• Ei tuloksia

Sisällissotaa ei muistella kiihkotta vieläkään näkymä

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Sisällissotaa ei muistella kiihkotta vieläkään näkymä"

Copied!
2
0
0

Kokoteksti

(1)

68 TIETEESSÄ TAPAHTUU 5 2018 KIRJALLISUUS

Sisällissotaa ei muistella kiihkotta vieläkään

Seppo Hentilä: Pitkät varjot.

Muistamisen historia ja politiik- ka. Siltala 2018.

Kevään 1918 traagisista tapahtu- mista on tullut kuluneeksi sata vuotta. On siis ymmärrettävää, että sisällissota, joksi tapahtu mien sarjaa nykyään virallisesti kutsu- taan, on lisääntyneen keskuste- lun ja käsittelyn aiheena juuri tänä vuonna.

Sinällään tässä ei ole mitään uutta. Olemme käyneet sodan suhteen pitkän aikaa ”loputonta taistoa”, jota koskevasta julkises- ta debatistakin on tehty jo oma teoksensa (Esko Salminen: Päätty- mätön sota 1918: sisällissota julki- sessa sanassa 1917–2007). Viime vuosina julkaistu kirjallisuus osoit- taa, että uutta tarkasteltavaa ja vä- hemmälle huomiolle jääneitä ai- healueita on yhä.

Näissä tutkimuksissa on men- ty alueellisemmalle tasolle, jossa on huomioitu entistä enemmän ta- vallinen ihminen ja hänen koke- muksensa. Siksi on kiinnostavaa tarttua teokseen, jossa vedetään vaihteeksi pitkiä ja laajempia linjo- ja tarkastelemalla, millaisia sisällis- sodan vaikutukset ovat olleet kan- salliseen poliittiseen kulttuuriimme.

Näkökulma on sisällissodan julki- sen muistamisen politiikassa ja his- toriassa sodan päättymisestä aina näihin päiviin asti.

Sodan muuttuvat nimet

Teoksessa tuodaan esiin, että vuo- den 1918 sodan julkisen muista- misen historiasta voidaan erottaa kolme päävaihetta. 1960-luvun al-

kuun asti ulottui periodi, jossa ky- seisen sodan muistelua dominoi niin sanottu vapaussotakertomus.

Vähitellen sen syrjäytti epookki, jolloin puhuttiin konsensushenki- sesti kansalaissodasta. Kansalais- sota -termiä alkoi työntää taka- alalle 1990-luvulla alkanut vaihe, jossa kevään 1918 tapahtumia alettiin kutsua sisällissodaksi. Sen rinnalla elää kuitenkin toisen pa- luun tehnyt näkemys, jonka mu- kaan vuoden 1918 sota olisi ollut myös vapaussota.

Hentilä erittelee ansiokkaas- ti sodasta käytettyjen nimien syi- tä ja taustoja. Aikalaiskokemuk- sessa toisia suomalaisia vastaan käyty sota järkytti ja hämmensi siinä määrin, ettei sotaa pystytty katsomaan kunnolla silmästä sil- mään. Näin sodan voittanut osa- puoli rakensi vapaussotamyytin, jossa käytiin taistelua niitä vas- taan, jotka olisivat vieneet Suo- melta vapauden liittoutuessaan bolševikkien kanssa. Tämä vai- he oli voittaneiden historian ai- kaa, jossa muistelu ja muistojuhlat rakennettiin valkoiselle hegemo- nialle. Sen ilmentymää olivat esi- merkiksi vapaussotakirjallisuus ja vuosittaiset voitonparaatit. Kirjalli- sessa muistamisessa tuotiin esiin punaisten maanpetoksellisuutta ja väkivallantekoja. Punaisilla itsel- lään ei ollut käytännössä mitään oikeutta kuolleiden omaistensa julkiseen muistamiseen.

Vaikka vapaussotakertomus vaikutti useita vuosikymmeniä, jul- kinen muistaminen sai hävinnyt- tä osapuoltakin suosivia sävyjä jo 1930-luvun lopulta alkaen. Talvi- sodan jälkeen vapaussotakerto- mus ajettiin tietyllä tapaa jo alas, kun ilmaantui eetos, jossa ei ha- luttu loukata vuoden 1918 punaisia – olihan työväestö juuri osoitta- nut halunsa puolustaa isänmaata.

