökoulutuksessa, har- rastepalveluiksi ja koulutuksen alihankinnaksi määritellyssä aikuiskoulutuk- sessa ja yhtenäistyvässä ammatti- ja korkeakoulutuksessa. Tutkijat alkoivatkin 1980-luvulta lähtien tulkita aikuiskasvattajien toimenkuvien erot toimin- takenttien erilaisuuden vaatimiksi ja sittemmin heidän yksilöllistä kehitys- tään kuvaaviksi piirteiksi.

Vielä vapaan sivistystyön aikuiskasvattaja-aiheisessa vuosikirjassa (1980) kuitenkin korostettiin aikuiskasvatuksen kaikilla kentillä perustu- van aina jonkin toiminnan, työn tai tietämyksen osaamiseen – aikuisen oppimisen asiantuntemus ei yksin riittänyt pätevyyteen. Varhaisten kan- sanvalistajien opetus perustui poliittisen ja järjestötyökokemuksen ohella

(2)

Anja Heikkinen historia-, talous- tai kansatieteelliseen asiantuntemukseen, kansan- ja työvä- enopistoissakin tuli opiskelijoita ohjata eri opillisilla ja käytännön osaamis- alueilla. Ammattikasvatuksessa elää vieläkin vahvana näkemys kasvattajasta am- mattinsa edustajana, vaikka 1980- ja 1990-lukujen uudistuksissa epäpäte- viksi todetut alettiin korvata korkeakoulutetuilla, lisensiaatti- ja tohtori- opettajilla. Myös henkilöstöjohtamisen, – kehittämisen ja koulutuksen teh- täviin on rekrytoiduttu kyseisellä toimialalla keskeisen ammatillisen osaami- sen ja työkokemuksen perustalta.

Informaalin ja itseohjautuvan elinikäisen oppimisen paradigma ei lisännytkään rahvaan oikeuksia oman kasvunsa ja oppimisensa määrittelyssä, vaan tuotti uusia tulkintoja sen infantiiliudesta. Kun oppivan Euroopan kan- salaiseksi kelpaamisen ehdoksi tulee laadukas oppijuus, kasvavat vaatimukset myös arkipäivän opettajille. Oikeaan oppimiskäsitykseen valistajien kysyntä kasvaa työssä, perheessä, arjessa. Lasten kasvatuksessa kehittynyt oppimiskes- keinen asiantuntijuus on paradoksaalisesti vallannut myös aikuiskasvatusta.

Uusi opettajuus perustuu opettajan ja oppijan ja heidän suhteensa reflek- tointiin, opetuksen ja oppimisen kohteeksi pelkistyy oppiminen. Tässäkin lehdessä on kuitenkin pohdittu sitä, pitäisikö kasvatuksellisen oppimisen ymmärtämisen kuitenkin perustua sen kohteen, kontekstin, tarkoitusten ja seurausten sisällölliseen ymmärtämiseen. Ehkä aikuiskasvatuksen kentälle ei tarvita lisää aikuiskasvatustieteilijöitä, mutta näiden asiantuntemukseen enem- män kasvun ja oppimisen laajaa historiallista, taloudellisesti ja kulttuurisesti kontekstoivaa ymmärtämistä, johon oppimis-opetustapahtuman tai -suh- teen teoretisointi ei riitä.

Voisiko elinikäisen oppimisen periaate tarkoittaakin aikuiskasvatuk- sen ja sitä koskevan tiedon vähittäistä sulautumista muihin kasvatuksen muo- toihin ja -instituutioihin? Aikuisen ja aikuisuutta ylläpitävän kasvun tuke- minen on tuskin jatkossakaan mahdollista ilman eriytynyttä kasvatustyötä ja – tutkimusta. Aikuisena kasvussa yhdistyvät persoonallinen, perhe- ja yhtei- söelämä, työ- ja kansalaiselämä. Aikuiskasvatuksen ja sen tutkimuksen haas- teena onkin arvioida uudelleen suhteensa kansalais-, opilliseen ja ammatil- liseen kasvatukseen ja yhteytensä talous-, hallinto-, yhteiskunta- ja historia- tieteisiin sekä psykologiaan ja filosofiaan. Tämä lehti osoittanee, miten vai- keaa aikuiskasvattajan ammatin ja pätevöitymisen määritteleminen on. Kun yhteiseurooppalainen (korkea)koulutuksen ja tutkimuksen alue on nyt te- keillä, aikuiskasvattajien olisi aika päästä mukaan neuvottelemaan oman pä- tevöitymisensä tulevaisuudesta.

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

Vertailussa muuhun aikuiskoulutukseen sivistystyöntekijät käyttävät myös seuraavia rinnastuksia: sivistystyössä on demokraatti- nen, yhteiskuntaa uudistava ja

Viimeiset kaksikymmentä vuotta ovat olleet suomalaisen vapaan sivistystyön kannalta mer­.. kittävää

kille vapaan sivistystyön orgamsaa�101ll� ruttaa kyllä tehtäviä ja että kullakin orgamsaatJomuo­. dolla on omat erityispiirteensä, joiden pohjalta ne voivat

Vapaan sivistystyön subjek- tiksi nousee, ei yksilö vaan valtio?.

Tieteeseen on luotettu sosiaalisten kriisiemme ratkaisijana, mutta se itse on ajautunut kriisiin. Tieteestä itsestään on tullut yhteiskunnallinen cn- gelma. Portin

Jukka Tuomisto toteaa (1977), että aikuiskoulutus- sanan käyttöönotto 1960-luvulla kuvastaa sitä tendenssiä, että aikuiskasvatus halutaan tehdä kokonaisuudessaan, siis

pää.) Hänen jälkeensä puhui prof. Kosti Huuhka "Vapaan sivistystyön päämääristä". Hänen mukaansa vapaassa si­. vistyössä eletään ''pelkojen ja epäilyjen

Mutta voidaanko tällä tavalla myös perustella vapaan sivistystyön valtiollisen sää- telyn tehostamista. Eikö vapaan sivistystyön vapaus ja vapaaehtoisuus edellytä,