• Ei tuloksia

Taistelu kansasta näkymä

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Taistelu kansasta näkymä"

Copied!
2
0
0

Kokoteksti

(1)

358

AIKUISKASVATUS 4/2004 KIRJA-ARVIOITA

Ove Korsgaard on saanut val- miiksi kolmannen taistelunsa, nyt taistelun kansasta. Ensim- mäinen kertoi urheilun histori- asta nimellä Taistelu kehosta (1982) ja toinen kansanvalistuk- sen historian nimellä Taistelu valosta (1997). Kampen om fol- ket tutkii väitöskirjana kansan aatehistoriaa Tanskassa 500 vuoden ajan aina nykypäivään.

Yhtenä taustana on kansanval- lasta ja kansalaisuudesta käyty keskustelu.

Käsite kansa on kokoa ajan muuttunut. Vielä uuden ajan alussa kansa (folk) liittyi pater- nalistiseen maailman; isännällä oli kansansa tai väkensä talou- dessaan, samoin ruhtinaalla maillaan ja Jumalalla luomakun- nassa. Kansa alamaisena tai rahvaana sai sittemmin uusia merkityksiä.

Suuri muutos oli demokrati- an läpimurto. Kansa korvasi ruhtinaan vallankäytön suvere- niteetin perustana, tosin moni- merkityksisenä. Rousseaun ja Kantin jalanjäljissä kansa (de- mos) liittyi oikeusvaltioon taus- tanaan yhteiskuntasopimus.

Herder monine myös suomalai- sine seuraajineen korosti kan- san kulttuuria, erityisesti kieltä (etnos). Kansalla on myös so- siaalinen merkitys (pléthos).

Kansankulttuurin tukema tasa-arvoinen ja suvereeni kan- sallisvaltion kansa muotoutui suureksi ja vaikutusvaltaiseksi kertomukseksi Euroopassa ja erityisesti Pohjoismaissa. Sillä

TAISTELU KANSASTA

OVE KORSGAARD (2003) Kampen om folket. Et dannel- seperspektiv på dansk historie gennem 500 år. Gyldendahl.

2004. English summary.

on edelleen liikkeellepanevaa voimaa. Esimerkiksi EU:ta kos- kevat äänestykset päättyvät EI- puolen voittoon, jos se onnis- tuu tekemään asiasta eliitin ja kansan voimainkoitoksen. Kyl- lä kansa tietää.

Kansa sai tuntuvan kolauk- sen ja saastui osassa Euroop- paa käyttökelvottomaksi, kun natsit käyttivät sitä estottomas- ti propagandassaan. Miten arka asia edelleen on, osoittaa äskei- nen keskustelu Berliinin valtio- päivätalon fasadin tunnukses- ta. ”Saksan kansalle” (Dem deutschen Volke) hävisi pitkän keskustelun jälkeen parilla ää- nellä tunnukselle ”Väestölle”

(Der Bevölkerung).

Natsiajattelussa kysymys oli nimenomaan etnisestä puhtau- desta, ei kansasta demokratian perustana kuten pohjoismaissa.

Tosin täälläkin kansan sijasta on viime vuosina mieluimmin käy- tetty demokratiaa tai hyvinvoin- tivaltiota. Silti meillä ei ole ollut ongelma puhua Tanskan tai Suomen kansasta. Suomessa sotien aika on jopa tullut tär- keäksi osaksi kansallista kerto- musta.

MITEN KÄY KANSOJEN IDENTITEETIN?

Kansan käsite on kuitenkin muutospaineessa. Kansa ei ole enää suvereeni vallan lähde ai- kana, jolloin olemme EU:n jäse- niä ja osana globaalia kohtalon- yhteyttä. EU:ta tai rahaliittoa koskevat äänestykset kärjistä- vät asetelmaa. Keskustelussa toiset vartioivat ja toiset vähät- televät kansaa ja kansallista.

Jotkut ovat valmiit hylkäämään ne kokonaan.

Iso kysymys on kansan sel- viäminen Euroopan integraati- osta. Korvautuvatko kansalliset identiteetit eurooppalaisella identiteetillä? Onko mahdollis- ta synnyttää eurooppalainen demos ja demokratia, vaikka et- nokset pystyisivätkin kansalli- sen monimuotoisina? Vai tulee- ko kaikista Kantin odotuksen mukaisesti ennen pitkää maail- mankansalaisia?

