• Ei tuloksia

Kevään 2009 filosofian ylioppilaskokeesta

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Kevään 2009 filosofian ylioppilaskokeesta"

Copied!
1
0
0

Kokoteksti

(1)

30 niin & näin 3/2009

T

aso vastasi aiempaa, mutta kirjoittajamäärä (900) on laskussa. Kritiikkiä kuului käy- tännöllisen filosofian painottumisesta.

Syynä on lukion kurssien painotus: pakol- linen johdantokurssi (F1) ja valinnaisina etiikka (F2), yhteiskuntafilosofia (F4) sekä tietoteoria/

metafysiikka (F3). Kaksi ensimmäistä ovat perusteh- täviä, joissa hyviin pisteisiin vaaditaan johdantokurssia enemmän. Muut kysymykset sijoittuvat aiheensa mu- kaisiin kursseihin ja yhdeksän pisteen jokerit yhdistelevät tietomäärää.

1. Hyve ja hyveellinen luonne kuuluvat etiikan peruskä- sitteisiin. Mitä hyveitä hyvältä ihmiseltä edellytetään? Pohdi onko hyveellinen ihminen myös onnellinen.

On syytä määritellä hyveen käsite, mainita esimer- kiksi kardinaalihyveet ja esittää jokin järkevä käsitys hyveen ja onnellisuuden suhteesta.

2. Mitä filosofiassa tarkoitetaan väitteellä ”tieto on valtaa”? Miten esimerkiksi alla oleva kuva ilmentää tätä väitettä?

Laivahissin kuvalla viestitti, että tieto on kykyä. Useat käsittelivät vain poliittista valtaa, millä ei saavutettu kor- keita pisteitä. Tuli ymmärtää tieteellisen tiedon sovelta- minen ihmisen ympäristöön.

3. Ihmisillä on selkeitä käsityksiä oikeasta ja väärästä toiminnasta. Nämä käsitykset eivät yleensä perustu mi- hinkään filosofisen etiikan teoriaan. Mikä on tällaisen ar- kietiikan pätevyys?

Arkietiikka on usein epäselvää ja ristiriitaista. Etiikan teoriat eivät toimi ilman arjen normatiivisia intuitioita.

Ne nivoutuvatkin käytännössä yhteen. Moni näki us- konnollisen etiikan arkietiikkana – ehkä ajatellen, että se omaksutaan ilman pohdintaa, joka taas olisi filosofisen etiikan tunnusmerkki.

4. Lue alla oleva kolumni ja vastaa kysymyksiin.

a) Pohdi voiko kolumnin kalanostajaa pitää egoistina.

b) Mikä ero on psykologisella ja normatiivisella egoisti- sella teorialla?

c) Kritisoi egoismia eettisenä teoriana.

Kolumnissa oli kaksi asiakasta kalatiskillä. A oli jo os- tanut fileoidun kalan. B pyysi saada ruodot. A tokaisi, et saa, ja niitä ei myöskään saa kahdesti myydä. Useimmat vastaajat huomasivat, ettei A ole puhdas egoisti, koska hän ei aja omaa etuaan vaan haluaa vahingoittaa toisen etua. Toisaalta hän ajattelee vain itseään, mitä voi pitää egoistisena. Ilahduttavan useat toivat kehiin omistusoi- keuden käsitteen: A omisti myös ruodot ja saattoi päättää niistä.

5. Thomas S. Kuhn on loogisen positivismin jälkeisen tieteenfilosofian suuria nimiä. Hänen pääteoksensa Tieteel- listen vallankumousten rakenne (1962) aloitti uuden ai-

kakauden tieteenfilosofiassa.

a) Mitä Kuhn tarkoittaa tieteellisellä paradigmalla?

b) Miten paradigman käsite auttaa selittämään tieteen kehitystä?

c) Miten Kuhnin tieteenteoria suhtautuu tiedon kasvun ajatukseen?

Kokelaat pärjäsivät hyvin. Kuhnia on tosin kysytty usein, eikä tieteenfilosofiasta juuri muuta tiedetäkään.

6. Millä tavalla välttämättömyyden ongelmaa on käsi- telty filosofiassa?

Avoimessa ja vaikeassa tehtävässä tuli tunnistaa on- gelma ja kertoa esimerkkejä. Lisäpisteisiin oli partioitava loogisen ja materiaalisen välttämättömyyden käsitteiden parissa ja tuotava vaikkapa Kant mukaan.

