• Ei tuloksia

Rajamailla näkymä

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Rajamailla näkymä"

Copied!
3
0
0

Kokoteksti

(1)

Kirjallisuudentutkimuksen aikakauslehti AVAIN

2012

4

2

P Ä Ä K I R J O I T U S

Jyrki Korpua ja Ilmari Leppihalme

Rajamailla

You unlock this door with the key of imagination. Beyond it is another dimension ‒ a dimension of sound, a dimension of sight, a dimension of mind. You’re moving into a land of both shadow and substance, of things and ideas. You’ve just crossed over into the Twilight Zone. (Rod Serling: Twilight Zone, alkusanat, 4. kausi, 1963.)

Mielikuvituksen avaimella avattavan oven takaa löytyvät spekulatiivisen fiktion maailmat, nuo liminaaliset rajaseudut. Mahdolliset maailmat niille, jotka Samuel Taylor Coleridgen sanoin ”pidättävät epäuskoaan” (suspension of disbelief) eli antavat mahdol- lisuuden sille, mikä perustuu spekulatiiviselle, kuvitteelliselle.

Mitä on spekulatiivinen fiktio? Onko se populaarikulttuuria, jälkiromanttista haihattelua, todellisuuspakoa ‒ vaiko peräti paluuta siihen, mistä fiktion lumous pohjimmiltaan rakentuu? Genrefantasian keskeisenä esikuvana pidettävä kirjailija J. R. R. Tolkien (1892–1973) on todennut, ettei hänen teostensa tarkoitus ole opettaa tai saarnata, vaan viihdyttää. ”Nykyfantasian kummisedän” toteamuksesta huolimatta spekulatiivinen fiktio ei toki ole leimattavissa ”vain” viihteeksi, vaan se on mitä monimuotoisinta kirjallisuutta hyvin monipuolisista aiheista. Myöskään luonnehti- minen eskapistiseksi ei tee oikeutta spekulatiiviselle fiktiolle, jonka on usein nähty reflektoivan analogisesti ja etäännyttäen vallitsevaa maailmantilaa ja siihen liittyviä globaaleja uhkakuvia ja pelkoja. Fiktion syvintä olemusta genre lähenee siinä mie- lessä, että maailman kirjallisuuden historia antiikista aina 1800-luvun alkupuolelle ja realismin murrokseen on ollut perin spekulatiivista. On jopa epäilty, että realismin lyhyt valtakausi olisi vain sivujuonne fantasian hallitsemassa kirjallisuuden historiassa.

Tämän sivujuonteen asemaa postmodernismin ja transmodernismin kirjallisuus on jo ratkaisevasti ravistellut.

Avaimen ”Mahdolliset maailmat” -teemanumero keskittyy fantasiaan ja speku- latiiviseen fiktioon. Kuten Totutun tuolla puolen -teoksessa (2005, toim. Blomberg, Hirsjärvi & Kovala) todetaan, on fantasian tavaton suosio aikamme kulttuuria leimaavia piirteitä. Siksi sitä tulee myös tutkia. Kysymmekin, kuinka mahdollisten maailmojen semantiikka muuttuu kirjallisuudeksi ja ilmenee fiktion keinoin? Millaisille rajamaille kuvitteellisista maailmoista kertova kirjallisuus lukijansa kuljettaa? Millaisia kohtaamisia se mahdollistaa, ja millaisten eettisten haasteiden eteen se meidät asettaa?

Numeromme viisi artikkelia tarjoavat tuoreita ja ennen kaikkea kirjallisuuden- tutkimuksellisia näkökulmia mahdollisiin maailmoihin. Artikkelit osoittavat samalla

(2)

3 P Ä Ä K I R J O I T U S

mielikuvituksellisen kirjallisuuden yleisnimikkeen lajityypillisen laveuden: käsiteltävänä ovat spekulatiivinen tieteiskirjallisuus, oudon (engl. uncanny) ja uuskumman (engl. new weird) genret, naisrevisionistinen historiallinen romaani (tai historiografinen metafiktio) sekä eroottinen slash-fanifiktio, ja lisäksi pohditaan fiktion ja ei-fiktion rajankäyntiä.

Käsiteltävien teosten ja aihepiirien takaa löytyy keskeisiä spekulatiivisen fiktion nyky- kirjoittajia, kuten genrerajoja koettelevat pitkän linjan kirjailijat Leena Krohn (s.1947) ja Ursula K. Le Guin (s.1929), sekä ”tuoreempana” uuskumman käsitteen syntyyn liitetty China Miéville (s.1972).

Numeron avaavat Juha Raipolan ja Hanna-Riikka Roineen artikkelit toimivat

”avaimina” spekulatiivisen fiktion maailmoihin. Mahdollisten maailmojen tematiikkaan usein liitettyjen filosofisten näkökulmien ja modaalilogiikan sijasta ne osoittavat, että spekulatiivinen fiktio on ensisijaisesti kirjallisuuden omaan traditioon nojaavaa.

Artikkelissaan ”Nyt ja tulevaisuudessa: Tieteisfiktion kaksi tulkinnan kategoriaa ja Leena Krohnin Pereat munduksen tulkinnallinen ambiguiteetti” Raipola asettaa Krohnin teoksen osaksi tieteisfiktion tutkimuksen ja teorian kontekstia. Kyseessä tiivis tieteis- fiktion estetiikkaa avaava artikkeli, joka lopulta ajautuu pohtimaan omaa ”outoutuvaa”

todellisuuskuvaamme.