Toinen käsitteellinen vaike- us tulee monikulttuurisuudesta aiemmassa yhtenäiskulttuurin maassa. Ovatko maahanmuutta- jat omine uskontoineen, arvoi- neen ja kulttuureineen Suomen kansaa? Jos ovat, mitä kansa silloin tarkoittaa? Onko mahdol- lista erottaa kansan eettis-kult- tuurinen puoli ja juridis-poliitti- set oikeudet ja velvollisuudet.

Jälkimmäisten tulee olla kaikille kansalaisille samoja.

Kuten niin usein Korsgaard antaa tässäkin kolme vaihtoeh- toa. Kansan käsitteestä pide- tään kynsin hampain kiinni.

Kansa hylätään. Tai kansa pyri- tään tulkitsemaan uudelleen.

Hän esittelee vaihtoehtojen puolestapuhujat, mutta päättyy itse kolmannelle kannalle. Kan- sa voi olla dynaaminen käsite.

Korsgaard uskoo, että on tärkeää ylläpitää ajatusta Tans- kan kansasta, mutta niin ettei se ole ristiriidassa Euroopan kan- san kanssa. On luovuttava aja- tuksesta, että voi kuulua vain yhteen kansaan. Kansakin voi ottaa monia muotoja. Voi olla samaan aikaan Tanskan kansan kansalainen ja Euroopan kansa- lainen. Nämä eivät saa sulkea pois maailmankansalaisuutta.

Käytännössä tämä edellyt-

(2)

359

AIKUISKASVATUS 4/2004 KIRJA-ARVIOITA

tää uutta ”kertomusta” siitä, mitä on olla tanskalainen. Us- kon, että meillä on edessämme sama tehtävä. Suuri kertomuk- semme urheasta pienestä Suo- mesta uhkaavassa maailmassa on historiallisesti ja ehkä edel- leen totta, mutta aivan liian ah- das, etninen ja defensiivinen,

jotta sillä pärjää nykymaailmas- sa.

Tarvitsemme uuden kerto- muksen Suomesta maailmassa.

Tunnistamme siinä ylpeänä oman ominaislaatumme ja his- toriamme, mutta tavalla, jossa silti olemme luonteva osa eu- rooppalaista yhteisöä ja vielä

enemmän, tunnistamme globaa- lin kohtalonyhteyden. Sellais- ta kertomusta tarvittaisiin kan- salaiskasvatuksen tarpeisiin vanhoille, mutta myös muutta- malla tänne tuleville uusille suo- malaisille.

Seppo Niemelä

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

"Hammasta purren hän yritti pystyttää Saksan hegemonian Euroopassa, samaan aikaan kun Euroopan hegemonia koko maailman kannalta lähestyi jo selvästi loppuaan." Elias

Varhaislapsuudessa lapset usein ajattelevat, että tunteet ovat peräkkäisiä, eivät samanaikaisia, eli että voi ensin olla iloinen ja sitten jännittynyt, mutta ei samaan

Tässä artikkelissa pyrkimys transnationaalisuuteen tarkoittaa sitä, että en tulkitse siirtolaiskuvauksia ensisijaisesti 1900-luvun alun suomalaisamerikkalaisen siirtolaiskult-

Kansanedustajien vireille asettamien lakialoit- teiden hyväksytyksi tulemisen todennäköisyys on samaan aikaan vain parin prosentin luokkaa (Pajala 2013, 26; Pajala 2014b).

Eläin- oikeudet ovat toistaiseksi niin ei-käytännöllinen argumentaatioperusta, että sitä on vaikea käyttää poliittisena tai lainsäädännöllisenä välineenä?.

Ajatus siitä, että maksetaan velka lähivuo- sina pois ja otetaan 2010 uutta velkaa tarkoit- taa sitä, että valtiovalta pitää lähinnä tulevan sukupolven puolta sekä nykyisen

››Samaan aikaan jolloin Itä-Euroopan pienet maat muuttuivat sosialistisiksi ja eristäytyivät lännestä siinä määrin että sanottiin niiden sulkeutuneen rautaesi- ripun taakse

Mitä jälkimmäiseen tulee, hyvä rinnak- kaistapaus sille on Helsingfors, joka ilmeisesti on ennen ollut Helsingå fors (Granlund, Studier över östnyländska ortnamn s. Ei voi sulkea