7. Mitkä ovat yksilön velvollisuudet yhteiskuntaa kohtaan? Mitkä ovat yhteiskunnan velvollisuudet yksilöä kohtaan? Voit käyttää alla olevaa sitaattia lähtökohtana.

”Ei ole olemassa, eikä pidä olla olemassa sovitta- matonta ristiriitaa yksilön ja kollektiivin välillä, yksilön pyrkimysten ja kollektiivin pyrkimysten välillä.” (Stalin, haastattelijana H. G. Wells, 1934. Penguin Books.)

Yleisimmin vastattiin, että meillä on velvollisuuksia yhteiskuntaa kohtaan (lait, verot, maanpuolustus), mutta myös vapausoikeuksia. Yhteiskunnalla on velvoite huo- lehtia ainakin turvallisuudesta ja laillisuudesta sekä hy- vinvoinnista. Kiltteys ja epäfilosofisuus leimasivat pääosaa vastauksista. Harva tarttui latautuneeseen sitaattiin.

8. Miten parhaassa mahdollisessa valtiossa pitäisi valita valtion johtajat?

Vastauksia vaivasi yhteiskuntaoppineisuus: kokelaat esittelivät demokratiaa. Platon tietysti oli mukana, kun tuotiin esille filosofista ajattelua.

9.* Pitääkö luontoa suojella ennen kaikkea ihmisen onnen ja menestyksen vuoksi? Pohdi kysymystä arvofilosofian ja eri tieteenalojen kannalta.

Vastaaja voisi pohtia arvojen ihmiskeskeisyyttä sekä yhteyttä eri tieteenaloihin (biologiaan, ekologiaan, teo- logiaan, teknotieteisiin). Ytimessä on tavallista filosofian käsitteistöä (kuten väline- ja itseisarvo).

10.* Alla olevassa sitaatissa korostetaan ihmisten kes- kinäistä riippuvuutta. Pohdi pitäisikö menestyksekkäiden yhteiskunnallisten ja taloudellisten toimijoiden unohtaa oma kansallinen kulttuurinsa arvoineen ja tavoitella glo- baalia yhtenäiskulttuuria?

Pohdittiin arvojen sidonnaisuutta kulttuuriin ja aikaan.

Useat ihmettelivät, mitä ”menestyneet toimijat” ovat.

Kevään parhaana palkittiin Lassi Vainio Länsi-Porin lukiosta. Hän sai vastauksillaan täydet pisteet tähti- tehtävät mukaan lukien.

Pekka Elo

Kevään 2009 filosofian reaalikokeesta

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

Koska ihmisen tuottama kieli on vaihtelevaa, moniäänistä ja ristiriitaista- kin, on Pöysän (2009) mukaan merkitysten ja painotusten esille saamiseksi keskeistä kiinnittää

keä osa arjen rytmitystä, että niitä ilman on sekä kokemuksellisesti että konkreet­. tisesti

Lasten näkökulmasta tarkasteltuna aikuisten vastaanotto lasten käyttämään erite- tai pieruhuumorin on usein ristiriitaista, sillä aikuisten suhtautuminen erite- tai

Voutilaisen lähtökohta kirjalleen on varsin kunnianhimoinen, sillä hän käsittelee teoksessaan sekä nälänhätien historiaa, nykyisyyttä että niiden ilmenemismuotoja

Voutilaisen lähtökohta kirjalleen on varsin kunnianhimoinen, sillä hän käsittelee teoksessaan sekä nälänhätien historiaa, nykyisyyttä että niiden ilmenemismuotoja

Spinozan Etiikan ja Pie- tarisen OSEn samanmuotoisuuden ja -sisältöisyyden aste on kuitenkin aivan eri tasolla kuin Etiikan ja sen jostain filosofian historiasta

Toisaalta oppialojen erikoistumisen pai- neissa filosofian historian tutkimus saa myös taistella ole- massaolostaan ja puolustaa kuulumistaan juuri filosofian

"Ensimmäiseksi filosofiaksi" mainittu, Aristoteleen termein "olevaa olevana" ja sen yleisimpiä määreitä tutkiva metafysiikka sekä hyvää eläm ää ja