Roineen artikkeli ”Mahdollistavat maailmat. Näkökulmia China Miévillen Embassytown-romaanin outouteen” tarttuu teemanumeromme kannalta olennaiseen kysymykseen: miten ja miksi fiktiivisiä maailmoja tehdään? Roine pohtii mahdollis- ten maailmojen poetiikkaa dialogissa Miévillen tuoreen Embassytown -teoksen (2011) kanssa.

Artikkelissaan ”Miten kertoa maailmansa uudeksi? Ursula K. Le Guinin Lavinian revisionistinen epäilijä” Anna Salmi tarkastelee feministisestä näkökulmasta Le Guinin teoksessa harjoitettua historian ja mytologian sekä naissubjektin uudelleenkerrontaa.

Salmi tutkii, millaisia vaihtoehtoisia kerrontaratkaisuja ja naissubjektin toisin raken- tumisen tapoja Le Guinin lajityyppirajoja koetteleva romaani avaa suhteessa klassiseen pohjatekstiinsä, Vergiliuksen Aeneaan taruun.

Silja Kukan ”Eroottiset kirjalliset utopiat: Slash-fanifiktion mahdolliset maailmat homoeroottisena kirjallisuutena” suuntautuu nykykirjallisuuden alakulttuurien fani- fiktioon. Kukka näkee internet-aikakaudella eskaloituneen slashin paitsi vastakulttuuri- sena ilmiönä myös innovatiivisena kirjallisuutena ja reagoivana fiktiona, joka osallistuu keskusteluun pornografian sukupuolittuneista konventioista ja eritoten miesruumiin esittämisestä sekä uudistaa pastoraalin ja romanssin genretraditioita.

Sanna Bruunin artikkeli ”Valheen jäljet: Fiktion ja ei-fiktion kysymyksiä Emmanuel Carrèren teoksessa Valhe” on teosanalyysi fiktiivisen ja ei-fiktiivisen kirjoit- tamisen suhteesta ja kirjoittamisen etiikasta. Mahdollisten maailmojen teemaa artikkeli lähenee lajiproblematiikallaan, fiktion ja ei-fiktion suhteen reflektoinnin kautta.

(3)

Kirjallisuudentutkimuksen aikakauslehti AVAIN

2012

4

4

P Ä Ä K I R J O I T U S

Puheenvuorossaan ”Fantasia, kognitio ja kertomus kirjallisuuden opetuksessa” Merja Polvinen tarkastelee ajankohtaista kysymystä kirjallisuuden opetuksen tavoitteista ja menetelmistä ja esittelee käytännön esimerkkinä kokemuksiaan kognitiivista narra- tologiaa käsitelleeltä kurssiltaan Shanghain Fudanin yliopistossa ‒ kurssin primääri- materiaalina oli juuri tieteis- ja fantasiakirjallisuutta.

Kirjallisuudentutkimuksen aikakauslehti Avain kiittää mahdollisuudesta teema- numeroiden 2/2012 ja 4/2012 toimittamiseen Alfred Kordelinin yleisen edistys- ja sivistysrahaston kirjallisuuden jaostoa, joka myönsi tarkoitukseen apurahan vuonna 2011.

Toivotamme kaikille Avaimen kirjoittajille ja lukijoille sekä uusille päätoimittajille tutkimuksellisesti antoisaa ja innostavaa vuotta 2013!

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

(Huhtanen 2004, 69-70.) Varhaiskasvatus ja lastensuojelu kulkevat käsi kädessä vaikka yhteistyön määrä onkin harmillisen vähäistä. Lakimuutokset varhaiskasvatuksen

74 YUAN WANG vertaili pro gradussaan Joensuun yli- opiston ja Itä-Suomen yliopiston strategioita kriitti- sen diskurssianalyysin keinoin, historiallisella otteella.. Työllään hän

Lisäksi hän myös korostaa, kuinka sukupuoliroolit vaikutta- vat sekä käsityksiin että kokemuksiin oppimisesta ja koulutukseen osallistumisesta – toistaiseksi esimer- kiksi

Monimuotoisuus on paitsi kielellistä, myös ennen kaikkea lajihybridiyttä, jossa sekoittuvat niin kirjallisuuden lajit kuin taiteenlajitkin.. Internetin julkaisualus- tat

Lehden tutkimus artikkelit puolestaan vastaavat omalta osaltaan kysymykseen kirjallisuuden merkityksestä: ne tarkastelevat eri näkökulmista kirjallisuuden kykyä käsitellä

Kirjallisuuden professori Henrik Schück kirjoitti Birgitasta 1890-luvulla ja piti häntä ennen kaikkea taiteilijana ja kirjailijana, mutta näki, että Birgitalla oli voimakas

Niina Hämäläinen, Hanna Karhu ja Silja Vuorikuru käsittelevät artikkelissaan ”Suulli- sen perinteen ja kirjallisuuden rajoilla” tieteenalojen historiaa ja alkuaikojen

Isänmaallisesti kalskahtava Kalevalaseuran vuosikirja Korkeempi kaiku on muhkea teos, jonka sivuilla avautuu moniulotteinen näkymä kielen ja ennen kaikkea puheen käyttöön