Ilmaisukasvatus
Sirkku Lähdesmäki KM(väit.) Yliopistonopettaja
sirkku.lahdesmaki@jyu.f
3.1.2021
Prosessidraamaa etänä
omakohtaisen kokemuksen ja osallistumisen kautta
Teema: Satuhahmon luominen
Kirje �
Sinut on valittu tärkeän tehtävän suorittajaksi � . On aika, jolloin maailmankaikkeuksien välillä, kahden ulottuvuuden välissä � , on aukko ja satuolentojen pääsy meidän
maailmaan on mahdollista � . Mutta heidän kutsumiseen tarvitaan sinun kaltaista rohkeaa ja seikkailunhaluista
ihmist . Aikaa ei ole paljon ja sinun on lähdettävä
ääääääääääää ä
viipymättä matkaa . Oletko valmis? Jos olet, peukut .
� na na na na na na na na na na na
na n a
Sillä painat sinetin tähän kirjeeseen ja sitoudut mukaan
seikkailuun satuhahmoa kutsumaa . Seuraa ohjeita
nnnnnnnnnnnn n
tarkasti � . T. Sinetinhaltija
Tunne-patsas-puhe
Miltä sinusta tuntuu nyt?
Jäätynyt patsas, joka kuvaa tunnettasi.
Mitä ajattelet?
Puhu ääneen.
Tiivistä sanaan.
Sano.
Varustus
Matkalle on varustauduttava kevyesti, joten saat ottaa vain yhden esineen matkaan. Mieti tarkasti, mikä se on. Miksi sitä tarvitaan? Ojenna kätesi ja ala muotoilemaan sitä. Mikä esine käsiesi väliin muotoutuu? Paina se mieleesi.
Pukeutuminen
Katsot ikkunasta ulos.Vesi vihmoo ikkunalasiin, tuuli
riuhtoo puiden oksia ja pimeys on sankka. Miten pukeudut?
Ojenna kätesi ja vedä yllesi
vaatteet. Ota sitten vielä jokin, jolla suojaudut myrskyä
vastaan. Mikä se on? Esitä se pantomiimina. Laita sekin
selässäsi olevaan reppuun ja paina mieleesi .
Kulkuneuvo
Eteesi ilmestyy kulkuneuvo kuin tyhjästä. Vain sininen suhahdus käy sateen keskellä. Katselet sitä ihaillen. Kulkuneuvo on erityinen, ehkä jopa erikoinen ja
odottamaton. Tarkkailet sitä.
Miten kiinnostava! Minä värinen?
Minkä muotoinen? Mikä kulkuneuvo se on?
Piirrä se paperille luonnostellen
Kyytiin
Astut kulkuneuvoon ja matka alkaa.
Kyyti tuntuu koko kehossa, eläydy siihen sitä mukaan, kun ohaaja
kertoo matkan etenemisestä, on mutkia, töyssyjä, kiihdytyksiä ja jarrutuksia.
Äkkiä se pysähtyy. Astut ulos ja
saavut aukiolle, jossa näkyy muita ihmisiä ja valo.
Kävelet lyhdyn alle ja siellä on muitakin. Tajuat, että siinä on teidän retkikuntanne.
(Breakoutrooms)
Lyhty
Breakoutroomsissa:
Seisotte lyhdyn juurella.
Millainen se on? Jokainen sanoo vuorollaan yhden
ominaisuuden lyhdystä. Kuka vain jatkaa ja täydentää.
Yhdessä kertaatte, millainen lyhty muotoutui ja yksi
valitaan piirtäjäksi.
https://www.thinglink.com/s
cene/1412810609749131265
Retkikunta
Breakoutrooms:
Esittäydytte vuorollanne
Miten olet varustautunut?Esität pantomiimina varusteet ja muut
koettavat arvata. Voit esittää myös sanallisen vihjeen.
Tämän jälkeen kukin kuvailee joko pantomiimina tai kertoo
kulkuneuvosta ja matkastaan tänne.
Toimikaan annetun ajan rajoissa.
Retkikunnan voimaloitsu
Listatkaa retkikuntanne varusteet
Millainen joukko teitä on koolla, mitkä ovat vahvuutenne esineisiin perustuen?
Kirjoittakaa varusteista johdettuna mietelausemainen voimaloitsu:
esim.
Kirves- raivaa tien tuntemattomaan, lautanen - ei jätä nälkäiseksi
ketään, köysi - ylittää rotkot ja esteet, tulitikut - tuo lämmön ja turvan jokaiselle.
Nimetkää nyt retkikuntanne sen perusteella, millainen joukko olette.
Lisätkää retkikunnan nimi ja breakoutrooms - numero sekä loitsu Flingaan. Lisätkää myös kuva lyhdystä. Sen tehtyänne saatte
vieraan huoneeseenne ja lisäohjeita � .
Esittäytyminen
Jokainen ryhmä esittäytyy muille retkikunnille lukemalla loitsun ja kertomalla nimen.
Seikkailua kohti kuunnelmien avulla
Ryhmät omiin breakoutrooms -tiloihin. Seuratkaa ThingLink -ohjeita järjestyksessä 1, 2 ja 3.
https://www.thinglink.com/scene/141275710343662796 9
Yksi jakaa ryhmän seinälle ThingLinkin. Jos tarve,
pysäyttäkää kuunnelma ja tehkää välitehtävät rauhassa.
Leena Lähdesmäki
Purku
Esitellään satuhahmot
Jaetaan kokemuksia kahdessa ryhmässä
Pedagogisia ideoita -keskustelu