Punaisille alettiin pystyttää muis- tomerkkejä ja järjestää muistoti- laisuuksia. Paikallisella tasolla ei ollut mahdotonta, että kyseisissä muistotilaisuuksissa työväenyh- distyksen lipun rinnalla saattoi nä- kyä jopa suojeluskunnan tai Lotta Svärdin lippu.

Jatkosota lopputuloksineen romutti lopullisesti niin sanotun valkoisen Suomen sekä ideolo- gialtaan että sitä tukeneilta jär- jestöiltä. Punaisen osapuolen edustajat saattoivat tehdä nyt avoimemmin ja julkisemmin suru- työtään. Punaisille pystytettiin li- sää muistomerkkejä. Kommunistit yrittivät lanseerata luokkasota-kä- sitettä vastaiskuna vapaussodan

”valkoiselle valheelle”, tosin huo- nolla menestyksellä.

Sodan jälkeisessä ajassa mer- kittävin julkista muistamista ra- vistellut tekijä oli Väinö Linnan Pohjantähti-trilogian toinen osa (1960), jossa keskitytään vuoden 1918 tapahtumiin. Linnan kuva- us kyseenalaisti voimakkaasti pe- rinteisen vapaussotakertomuksen ja loi tietyllä tapaa eettisen oikeu- tuksen punaisten taistelulle. Vaik- ka teos herätti vastalauseita ja debattia, sen vaikutukset säteili- vät uudis tavasti historiantutkimuk- seen ja entistä konsensushakui- sempaan muistamisen kulttuuriin, jossa alettiin puhua kansalaisso- dasta ja jopa kansallisesta murhe- näytelmästä.

Heikki Ylikangas terävöitti julki- sen muistamisen aluetta lisää ko- hutulla Tie Tampereelle -teoksel- laan (1993). Siinä nousivat esiin valkoisten toteuttamat, aiemmas- sa vapaussotakertomuksessa täy- sin laillisina ja oikeutettuina kuva- tut teloitukset, joita oli toimitettu rintamalla taistelujen jälkeen ja kenttäoikeuksien antamilla laitto- milla tuomioilla. Ylikankaan tut- kimus toimi keskeisenä lähtö- laukauksena Suomen sotasurmat 1914–1922 -hankkeelle, jossa py- rittiin selvittämään kyseisinä vuo- sina sotatoimissa menehtyneiden tiedot mahdollisimman tarkasti. Si- sällissotaa käsittelevä kirjallisuus koki suoranaisen buumin vuositu- hannen vaihteen molemmin puo- lin. Punaista osapuolta koskeva tutkimustieto onkin lisääntynyt ai- heellisesti, koska siltä osin tutki- muksessa on ollut eniten aukkoja.

(2)

TIETEESSÄ TAPAHTUU 5 2018 69 KIRJALLISUUS

Kokonaiskuvan välittyminen Kirjalle asetettu tavoite on laaja ja kattava. Sisällissodan muistami- sen politiikan ja historian koko sa- tavuotisen kaaren selvittäminen on vaativa tehtävä, jossa on koot- tava kaikki oleellinen yksien kan- sien väliin, mutta tehtävä myös valintoja. Oleellista on tuoda näh- täväksi muistamisen kokonaisku- va, joka on muuttunut ajan myötä ja jossa on ollut vaihtelevia paino- tuksia.

Teos välittää kokonaiskuvan hyvin ja kattavasti. Samalla vä- littyvä kuva herättää hiukan ky- symyksiä. Julkisen muistamisen pääasial liseksi ilmentymäksi esi- tetään vuoden 1918 tapahtumia käsittelevä historiallinen tietokir- jallisuus, muistomerkit, muistoti- laisuudet ja kaunokirjallisuudesta Linnan Pohjantähti-trilogian tun- nettu toinen osa. Linnaa lukuun ottamatta muu sisällissota-aihei- nen kaunokirjallisuus ei saa pal- jonkaan mainintoja, eivätkä muut kulttuurituotteet, kuten eloku- vat, teatterisovitukset ja musiik- ki. Olisin kaivannut tekstiin hiukan enemmän perusteluja sille, miksi tämä rajaus on tehty.

Kokonaiskuvan kannalta poliit- tisen viite- ja tapahtumaympäris- tön mukaan ottaminen on aina ai- heellista. Teosta lukiessa nousee kuitenkin mieleen kysymys, men- näänkö tässä paikoitellen hiukan liiaksikin sivuraiteille. Esimerkiksi sisällissodan jälkeisestä ajasta sel- vitellään seikkaperäisesti muuttu- nutta poliittista kenttää ja muutok- sen tekijöitä, jotka eivät liity kovin suoraan julkiseen muistamiseen.

Sama linja jatkuu hieman myö- hemmin SDP:n sisäisten poliittis- ten kärhämien ja Neuvostoliitosta käsin operoineen SKP:n edesotta- musten kuvailussa. Myöhemmin, kun selvitellään Neuvostoliiton ha- joamisen jälkeisiä vaikutuksia suo- malaisten jatkosotavuosien ja sen jälkeisten tapahtumien tulkintaan, joutuu jälleen miettimään, liitty- vätkö ne kovin läheisesti vuoden 1918 muistamisen historiaan ja po- litiikkaan.

Lapuanliikkeen ja AKS:n esiin ottaminen on toki hyvin perustel- tua, sillä molemmat kytkeytyivät vuoden 1918 tapahtumien muista- miseen politiikkaan. Kumpikin ryh- mittymä halusi saattaa vapaus- sodan mieleiseensä päätökseen.

Hentilä mainitsee erittäin aiheel- lisesti, että Suomessa toimi maa- ilmansotien välisenä aikana mui- takin lapuanliikkeen varjoon jääneitä oikeistoradikaaleja liikkei- tä, jotka halusivat saattaa vapaus- sodan loppuun ja nujertaa kom- munismin. Yhtä tärkeää on todeta, ettei ilman sisällissotaa jälkisel- vittelyineen olisi syntynyt suoje- luskuntia, lapuanliikkeen kaltais- ta terrorijärjestöä ja jännittynyttä ilmapiiriä, jotka olivat todellisuutta maailmansotien välisen ajan Suo- messa. Nämä kaikki liittyivät vuo- den 1918 muistamiseen.

Riitasointuja konsensuksessa Kun vuoden 1918 tapahtumiin on tullut tarpeeksi ajallista etäisyyttä, molempia osapuolia ymmärtävä ja sovinnonhakuisempi historiatul- kinta on mahdollistunut. Ajallinen välimatka konkretisoituu esimer- kiksi 1990-luvun lopulla tutkimuk- sessa, jonka mukaan vuonna 1980 syntyneillä nuorilla sisällissodan muistaminen oli jo melko ulkokoh- taista, eli enimmäkseen historialli- siin lähteisiin perustuvaa. Yleises- ti heidän tietämyksensä asiasta oli heikko. Joillekin viimeistään kou- lussa historian tunneilla esiin tule- va tieto vuoden 1918 tapahtumista saattoi tuntua jopa järkyttävältä tai yllättävältä.

Joku voisi ajatella, että vuoden 1918 tapahtumien muistamisen kulttuurissa olisi kuljettu lineaari- sesti eteenpäin kohti yhä suurem- paan konsensusta ja sovinnolli- suutta. Tämä näkemys on vahvasti todensuuntainen. Silti tietyt jako- linjat ovat yhä olemassa, kuten Hentilä antaa osuvasti ymmärtää.

Valkoista tai punaista traditiota edustavat kansalaisjärjestöt ko- koontuvat omiin tilaisuuksiinsa ja valtiojohto pähkäilee, mihin tilai- suuteen osallistuminen osoittai-

si poliittista korrektiutta. Sisällis- sodan muistaminen Suomi 100 -teeman mukaisesti ”yhdessä” on edelleen haasteellista.

Konsensus saattaa myös yhä rikkoutua yllättävän helposti. Täs- tä kertovat keväällä 2017 noussut kohu itsenäisyyden juhlarahan toi- selle puolelle aiotusta teloitusku- vasta sekä joidenkin suomalaisten tämän vuoden talvella esittämä paheksunta siitä, ettei Yle notee- rannut Vaasassa helmikuussa jär- jestettyä jääkärien kotiinpaluun satavuotisjuhlaa valtakunnallisis- sa uutislähetyksissään. Molemmat tapahtuvat liittyvät muistamisen kulttuuriin ja eroaviin näkemyksiin siitä, mitä joidenkin mielestä olisi syytä muistella ja mitä taas ei. Vii- meistään juhlarahakohu osoitti, et- tei sisällissotaan pystytä vieläkään suhtautumaan kiihkotta.

Konsensuksen kääntöpuolena ovat muistamisen kulttuurissa siis myös yhä riitasoinnut ja närkästy- miset. Niiden taustalla saattaa vai- kuttaa sekin, kumpaa sisällissodan osapuolta kohtaan on helpom- pi tuntea sympatiaa esimerkik- si omien sukutaustojen johdosta.

Kenties näitä riitasointuja olisi voi- nut tuoda esiin vielä enemmän, mutta ehkä ne eivät olleet tulleet esiin määräänsä enempää käyte- tyissä lähteissä ja tutkitussa julki- sen muistamisen kentässä.

Aiheen laajuuden vuoksi on ol- lut pakko tehdä myös ymmärret- täviä rajauksia lähteiden suhteen.

Kokonaistarkastelua olisi voinut keskittää vieläkin enemmän pää- teeman, eli muistamisen historian ja politiikan ympärille, jolloin poliit- tisen historian kronikoinnin muu- tamia rönsyjä olisi karsittu pois.

Nämä huomautukset eivät kui- tenkaan laske Hentilän kokoavan teoksen merkitystä ja ansioita tut- kimuksena, jollaista on jo jonkin aikaa kaivattu.

AKI ALANKO

Kirjoittaja on filosofian maisteri ja histo- riaan erikoistunut freelance-kriitikko ja -toimittaja.

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

Ne olivat yhä taloudellisesti eriytymättö- miä pienyhteisöjä ja jakautuivat pian tuttuun ta- paan paikallismosaiikeiksi.” Nettle ja Romaine tosin lisäävät, että

Monia Mäkelä-Marttisen tulkintoja voi tietenkin kyseenalaistaa, mutta se on osoitus myös siitä, että Mukan tuotannossa lyö yhä voimakas pulssi eikä se vieläkään antaudu

Raamatun käyttö ja vaikutus vuoden 1918 sisällissodan tulkinnoissa käsittelee nimensä mukaisesti sitä, miten Raamattuun on viitattu erilaisissa vuoden 1918 sotaa kuvaavissa

Seuraavissa luvuissa Heimo suorittaa moniosaisen ja empiirisen analyysin, jossa hän tarkastelee muistelemisen subjektiivisuutta, historiakulttuurin ja paikallishistorialli-

Niiden luonne vain on muuttunut: eleet ja kasvottainen puhe ovat vaihtuneet kirjoitukseksi ja ku- viksi sitä mukaa kuin kirjapainotaito on kehittynyt.. Sa- malla ilmaisu on

Hyvinvointiyhteiskunnan kestävyyttä painot- tavissa kannanotoissa nousee esiin, että talouden kasvupotentiaaliin tulee panostaa nyt eikä myö- hemmin, ja että niin tulee

Voisi ajatella, että ainakin vuoden 2011 jälkeen on kuitenkin toimittu juuri kuten Borg ja Vartiainen opettavat.. On vahvistettu koordinaatiota, kun on tehty kaksi keskitettyä

Haastateltava: No ei kyl se oli, kaikki oli vastaan, kaikki oli vastaan, mutta ei, ei sille mahta mitään. Ei saksmanni, kun ei se osaa Suomen sanaa eikä ku- kaan puhu saksaa ja kun